Kollade du om Norwegian erbjöd någon hjälp att ta sig hem/bort?
Jag själv blev också fast i Spanien. Skulle ha flugit hem den 21/11 men fick tag i en Ryanair-biljett till i tisdags 24/11 så jag la inget krut på att jaga Norwegian. Semesterdagarna är för värdefulla för att slösas bort i telefonköer.
Hursom så resonerade jag tvärtom mot dig. Finns det en möjlighet att få någonting så är det cashpoints, så jag valde det. Den som lever får se...
Nope, ingen hjälp erbjöds o då det var viktigt att ta sig hem snabbt så tog jag första lediga Ryan-plan. Mina norska vänner, som eg. skulle ha stannat större delen av december, fick platser den 21/11 så dom hade väl tur. I normalfallet brukar jag välja cashpoints men då framtiden är så pass oviss chansade jag på återbetalning, rätt eller fel lär väl framtiden utvisa.
Trist är det i vart fall då Norwegians avgångstider passar mej bättre än Ryans som envisas med att ha avgångar i ottan så den natten ringde klockan 02.00 så jag hann fika i lugn o ro o stänga av allt för att eliminera otrevliga överraskningar vid nästa nedfärd. Det måste vara tufft för de som inte har egen bil då jag inte tror att flygbussarna avgår så pass tidigt så enda alternativet verkar i sånt fall vara taxi...
Det tar ju ganska precis 45 minuter att ta sig till parkeringen i närheten av flygplatsen + passade på att beställa besiktning i januari via dom då det är osäkert om det blir ngn decemberresa. Fick f.ö. mitt avtal förlängd med 4 månader då jag inte kunnat nyttja det fullt ut p.g.a. nedstängningen tidigare i år.
När vi landade på Skavsta var det fullt pådrag med en knark- eller bombhund som nosade på samtliga passagerare. Tullen var alert och tog in kreti o pleti för genomgång + passkontroll som på den gamla goda tiden. En medpassagerare undrade över den massiva aktiviteten som enligt polisen berodde på förhöjd terrorberedskap.
Just nu är det dessutom relativt dyrt att ta sig ned i.o.m. det färska covid-testet som förutom att kosta skjortan, typ 2-4000 SEK har en livslängd på 72 timmar så det gäller att logistiken funkar..
Något som gladde mej var att BarCelona öppnat igen. Han hade haft det tufft som alla andra o hade avskedat personal. Han öppnade den 2/11 men jag kom fram för sent den dagen för att njuta av deras vällagade mat så åt på strandpromenaden den kvällen och som vanligt var jag ensam i restaurangen. Annars har jag lunchat där i stort sett varje dag. Dels för att deras svensk/norska husmanskost är bra + ville gärna hjälpa till på ett blygsamt sätt att höja omsättningen