Modello 210 , obetald skatt lång tid

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Sharky, 8 september 2019.

  1. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Bekanta håller på att sälja. Av någon konstig anledning har de ej betalat ” non resident ” skatten.
    Olika bud , skall de betala för 20 år eller preskriberas skulden? Tror jag såg något för länge sedan att betalning var för bara 3 år bak i tiden.
    Någon som kan detta?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Nej jag kan inte detta men menar du den s k inkomst/förmånsskatten som man deklarerar varje år?
    "non resident" (engelska?) om den kallas så är det inte den som bankerna snor av oss för att man inte är skriven i Spanien?
    OM nu det är den skatten jag skrev som ska deklareras före 31.12 varje år (för året före) så känns det som väldigt
    konstigt om det skulle vara preskribering öht...Gissar att man får betala hela plus straffränta på mer än 5%.
    Så snälla är dom väl inte på skattemyndigheten? Som sagt - jag gissar men nån skatteexpert vet nog...
    Den skatten är ju relativt låg per år så det blir väl inte sååå stor summa om man inte har en lyxbostad som
    kostar miljoner men då har man säkert råd att göra rätt för sig. Meddela om du får nån expert på detta om
    ev preskribering...:)
     
  4. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Ja det är modello 210 , och jag själv betalar ca 200 E per år och hyr inte ut.
    Konstigt att myndigheterna inte sökt efter den uteblivna skatten.
    Deras skatt skulle bli i paritet med min , kanske lite lägre.
    Någon borde kunna detta!!
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Vissa fastighetsregister har ju 0 koll på vilka fastigheter dom har i kommunen.
    Tex en helt klar vanlig adress med gata och nummer (i Torrevieja) som jag sökte ägare på "fanns inte" :)
    I Orihuela hade dom inte reggat 12000 fastigheter (2012) ...revision upptäckte det...snacka om tapp på skatt.
    Ja så vissa går under radarn men borde ju upptäckas vid sälj...
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Tog kontakt med "min" advokat för ett par år sedan för att få hjälp med modello 210, fick ett mycket oväntat svar:
    Advokaten: "Varför då?".
    Jag är inte resident och ska betala var mitt svenska svar.
    Advokaten: "Har skattmasen hört av sig?"
    Nej, svarade jag sanningsenligt.
    Advokaten: "Varför ska du då fylla i den och betala?"
    Jag vill göra rätt för mig!
    Advokaten: "Ja, ja, ta med dig 50 euro så ska jag hjälpa dig om det är så viktigt för dig. Men jag vill varna dig, fyller du i och betalar vet skattmasen om att du finns, och då kommer han aldrig sluta upp och förfölja dig...".
    Väldigt osvenskt och väldigt spanskt beteende!
     
  8. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Ja vad säger man.....men nu är det försäljning och då lär det obetalda dyka upp.....
     
  9. lefo1

    lefo1 Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    11
    Preciosa gillar detta.
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Alla skulder till hacienda, prescriberas efter 4 àr. MEN inte om Hacienda skickar en pàminnelse till dig sà det räcker inte att du inte betalar pà 4àr, utan hacienda màsta glömt bort dig under 4 konsekutiva àr. Efter dessa sà behöver du inte betala in nàgot öht. men sà länge de pàminner dig. Vet inte hur det är med icke residenta, men bor du i spanien sà räcker det med en notis i BOE, sà räknas du som aviserad.
     
    Los Suecos, Preciosa och Sharky gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Mina bekanta som inte betalat på 20 år och inte har fungerande postgång.
    Alltså inte fått något brev. Hur många år bakåt måste de betala?
    Modello 210 , 2018 , 17 , 16 , 15. Och om de nu får sålt så blir det ju att betala delar av 2019.
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Nalle skrev att det räcker med en notis i BOE...där har man kanske skyldighet att hålla sig uppdaterad?
    Och vilken utlänning gör det :)
     
    Sharky gillar detta.

Dela sidan

Laddar...