Miljömärkning från årsskiftet

Diskussion i 'Spanien' startad av mixt, 22 november 2022.

  1. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Alla spanskreggade bilar måste från årsskiftet ha en miljömärkning, liknande den som redan finns i en del europeiska länder, läser jag på fb. Kostar 5e att hämta ut på Correa, posten
    Har tyvärr inga mer detaljer, men mer info ska finnas på www.dgt.es motsvarande det svenska trafikverket.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Mats Snow

    Mats Snow Medlem

    Blev medlem:
    25 januari 2017
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    41
    Hittar inget på dgt. Får väl ta mig till posten....
     
  4. Mats Snow

    Mats Snow Medlem

    Blev medlem:
    25 januari 2017
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    41
  5. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Var inne på DGT igår men visade sig att min bil inte klarade åldersstrecket då den är tillverkad 2000 så den tillhör de 50% som inte kan få dekalen - Vad det betyder i praktiken har jag inte en susning om men förmodar att jag blir klassad som "persona non grata" inom vissa områden - Någon som vet vilka?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Idag finns redan ”Zonas de Bajas Emisiones” (ZBE) i centrum av vissa större städer, bland annat i Madrid, Barcelona och Sevilla. Från den första januari ska det införas i ytterligare 149 städer med mer än 50 000 invånare. Om man blir stoppad när man kör i en miljözonen utan märke i vindrutan, så har kommunen rätt att utställa ett bötesföreläggande på 90 Euros.
    Så det är enbart om du kör i en miljözon du måste ha märket, oftast i de centrala delarna av städerna.
     
    Kenth gillar detta.
  8. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Jo, så har jag också förstått och förmodar att det är skyltat på nåt sätt så man inte av misstar förirrar sig in på förbjuden mark...
     
    mixt gillar detta.
  9. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Vi gick till vårt postkontor langade fram regbeviset och sade att det gällde distintivo medioambiental. Han knappade in regnumret konstaterade att vår bil tillhör klass C. Han fixade dekalen, vi betalade €5, tog dekalen, regbeviset och gick. :)
    /Helen
     
  10. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Grattis!!!
     
    Helen1 gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. McFeast

    McFeast Ny medlem

    Blev medlem:
    5 februari 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Har en bil som tydligen inte uppfyller kraven för att få en miljömärkning ( Renalut Clio 2001 ), pratade med Autoprestanda ang en reparation av bilen och då sa han jag pratade med att från 1 jan 2024 är det förbjudet för dieslar före 2007 att köra i centrala Torrevieja...är det någon av er som hört något om detta...Problemet är att vi bor mitt i stan är det bara att skrota bilen då ??

    Mårten Forssell
     
  13. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Min bil fyllde inte heller kraven trots att det var en bensinbil så kollade upp via DGT m. fl. o för dieselbilar före 2014 får man tydligen köra centralt men inte parkera - då krävs det gröna märket - för bensinbilar är det 2006 som gäller för att få ett grönt märke istället för det gula.
    Visste att det var på G att införa begränsningar men att det dröjt och verkar inte som ngn vet exakt vart gränserna går. Vi bor själva centralt men tror att det är själva kärnan som avses så förhoppningsvis blir det inte så farligt...
     
  14. Christian S

    Christian S Ny medlem

    Blev medlem:
    15 oktober 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    3
    Är det enbart spansk registrerade bilar det gäller? Kommer bila ner i sommar med min svenska bil, så behöver man även på den?
     
  15. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Eftersom förbudet inte ska gälla förrän 2024 så är det lugnt i sommar + systemet är inte utformat för bilar från andra länder till skillnad fr Tyskland där även utländska bilar måste ha miljödekalen för dieselbilar. Dock gäller det bara för några tyska städer så använder man bara Tyskland som en transportsträcka är det inga problem men känner man för att göra avstickare o har en diesel går det att beställa dekalen via DEKRA här i Sverige. Frankrike har 6 olika märkningar och kan sökas via: https://www.certificat-air.gouv.fr
    I Tyskland är det enkelt att hitta övernattningar vid bensinmackarna på autobahn men kan vara lite knepigare i Frankrike. Mer info: https://www.france.fr/sv/innan-du-reser/bilsemester-i-frankrike-gloem-inte-det-nya-miljoemaerket
    Men som sagt, liksom Tyskland, kolla vilka städer som avses innan du köper dekalen :)
     
  16. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Har också skaffat en bil tillhörande klass C så ska pallra mej iväg till posten för att erhålla den eftertraktade dekalen och det har lindrigt sagt varit en del turer - mer om detta i nästa stycke...
     
  17. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Då min tidigare bil som i.o.f. var en 2001 men uttagen slutet av 2000 så föll den utanför och lika så gott att byta till en utan kommande restriktioner o började mitt letande från Sverige o plöjde igenom de flesta bilfirmor hitom Alicante + kollade via Spaniens motsvarighet till "vi köper din bil" och fick ett pris på 1.072€ men då man oftast får ett bättre pris vid köp av bil så landade det till slut på 1.250€ vilket väl är hyfsat för en bil som kostade 2.000€ 2020.
    Jag hade två, eg. tre kriterier: Årsmodell 2006 eller yngre för att få en C-dekal. Automat, då jag aldrig förstått tjusningen i att sitta o rycka i en spak samt slutligen INGA franska bilar (en kvarleva sedan jag arbetade på en av storbankerna). Jag tror inte aversionen beror på att ledningen ogillar ett folk som äter sniglar och grodlår utan de klarade helt enkelt inte kvalitetskraven även om det säkert finns massor som kör fransk och trivs. Tycker själv att Peugeot gör väldigt snygga modeller men har å andra sidan kompisar som är allt annat än nöjda så myntet har som alltid två sidor.

    Hittade en Mercedes A-Class 200 vilket eg. är stick i stäv med vad jag menar med Mercedes då de i min värld representerar stora, svulstiga modeller men det som tilltalade var längden (3,8 meter) samt att man sitter högt så man får lite granna av husbilskänsla. Att den var 7 dm kortare än Volvon kändes bra då de börjar bli trångt på gatorna här runt omkring.
    Sagt o gjort, betalade en handpenning och skulle rensa Volvon från personliga tillhörigheter bl.a. hållare för backkamera så åkte från Matboden till Lidl C/ Cortes Valencianas som hade stängt den dagen p.g.a. en av alla otaliga helgdagar och det är väl nu som cirkusen kommit till byn. Nånstans mellan punkt A o B måste jag ha kört på ngt och då däcket inte gick att reparera tvingades jag att köpa två däck för onödiga 150€ vilket kändes surt att lägga ut på en bil som skulle bytas bort dagen efter. Turligt nog hade jag redan bokat en tid hos mekanikern då ACn skulle fyllas på samt byte av olja o filter vilket ju ser snyggt ut i serviceboken + eliminerar ev. prut från bilfirman.
    Mercan var svart vilket inte är optimalt i ett land med stekande sol men valmöjligheterna är ju starkt begränsade vid köp av begagnat samt att Volvon som var mer neutralt silvergrå hjälpte föga efter några timmars parkering vid Citronmarkanden då det inte ens gick att nudda handtagen utan brännskador.
    Mercedes A-klass gick ju länga under benämningen "Vältklasse" efter fadäsen med älgtestet vilket måste ha varit en prestigeförlust av gigantiska mått men förde det goda med sig att bilarna utrustades med ett skydd förbehållet de exklusiva modellerna.
    Tyvärr var MB ett uselt köp med en räcka irriterande småfel och jag måste ge bilfirman cred då de välvilligt ställde upp o åtgärdade mina påpekanden fast vissa hade de svårt att komma till bukt med och under de dryga 45 dagar jag var i Spanien stod bilen på verkstad eller så väntade jag på verkstadstid vilket väl kändes så där. Droppen, eller rättare en av dropparna inträffade dagen innan jag skulle flyga hem och på väg till en biltvätt gick avgasröret av som i.o.f. åtgärdades direkt men höjde inte direkt förtroendet.
    Så när jag kom tillbaks efter sommaren i Sverige tog jag beslutet att byta bil + hade i Sverige besökt Mercedes och fått historik på bilen och som gjorde mej mörkrädd då det verkar som om den badat då den efter endast några år hade totalt genomrostade dörrar och baklucka samt en mängd andra defekter som levde kvar.
    Jag tog upp det med ägaren till verkstaden tillika ägaren av bilfirman och då vi vid det laget i stort sett var du och bror efter alla besök erkände han att han blivit lurad själv och kommer att kräva ersättning för alla utlägg från tidigare ägare/säljare. Det hade t.o.m. gått så långt att de flesta av personalen kände igen mig o morsade + förhoppningsvis kände sympati...
    Det var svårt att hitta en likvärdig bil med de kriterier jag önskade så tog en som tillnärmelsevis svarade mot kraven för att efter en kort tid byta till en annan (hos en annan handlare).
    Kanske utvecklar jag mitt intresse för bilar en annan gång härinne om jag hittar ngn gemensam nämnare för Spanien...
     
    Helen1, Preciosa och Dahook gillar detta.

Dela sidan

Laddar...