Norwegian i konkurs?

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av Janneman, 2 mars 2015.

  1. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Men om du vill avboka din biljett innan resa får man INTE tillbaks några pengar,samma om bolaget går i konkurs.Detta är dagsfärsk info efter samtal med Norwegian
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Poolare

    Poolare Medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0
    Håller med.
    läsa vad de Norska bråkmakarna har och vill mer, not bad vad?vi alla kan bara drömma om
    expressen skriver idag/urklipp/
    När Norwegian på torsdagskvällen skickade ut ett pressmeddelande om bolagets planer på att flytta över sina piloter i tre nya dotterbolag passade de även på att bifoga detaljerad information om piloternas nuvarande kollektivavtal.
    5,3 miljoner skattefritt

    De förmånliga villkoren innebär bland annat:

    * En genomsnittlig arbetstid på 17 dagar i månaden, vilket efter semester innebär 177 nettoarbetsdagar om året.

    * Upp till sju veckors semester.

    * En löneökning på mellan två och fem procent om året som är garanterad oavsett om företaget fryst lönerna eller inte.

    * En topplön för flygkaptener på 1 070 000 norska kronor och 700 000 norska kronor för styrmän. Utöver detta traktamente på i genomsnitt 10 000 norska kronor i månaden.

    * En försäkring som innebär att en person som inte längre kan arbeta som pilot får ett skattefritt engångsbelopp på 5,3 miljoner norska kronor.
     
  4. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Det är helt sanslöst!
    För att vara pilot.
    Jämför med sjukvården.
     
  5. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Tänkte på det senast igår när jag flög hem med Ryanair. Så grymt smidigt, nästan aldrig försenat och underbart att slippa storflygplatser som Arlanda. Ryan går som på ett snöre.
    happy
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Jag tycker Norweigan har fungerat bra och smidigt.
    Åkte med TAP Air sist och det vara rena katastrofen.
    Långa köer till incheckningsdiskarna och då stänger man en för han var tvungen att gå till gaten.
     
  8. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Kom i kväll hem med Norwegian från Alicante; holländsk kapten och styrman och i övrigt spansk besättning. Vi var 30 minuter sena i starten och hade en del motvind och landade 25 min efter tidtabel och fick bra info under flygningen om resan.
    Norwegians hemsida har uppdaterats ofta och haft bra info som stämt vad gällde vår flygning. Vi har också själva sett vilka plan som startat från Arlanda( dit vi skulle flyga) på Swedavias hemsida.
    Så en bra och mycket smidig hemresa blev det med trevlig personal.
    Jag åker gärna med Norwegian igen. (Har gjort det många gånger, men flyger också Ryan, Sas och Air Berlin)
     
  9. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Synd. Gillade att flyga med Norwegian till USA. Visst, var de ofta försenade vid avgångar, men planen var bekväma och, viktigast, slapp man den amerikanska passkontrollen på någon av de större ankomstflygplatser, som NYT aller Atlanta, där man kan fastna i timmar.
     
  10. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    jag blev ju "blåst" på min resa förra veckan :( men gör ett nytt försök i påsk :) måtte det ha löst sej då ...
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Fick sms 16.16 idag att vår flight till Cran Canaria är inställd imorgon bitti.
    Man känner sig som ett barn som blivit lovad julklapp och sedan inte får någonangryyangryy

    Nu är jag inte glad på dessa människor i flygbranschen,får väl ta en tur till Säffle och en kopp kaffe:)
     
  13. lefo1

    lefo1 Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    11
  14. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Ja dom fick bara

    * Anställningsgaranti från moderbolaget i tre år för samtliga piloter i Skandinavien (dvs en garanti mot nedbemanning i pilotbolagen)

    * Gemensam koncernansenitet för alla piloter med bas i Europa (en pilot anställd vid en bas kan inte "puttas ut" med hänsyn till ansenitet)

    * Ingen löneökning under 2015 (utöver lönejustering enligt en fast lönetrappa på 2-5 procent)

    * Minst 184 fridagar per år, det vill säga minimal förändring

    * Marginella förändringar i arbetstid och flexibilitet

    * Övergång till premiebestämd pension samt en stängd förmånsbaserad pension för de som har 15 år eller mindre kvar till pension (65 år)

    * Skattefri utbetalning på 2,65 miljoner norska kronor (30 G) om de blir av med flygcertifikatet (Loss of Licence försäkring) + engångbelopp på 1,65 x årslön

    * Gemensam förhandlingsrätt för Sverige, Norge och Danmark.
     
  15. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Lyxstrejk! Finns grupper som har mindre gynnsamma villkor. Milt sagt! Och som inte ens har strejkrätt....
    Dessutom finns jobben kvar, än så länge.
    Så vem vann?
     
  16. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Vem vann?
    På kort sikt piloterna och nu kommer frågan vem som ska ta smällen.
    Norweigan har flera år av förlust bakom sig och måste skära i utgifterna.
    För jag tror knappast att man kan höja biljettpriserna så mycket som behövs.
    Det bästa för alla anställda hade nog varit om piloterna tagit en stor del av utgiftsnedskärningarna.
     
  17. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    2013 var det sjunde året i rad som Norwegian gick med vinst. Så det går nog ingen nöd på dom. T.ex. så gjorde resultat på 623 och 437 miljoner norska innan skatt för åren 2012, 2013.
     
  18. Yorugua

    Yorugua Medlem

    Blev medlem:
    24 januari 2013
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    7
    Holaa

    Norwegian gjorde förra året en förlust på drygt en miljard norska kronor efter skatt. Det trots att omsättningen steg från 15,6 miljarder till 19,5 miljarder kronor. Dyra bränslekontrakt och valutaförluster pressar bolaget.

    Förlusten kom efter sju år med vinst!!

    Saludos!
     
  19. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    "Uppstickaren Norwegian Air hade ett tufft fjolår och backar över 1 miljard norska kronor. Det ska jämföras med 322 miljoner norska kronor ett år tidigare. Under fjärde kvartalet 2014 uppgick förlusten före skatt till 1,2 miljarder norska kronor, vilket kan ställas mot 300 miljoner norska kronor i förlust ett år tidigare"

    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/norwegian-gor-brakforlust-maste-spara_4328381.svd

    Jag måste också passa på och fråga dig Kinng tycker du att piloterna har ett skäligt avtal ?
     
    Last edited: 11 mars 2015
  20. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Jag vet att norwegian blödde mycket 2014, förlusten på 300 miljoner är för 4:e kvartalet 2013. Dom gjorde ju ändå en vinst det året.

    Jag tycker piloterna hade bra avtal redan innan, men jag vet inte hur andra piloters avtal ser ut så jag har ingen referens.
    Helst hade jag sett att norwegian kickade samtliga som strejkade och tog in nytt folk om det fanns den möjligheten. Det är så många människor som blivit drabbade bara för deras girighet.

    Visst ska man få vara missnöjd och gå till förhandlingsbordet, men att strejka är verkligen inte rätt väg i mina ögon.
     

Dela sidan

Laddar...