Nån som brukar flyga med sin hund?

Diskussion i 'Djur & Natur' startad av Helene N, 6 april 2013.

  1. Helene N

    Helene N Medlem

    Blev medlem:
    10 juli 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Vi har precis köpt hus i Spanien (Los Alcazares) och kommer de första åren åka ner med jämna mellanrum och vill ha med oss våra hundar. Vi har tre som tyvärr måste åka i lastutrymmet ;(. Mina frågor är: Rekommenderas något särskilt flygbolag. Kan man förvara de stora hundplastburarna någonstans på flygplatsen mån tro? Ger ni lugnande och i så fall vad? Era erfarenheter (bra och dåliga). Något mer att tänka på än rabiesvaccinering och avmattning? Tja, tacksam för så uttömmande svar som möjligt. Alla råd och tips tas tacksamt emot. :sol:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har åkt fr Arlanda till Alicante mend hund under tre års tid nu. Jag rekommenderar Norwegian, men vet att andra flygbolag bl a SAS tar hundar. Det enda jag vet är att det fungerar bra med Norwegian.
    Jag fick rådet av min veterinär att inte använda lugnande och det har gått bra utan fast min hund är rätt så uppskruvad i många situationer, men hon har fungerat bra på flyget.
    Tyvärr har jag inte hittat nåt bra sätt att slippa släpa hundburen med mig (tipsa mig gärna om ni kommer på något), men om ni har burar som lätt delas i två delar så underlättar det hanteringen.
    Pass och de giltiga vaccineringar är allt som jag kommer på. Ingen brukar heller vilja se passet, men det är ändå bäst att ha allt i sin ordning. Det finns inte längre krav fpå avmaskning men jag brukar avmaska 10 dagar innan hemresa ändå.
    Var gärna på flygplatsen i god tid för att slippa köa. Det är köandet till incheckning som gjort min hund lite stressad (värmen alla människorna runtom)
    Är man på plats i god tid och checkar in kan man rasta hunden i lugn o ro sedan innan den lämnas in.
    Det är faktiskt enklare att flyga med hund än man skulle kunna tro!
    Lycka till!
     
  4. Porro

    Porro Ny medlem

    Blev medlem:
    11 april 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0
    Enda tips jag kan ge till en som har tre hundar är att vara ute i god tid och boka biljetter. Norwegian tex tar max 4 hundar per flygning. Har åkt mer gånger än jag kommer ihåg med hundar fram och tillbaka, aldrig varit några problem. Lycka till
     
  5. Helene N

    Helene N Medlem

    Blev medlem:
    10 juli 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    0
    Tusen tack för bra råd! Tack!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Gnap

    Gnap Ny medlem

    Blev medlem:
    10 april 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    0
    Kom hem från Spanien igår med min hund som följde med för första gången, vi flög med Norwegian. Allt gick bra. Min hund är lättstressad och dessutom mycket kortnosad och därför fick jag stesolid utskrivet av veterinär. Vi prövade oss fram till en lagom dos innan resan, han skulle inte bli alltför trött, bara lugn av tabletten. Han var lugn och samlad när jag lämnade honom och glad och pigg vid ankomst.
     
  8. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Min perro som väger runt 10 kg får en lugnande tablett när han flyger, av det blir han lugn men lite groggy när han kommer fram.
     
  9. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Man skall kolla med de olika bolagen vad som gäller.
    De byter sina regler rätt så ofta. Har bra erfarenheter av Lufthansa, men det är för några år sedan. Ett bolag har tex att för småhundar som går som handbagage gäller att man måste beställa i godtid och om ingen allergiker anmäler sig för samma flyg så är det ok. Ofta är det förvånandsvärt billigt att ta hunden med sig, men GB kan vara speciell.
    Jag brukar göra så att jag ger hunden ingen mat resdagen och ingen vatten heller för flera timmar före färden. Då slipper man "dålig lukt & mess" i buren när man är framme. Jag vet att känsliga personer tycker att vatten måste djuren alltid ha tillgång till, men det är rappakalja, för djur i naturen klarar sig långa stunder (dagar) utan vatten. En sak som man dock få se upp med är om man ger något lugnande som i sin tur framkallar enorm törst, i så fall skulle jag byta medicinen eller ge lägre dos.
     
  10. Gnap

    Gnap Ny medlem

    Blev medlem:
    10 april 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi läste på IATAS hemsida om transport av hund, där rekommenderar man att ge hunden en lättare måltid ett par timmar innan flygning och vatten ska finnas i buren. Hunden ska checkas in på specialgods ca 1 timme före avgång, passa på att rasta hunden precis innan du lämnar den. Resan till Spanien tar ca 4 timmar och det brukar de flesta hundar klara av att hålla sig på.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    jo de klarar att hålla sig utan större problem, man får anpassa det innan helt enkelt med drickandet. Sen är det inte att rekommendera att ha vatten i buren, för det rinner helt enkelt ut efter att buren åkt på vagn och lyfts runt.
    Att ge lugnande tablett, det är väldigt individuellt från hund till hund.

    Hos det forna bolaget Sterling flög vi med honom i kabinen, tror maxvikten då var 10 kg för detta.
     
  13. Helene N

    Helene N Medlem

    Blev medlem:
    10 juli 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack igen för alla tips. Vi har nu vaccinerat alla och skaffat hundpass. Biljetterna är också bokade (norwegian air). Vi kommer att köra med Zykene (?) i större dos på alla tre och burträna de så snart vi har burarna. Vågar inte ge något starkare då den äldste är ganska känslig. Sen hoppas jag att de känner att de har varandra trots att de sitter i egna burar. Vatten får jag fundera på...
     
  14. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Vatten till hund

    Vatten på resan behövs ju vanligen inte. Speciellt inte på en så kort resa som till Spanien. Dock har ju anvisningarna för hundburen åtminstone tidigare varit att den skall vara försedd med en vattenskål fäst i dörren. Detta för att man personalen skall kunna ge hunden vatten om det blir någon längre försening eller man måste byta ut planet pga ngt fel. Det sistnämnda har vi råkat ut för.:(

    Anders
     

Dela sidan

Laddar...