Norwegians thailändska personal tjänar 3000/mån.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ska noteras att detta är Norwegian Long Haul som är ett eget bolag med samma ägare som Norwegian och flyger rutter från Bangkok till Norge och vidare till USA. Bolagets bas är Bangkok och därav thailändsk besättning. Med traktamenten etc. får en ny besättningsmedlem ut 8000 NKR som är en mindre förmögenhet i Thailand och i paritet med lönerna på ex. Thai Airways. Problemet för LO tror jag snarare är utflaggningen av norska jobb. Jag kommer definitivt inte bojkotta, kul för thailändarna att dom får tillgång till lite mer givande jobb än att sälja souvenirer till turisterna.
 
I min värld är traktamenten en ersättning för att täcka merkostnader för inkomstens förvärvande. Den thailänska personalen har säkert många övernattningar i Norge och USA som kostar.
Ser det inte lite märkligt ut om traktamentsersättningen är 150% av lönen dessutom ?

L
 
Jag skrev traktamenten etc., det ingår även risktillägg, ob och så vidare. Övernattning står bolaget för, mat betalar man själv. Hursomhelst så får dom så pass mycket över i plånboken så jag tvivlar på att thailändarna själva klagar. Satt i perspektiv, snittlönen där nere ligger väl annars på ca 1500 SEK/månad och för kabinpersonal någonstans runt 5500 inkl. ovan nämnda tillägg.
 
Jag postade egentligen inte den här nyheten för att sprida skit om Norwegian utan för att det nästan alltid är Ryan air som skapar rubriker. Nu börjar det osa katt även kring fler lågprisbolag och det får mig att fundera lite på vart vi är på väg.

Min senaste sökning för en biljett från Rygge i Norge ned till Malaga börjar på 127 kr. I slutändan blir det väl 3-400 kronor.
Det är mindre än vad det kostar att ta bilen till flygplatsen t.o.r. hemifrån.

Det som driver flygbolag att trixa med sina anställda är antagligen kundens krav på billiga biljetter. Det innebär väl då förutom obefintlig service även att personalens anställningar och löner får sitta emellan när vi ska ut och resa.

Jag kan inte låta bli att fråga mig om detta är rimligt och om det kan hålla på så här i längden.
Västvärldens krav på hög konsumtion till nästan ingen kostnad slår uppenbarligen på de fattigare länderna. Nu med Norwegian och Thailändsk personal. Ryan har alltid haft folk från östra Europa som har lägre löner och lägre levnadsstandard.

Vi lär göra likadant med den mat vi importerar och konsumerar eller alla de kläder vi köper.

L
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Dom sa att personalen går en mil från hotellet för att köpa billig mat för sitt traktamente.

Vi hade svenska/nordiska tjejer ner och spanska hem helt naturligt. Lite bättre ombord än SAS men längre köer till incheckning.
 
Det är bara att inse att flygbranschen inte är vad den har varit. Bolag som SAS med skyhöga löner och miljonbelopp till pensionerad besättning är på väg ut, lågkostnadsbolag med kontraktare och lägre avlönad utländsk personal som det två ovan nämnda är framtiden. Om det är moraliskt eller inte låter jag vara osagt. De jag känner på Norwegian klagar inte över lönerna i alla fall, däremot gnisslas det en hel del om anställningsformen.

Vi hade svenska/nordiska tjejer ner och spanska hem helt naturligt. Lite bättre ombord än SAS men längre köer till incheckning.

Men det var exakt samma gnäll från fackligt håll om spanjorerna när Norwegian kontrakterade dessa som nu med thailändarna. Betydligt lägre avlönade än den skandinaviska besättningen eftersom de är anställda på basen i Malaga enligt spanska lönenivåer.
 
På en flight med SAS var det en kraftigt äldre flygvärdinna som parkerade i gången och pratade med samma passagerare en timma. Inte så noga med tider och kilon där. De lever kvar i monopoltiden och många liknande bolag har gått i konkurs. Låt det vara billigt om alla måste betala klimatkompensation?
 
Det är knappast något nytt att man exempelvis inom rederier anställer billiga fillipinos.

Vi har thailändska bärplockare och össtatare som arbetar inom bygg.


HM fabriksanställda tjänar en lusing i månaden.
 

Nya trådar

Back
Toppen