Norwegian lägger ner utriksflyget

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av mixt, 10 november 2020.

  1. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Det här är en katastrof för spanienresenärerna, även de som inte flyger med det norska bolaget utan för att konkurrensen minskar ytterligare. Bolaget är skuldsatt upp till öronen (50 miljarder SEK), och det är klart att norska staten inte vill stå för nödpengar till utrikesflyg för t ex svenskar. Ändå sörjer detta för snart finns bara halvstatliga, och också skuldtyngda, SAS och Ryanair. Enkelt val om man förstår konkurrens betydelse.
    https://www.mynewsdesk.com/se/norwe...ermittera-ytterligare-1600-anstaellda-3049629
     
    Last edited: 10 november 2020
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Ja, jag såg tidigare idag att Norwegian nu bara har två avgångar från Alicante till Arlanda för resten av året: dels på fredag och dels på måndag. Och för motsvarande sträcka från Malaga finns det bara en avgång kvar med Norwegian och det är på söndag. De verkar blöda svårt, men det är väl som med alla andra flygbolag.
     
  4. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Och idag verkar även dessa flighter vara bortplockade. Själv flög jag tillbaka till Sverige från Alicante för omkring en vecka sedan med Norwegian. Tur för mig att dessa förändringar inte beslutades en vecka tidigare. Men då hade det väl fått bli SAS i stället.
     
  5. PerMor

    PerMor Aktiv medlem

    Blev medlem:
    9 oktober 2017
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    44
    Troligtvis kommer alla dom här bra priserna vi har haft att försvinna i och med att det försvinner ett bolag från Alicante marknaden. Tyvärr:(
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Frågan är snarare vad som händer efter konkursen som verkar oundviklig.
     
  8. Michael Backman

    Michael Backman Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2020
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    23
    Finns det en stor efterfrågan på resor kommer andra företag fylla luckan från Norwegian. Ryanair, Sas etc.
     
  9. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Flygmarknaden är gudskelov avreglerad men störs av statlig inblandning i nationella flygbolag som hålls under vingarna av diverse utspädningar, lånegarantier och (indirekta) statliga stöd. Det gör förmodligen att uppstickare är försiktigare, men visst kan en efterfråga lockar fram alternativ. Har under de fem år jag trafikerat Spanien flugit en gång med ett sådan uppstickare (vid sidan av SAS, Norwegian och Ryan). Det bolaget (som jag inte ens minns namnet på) höll sig kvar en säsong.
     
    Sharky och Los Suecos gillar detta.
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Kanske inte blir nàgon uppstickare, men att tex Ryan utökar sin trafik làter väl troligt, I Oktober sà skulle de ju köpa ytterligare 200 flygplan.
     
    Sharky och Los Suecos gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Om Norwegian konkar så finns alla deras leasade plan på marknaden för någon att ta över.
    Och som jag förstått det så är det på Europa resorna dom tjänat pengar på hur billiga vi än ansett biljetterna vara.
    Det är långdistansresorna som tyngt deras resultat innan den här Corona historien kom.
     
    Svenne Apelsin, Sharky och Kenth gillar detta.
  13. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Det ligger nog i farans riktning att de tar ned skylten, åtminstone tillfällig, men förhoppningsvis, likt fågel Fenix, kommer igen om än i annan skepnad.
    Jag fastnade själv här i Spanien då återresan var tänkt den 18e men har fått en plats på Ryanair nästa lördag.
    Denna gång avböjde jag cashpoints då framtiden är så pass oviss och skulle de insamlade poängen gå i stöpet må de så göra. Så har begärd återbetalning och visar sig väl om den infrias.
    Turligt nog kunde vi använda tidigare cashpoints från nedstängningen så vi åkte hem till Sverige på den + de finansierade nedresan i början av månaden.
    Om jag inte missminner mej så gick kineserna in i Norwegian tidigare så jag hade riktat in mej på att pannbiffen skulle ersättas med vårrullar + plastbesticken ersättas av ätpinnar men av detta blev intet. Trist att de inte kunde luta sig mot kineserna vilka säkert inte är överförtjusta av att bolaget i nuläget endast ska trafikera Norge.
    Klart är nog att deras långdistansflygningar till USA o Thailand kostat mer än det smakat och förhoppningsvis lär de av misstagen även om det är dyrköpt visdom.

    Vad gäller lågprisbolag så råkade min frus bror ut för en rysare för några år sedan då han åkte via Wiss Air från Polen där han befann sig för tillfället. Vid återresan droppade jag honom vid Skavsta för att några timmar senare bli uppringd av polisen från Cityterminalen då han inte behärskar språket. Visade sig att returflyget blivit inställt p.g.a. tekniska problem som ledde till en reparation och ny återresa skulle ske om 3 veckor. Som ersättning fick de 3 eller 4€ vilket i princip täcker en öl. I vårt fall var det ingen fara då han ju kunde bo hos oss men måste vara förbaskat trist för andra passagerare som kanske varit på semester med sinande reskassa, slut på semestern, jobb som väntar o.s.v. I.o.f. går det väl andra flyg alt. färjor men förutom usel ersättning så var ju hanteringen nonchalant då ersättningsflyg inte erbjöds. Så i det fallet framstår Norwegian i bättre dager även om de i nuläget har svårt att infria vissa åtaganden...
     
    Grottis och Sharky gillar detta.
  14. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    10000 anställda kan ju inte gå hemma och rulla tummarna. Helt rätt kommer efterfrågan så finns ju planen att köpa/hyra från leasingbolag och personalen kan ju bilda egna små bolag. Kan bli bra.
     
  15. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Kollade du om Norwegian erbjöd någon hjälp att ta sig hem/bort?
    Jag själv blev också fast i Spanien. Skulle ha flugit hem den 21/11 men fick tag i en Ryanair-biljett till i tisdags 24/11 så jag la inget krut på att jaga Norwegian. Semesterdagarna är för värdefulla för att slösas bort i telefonköer.
    Hursom så resonerade jag tvärtom mot dig. Finns det en möjlighet att få någonting så är det cashpoints, så jag valde det. Den som lever får se...
     
  16. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Nope, ingen hjälp erbjöds o då det var viktigt att ta sig hem snabbt så tog jag första lediga Ryan-plan. Mina norska vänner, som eg. skulle ha stannat större delen av december, fick platser den 21/11 så dom hade väl tur. I normalfallet brukar jag välja cashpoints men då framtiden är så pass oviss chansade jag på återbetalning, rätt eller fel lär väl framtiden utvisa.

    Trist är det i vart fall då Norwegians avgångstider passar mej bättre än Ryans som envisas med att ha avgångar i ottan så den natten ringde klockan 02.00 så jag hann fika i lugn o ro o stänga av allt för att eliminera otrevliga överraskningar vid nästa nedfärd. Det måste vara tufft för de som inte har egen bil då jag inte tror att flygbussarna avgår så pass tidigt så enda alternativet verkar i sånt fall vara taxi...
    Det tar ju ganska precis 45 minuter att ta sig till parkeringen i närheten av flygplatsen + passade på att beställa besiktning i januari via dom då det är osäkert om det blir ngn decemberresa. Fick f.ö. mitt avtal förlängd med 4 månader då jag inte kunnat nyttja det fullt ut p.g.a. nedstängningen tidigare i år.

    När vi landade på Skavsta var det fullt pådrag med en knark- eller bombhund som nosade på samtliga passagerare. Tullen var alert och tog in kreti o pleti för genomgång + passkontroll som på den gamla goda tiden. En medpassagerare undrade över den massiva aktiviteten som enligt polisen berodde på förhöjd terrorberedskap.

    Just nu är det dessutom relativt dyrt att ta sig ned i.o.m. det färska covid-testet som förutom att kosta skjortan, typ 2-4000 SEK har en livslängd på 72 timmar så det gäller att logistiken funkar..

    Något som gladde mej var att BarCelona öppnat igen. Han hade haft det tufft som alla andra o hade avskedat personal. Han öppnade den 2/11 men jag kom fram för sent den dagen för att njuta av deras vällagade mat så åt på strandpromenaden den kvällen och som vanligt var jag ensam i restaurangen. Annars har jag lunchat där i stort sett varje dag. Dels för att deras svensk/norska husmanskost är bra + ville gärna hjälpa till på ett blygsamt sätt att höja omsättningen
     
    teddi och Kjell Fohrman gillar detta.
  17. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Och idag i Norge ansöker de om rekonstruktion.
     
  18. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Vad bra då talar mycket för att dom blir kvar
     
  19. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    En rekonstruktion med 50 miljarder i skuld. Svårt att tro att fordringsägarna accepterar.
     
  20. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Gyllis gillar detta.
  21. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Vad är alternativet?
    Konkurs, hur mycket får de då?
     
    Nalle och stefand gillar detta.
  22. Jojje

    Jojje Medlem

    Blev medlem:
    25 juni 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    14
    En fråga vid lite sidan av;


    Hur är det med tågförbindelserna just nu? Tittar man på tidtabellerna så ser allt oförändrat ut (men det kan väl inte vara sant)?

    Jojje
     
  23. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ser ut som att Norwegian börjar köra Arlanda-Alicante i mars. Fått mejl av dom som många andra.
    Billiga, 5-600 enkel plus en gratis ombokning...vamos a ver :) Blir nog ombokningar...
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...