Mediciner!!!

Diskussion i 'Gran Canaria' startad av inahed, 9 mars 2013.

  1. inahed

    inahed Ny medlem

    Blev medlem:
    9 september 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Sitter på planet på väg till Playa del Ingeles och kommer på att vi glömt att ta med makens hjärtmediciner!! Vad kan man göra? Finns det någon svensk läkare där som man kan få tag på en lördag? Åker ej charter så ingen reseledare finns att fråga.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. myramis

    myramis Medlem

    Blev medlem:
    11 september 2011
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    12
    Uppsök första bästa akutmottagning och förklara situationen så löser det sig nog. är det ett sjukhus med vårdavd så kanske akuten kan låna ngr piller där så kan ni hämta på apoteket på måndag. Är det medicin för kärlkramp kan den ju vara bra att ha till hands annars tror jag nog att han överlever till måndag utan.
    bra om du vet den aktiva substansen, lättare för en spansk doktor att skriva ut samma med med ett annat namn. sök på fass.se.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Inahed!

    Clinica Scandinavica på Avd de Gran Canaria 30
    har nordisk tolk på dagtid. Tel 928 771 638
    Men engelska borde väl också gå bra. Många läkare
    bl a kardiolog

    Samma med
    Clinica Scandinavica i San Augustin
    928 157 315

    Hospital Clinica Roca (akut dygnet runt)
    Ska ha skandinavisktalande
    Calle Bunganvilla 1
    San Augustin
    mejl [email protected]
    tel 928 769 004

    Lycka till, kram P :sol:
     
  5. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Vet ni vad det är för mediciner (substansnamn och styrka) så försök kolla direkt med ett apotek. Det mesta går att köpa utan recept, förutom antibiotika.
    Jag köpte mina blodtryckmediciner och annat i flera månader innan jag hann registrera mig hos husläkaren och få recept.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. inahed

    inahed Ny medlem

    Blev medlem:
    9 september 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack Pooh!! Sonen skrev av namn och styrka på kartongerna hemma och messade det. Visade det på ett apotek och inte ens en minut senare var alla 4 mediciner + att jag också fick en blodtrycksmedicin. Allt kostade 15 Euro. Härlig service! NU kan semestern börja!
     
  8. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
  9. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej till er alla köp era mediciner när ni kommer till Spanien är mycket billigare här en i Sverige blodtrycksmedicin 14 kr här 70kr Sverige Voltaren 23kr 61kr i Sverige
     
  10. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Jag ber on ursäkt för att jag går ifrån ämnet för trådstartaren, men det verkade ju som om det löste sig fint.

    Tar man de alternativa medicinerna med samma verksamma ämne är det lika billigt i Sverige. Motsvarande Voltaren 19kr, fruns blodtrycksmedicin kostar 23kr för det billigare alternativet, den på receptet kostar 120. Men det är ju ingen större skillnad på dem, de verksamma ämnena är de samma.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Det här var ju intressant!
    Är det någon som vet om blodtrycksmedicinen Enalapril Krka 5 mg finns att köpa på apotek?
    Vi flyttar ner i augusti och det vore ju en fin besparing att slippa kostnader för läkarbesök innan och att slippa bunkra upp med dyra mediciner.
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Kan finnas om man kollar nätet på spanska men bäst är att du ringer
    apoteket i Torre på Av Dr Gregorio Marañon 50 (spelar ingen roll var du bor :) ) och frågar dom svensktalande där, tex Anki.
    Dom jobbar till kl 14 på vardagarna.
    eller mejla. Då får du ju klart besked vilket är viktigt.
    OT: Enalapril har bekanta fått hemsk hosta av...inte kul men inte alla antagligen :)
    Tel 0034 965 704 519
    [email protected]

    Chao P :sol:
     
  14. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja ta med asken och visa det gjorde jag och betalade 1.48 eur de lustiga är att jag åker förbi apoteket för att komma till vårdcentralen för att min läkare skulle skriva recept .men stå där och vänta eller få tid hos läkaren tar säkert över 1 timme det gör inte jag för 14krthumb
     
  15. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej Katt arina ta med alla recept och askar så tror jag inte att du får några problem
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Frågan hon ställde var om det finns Enalapril...Du vet alltså
    att det finns? Hon ska ju flytta ner och behöver veta det
    innan hon åker....

    P :coolsmilie:
     
  17. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Preciosa:Det är sambon som ska ha dem och precis som du säger ger de som bara heter Enalapril hosta. Men de med tillägget Krka ger det inte (inte honom i alla fall).
    Jag ska testa länken och kontakta dem. Tack för infon!
     
  18. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja det finns Enalapril ratiopharm 5mg :sol:
     
  19. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det som står efter "Enalapril" är bara tillverkaren, och spelar ingen som helst roll.
    Krka, Ratiopharm , eller vad det än är.
     
  20. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Enalapril är vad läkemedlet heter och spelar verkligen roll, det som står efteråt skiljer dock mellan olika tillverkare... Men det är Enalapril som är det viktiga. Det kan finnas någon till tillverkare som har annan benämning men då innehåller det läkemedlet fler läkemedel än Enalapril.
     
  21. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    När jag googlar verkar det som att Enalapril finns receptfritt i Spanien, men att Krka (tillverkare) endast säljs i Norden.
    Eftersom man i Sverige så ofta får den förskrivna medicinen utbytt mot billigare likvärdig (= annan tillverkare) så vet jag flera som uppfattat att biverkningar skiljer sig mellan olika tillverkare av samma läkemedel.
    Jag tror vi får gå in på ett apotek här hemma för lite rådgivning. Och sen kolla de spanska apoteken.

    Tack för all hjälp!
     
  22. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Jag skrev att det som står EFTER inte spelar roll. Du skriver bara samma sak jag skrev, men med andra ord.
     
  23. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Ja det har du helt rätt i, jag måste ha läst fel. Får skylla på att jag inte brukar vara uppe sådär sent som jag var i går. ;)
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...