notariekostnad

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Cosmos, 2 juli 2015.

  1. Cosmos

    Cosmos Ny medlem

    Blev medlem:
    27 november 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi har äntligen fått vår lägenhet i punta prima och jag undrar följande,
    då vi inte vet något,
    Vår notarie som vi fick via vår mäklare säger att de vill behålla orginalet på lagfarten ifall något skulle hända med vår lägenhet, skada etc, för annars kan de inte bistå med hjälp. De vill ha 250 euro per år för en deklaration.

    Vad säger ni. är det rimligt eller?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Om dom ska behålla originalet kan jag inte svara på men kostnaden gör att göra er deklaration är samma som Abaco som ska göra min.
    Jag tycker kostnaden är skälig då jag inte har en aning om hur man gör den själv, men det ska inte vara allt för svårt och går fort.
     
  4. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Det kan inte vara Notarien du menar! Notarien är utsedd av staten och har alltid orginalet utan kostnad, däremot ditt skatteombud betalar man en årlig avgift till för att ordna din deklaration i Spanien. Jag hade aldrig låtit någon annan ta han om dessa papper eftersom det är en värdehandling och med andraorginalet kan man sälja fastigheten.
    Hos notarien får man 3 kopior, en första som allmänt kallas för orginal samt 2 arbetskopior.

    //Eckhoff
     
  5. Cosmos

    Cosmos Ny medlem

    Blev medlem:
    27 november 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Skumt då, för det är notarien som säger så och vi har fortfarande inte fått varken original eller kopia på lagfarten, köpet var klart i maj och notarien säger, (eller om hon nu är skatteombud? handläggare vet jag att hon är i alla fall) att vi inte får någon lagfart förrän efter sex månader efter köp?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Cosmos!
    Notarien behåller orginalet på lagfarten ett tag, oftast 1-3 mån. Man får tillbaka det när allt är registrerat och klart.
    Man har ju en kopia så länge. Har ni ingen kopia (copia simple) så fråga "vem det nu är", skatteombud eller mäklaren eller...
    Man kan gå till notarien och begära att få en kopia annars.

    250E för för att deklarera förmånsskatt/inkomstskatt - den statliga - var lite mycket. Och den deklareras ju inte
    förrän år 2016 i ert fall...
    Den kommunala skatten IBI kommer automatiskt på autogiro när allt är klart.
    Den deklareras inte.

    Kinng: Àbaco tog 168E i april då innefattar det ju ett konto hos dom där man ser vad som görs och info
    när dekl är klar samt man kan fråga vad man vill...tex...

    PS. Om man har lån i spansk bank så ligger alltid lagfartsorginalet där tills lånet är betalt DS.
    Chao P :sol:
     
    Last edited: 2 juli 2015
  8. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    hmm, två arbetskopior? Jag fick först en arbetskopia som används vid genomgången hos notarien i samband med köpet - ett preliminärt bevis på att man har lagfarten. Efter ytterligare några månader, 4-6 månader, får man det så kallade originalet.

    Lite nyfiken på vad den andra arbetskopian är till för? Jag har iaf inte fått någon.

    :sol:
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Mixt!
    Det är olika hos olika notarier ang det mesta och så lång väntetid på orginalet har jag aldrig varit med om.
    Har ju varit med om åtskilliga.
    Finns ju många notarias, i alla fall i Torre.
    En del har man fått gå och få kopior efteråt, finns många som vill ha dom.
    Tex el/vatten och om man måste ansöka om beboeligsintyg om det inte finns
    tex. Inte för att det är bråttom med men om man ska sälja... Tycker "alla" vill ha kopia på lagfarten känns det som...

    Chao P :sol:
     
  10. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi har köpt 2 hus i olika områden, (Torrevieja och Granada) och samma förfarande.
    Vårt skatteombud förklara för oss sist vi var inne och hälsa på i våras eftersom vi var oroliga för våra original som vi skickat ner för att regga nya fastigheten på oss.
    Notarien är utser från staten och kan aldrig försvinna, vid bortgång eller andra skäl utser staten en ny som övertar arkivet.
    I detta arkiv finns det egentliga originalet för alltid och du får en pärmad så kallat orginal samt 2 arbetskopior, dessa har vi alltid mottagit direkt vid överlåtande av fastigheten för dessa är värdehandlingar. vi fick skicka ner dessa från Sverige till vårt skattombud i Torrevieja och fick skicka dem vidare till Granada för att lägga över fastigheten på oss eftersom kommunkontoret där nere fumla till det när vi var inne för att göra detta, dessa (2 fastigheter) fick vi tillbaka när hon förklara hur det låg till med dessa papper.

    //Eckhoff
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Oj, här var det många bud.

    Själv har jag bott och arbetat i Spanien sedan 1991. Räknade just ut att vi har köpt och sålt 8 egna fastigheter i den perioden.

    Senast köpte vi ett hus här i Altea den 7 april och en månad senare hade jag originalet av Escrituran. Det är en värdehandling och självklart tillhör den ägaren, allt annat är trams!

    Att det tog en månad innan jag hämtade upp originalet berodde på att vi var i Sverige och i mellantiden ordnade en gestoria pappersarbetet med skatten, Registro de propiedad, kontrakten med el och vatten. Troligen kunde jag fått originalet efter en vecka. Eller bara efter ett par dagar hos Notarien, eftersom jag själv tidigare skött pappersarbetet.

    När vi gick från Notarien den 7 april, så beställde jag fem kopior på Escrituran som jag fick direkt. Du kan få precis hur många kopior som helst, det är bara att betala, men inga stora pengar per ex. Tror det brukar vara 2 kopior utan kostnad och det är troligen därför det kommer upp här, men som sagt, du kan få precis hur många som helst.

    Det viktiga är att du som ägare skall själv ha originalet, allt annat är skumt.... Ingen spanjor skulle i alla fall acceptera något annat. Escrituran i original är helig i det här landet!

    Tommy
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Självklart ska man ha Escruturan i original själv! Vi har vår inlåst i bankfack och en kopia lätt tillgänglig i Spanien.
    rocio
     
  14. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    Jag tror Cosmos menar administratören inte Notarien som vill behålla lagfarten i ett brandsäkert utrymme och denna tjänst får man betala för. Ungefär som man hyr ett bankfack i Sverige, kostar några hundralappar per år.

    Du måste ta reda på vad det är för en deklaration som kostar 250 euro att utföra och VARFÖR de inte kan bistå med hjälp i framtiden utan lagfarts originalet i sin ägo !!.
    Vi betalar 65 euro per år till vår administratör som skall sköta allt till oss i Spanien.

    Du måste gå till botten med detta och lova att återkomma i forumet när du vet mer.
     
  15. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Det du kallar "administratören" är väl ditt juridiska ombud? Inte att förväxla med administratören som är anställd av en Urbanisation för att bl.a. sköta Urb. ekonomi, trädgårdsskötsel, poolrengöring m.m.
    rocio
     
  16. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    För mig är en administratör ett generellt ord för någon som tar hand om pappersarbete åt någon organisation, privat eller företag.

    - Skitsamma, du borde förstått vad jag menade.
     
  17. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Naturligtvis förstod jag vad du menade. Men om du har läst alla inlägg under årens lopp på detta forum som nämnt titeln "administratör", så skulle du mycket väl veta att den allmänna uppfattningen om vad det är, är som jag skriver, alltså det företag som är anlitat av en Urb. Jag ville bara klargöra för ev. nytillkomna att det du menade nog var ett "juridiskt ombud" som många av oss "boende" anlitar för dekl. och annat.
    Så, för Guds skull, ursäkta om jag trampade dig på tårna sorry!
    rocio
     
  18. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    jag kan missta mig på kostnaden men vill minnas att vi skulle betala 250 euro, dock är vi två bröder som står som ägare på fastigheten, kan det vara dyrare då (det måste väl deklareras 2 ggr då?)?
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej kinng!
    Jo men så måste det ju vara då, dom måste ju göra två deklarationer
    med två ägare men verkar vara lite rabatt då eftersom det iaf
    både förra och i år kostar 168E :)

    Chao P :sol:
     
  20. Cosmos

    Cosmos Ny medlem

    Blev medlem:
    27 november 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack alla för svar!

    Då vi är okunniga och haft verkligen otur med vår mäklare som totalt missvisat oss med det mesta, (återkommer om det när allt verkligen blir klart). och det var ändå en svensk mäklare, som vi trodde var seriös.) köpet gjordes upp hos rhodas consulting och vi har en handläggare där som gett oss info om just detta, när jag frågat efter lagfarten. Sex månader efter köp skulle vi få ett,
    se svar här!
    Lagfarten får man i orginal om man vill men den kommer ca 6 månader efter köpet. Tar man orginal lagfarten så kan vi inte hjälpa er ifall det skulle dyka upp problem när ni är hemma i Sverige, de kan vara räkningar, skada , inbrott etc... Alla våra kunder lämnar orginalet kvar hos oss, som en säkerhet också. Ni gör som ni vill men ni skall veta riskerena, ha en fin dag)
    250 euro kostar det för deklaration, upprätta autogiro för betalningen, betala skatten, informera skatteverket för nienummer och osv, på det som ska göras för en deklaration!
    Så hur ska jag tänka? jag tycker själv att det är ganska dyrt för en service på deklaration.
     
  21. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271

    Vi har anlitat Rodas ända sedan det blev aktuellt att köpa en lägenhet och är mycket nöjda.

    Jag klistrar in ett utdrag ur ett mail från Rodas, våren 2012.
    "Skatterepresentation: För 250€ tar vi hand om er i år (aktiverar era NIE nummer och registrerar er vid den spanska skattemyndigheten som ägare av en fastighet i Spanien etc.) och nästa år då vi gör era deklarationer och även ser till att kommunalskatten blir betald. Nästa gång jag skulle be om arvode blir alltså 2014, då beloppet att betala är 180€ för ett år. Vi gör deklarationerna, betalar kommunalskatten och ni har även "fria frågor" och hjälp vid mindre ärenden."

    Som du ser är det endast första året det kostar €250. :)
    /Helen
     
  22. Cosmos

    Cosmos Ny medlem

    Blev medlem:
    27 november 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar Helen1. Har ni också då lämnat ifrån er lagfarten till dem? eller har vi missförstått varandra?
     
  23. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Vi var inte med hos notarien när affären gjordes upp så originalet har vi aldrig sett. Långivande bank i Spanien har originalet. Dock har vi förstått att vi kan be, antingen själva eller genom Rodas, bankens huvudkontor skicka det till vår bankfilial och där ska vi kunna hämta den.
    En kopia fick vi med en gång när affären var klar.
    /Helen
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...