Med bil på Lanzarote

Diskussion i 'Lanzarote' startad av SolenLyser, 7 juni 2008.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tänkte tillbringa fyra dagar på Lanzarote. Hur skall man bäst utnyttja tiden med hjälp av en hyrbil? Bästa sevärdheterna?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Wiki

    Wiki Ny medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2008
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0
    Sevärdheter på lanzarote

    Det finns mycket att se där, mycket bra att ni har bil eftersom man blir lite låst om man bara förlitar sig på buss och övrig kommunaltrafik på ön..
    Tycker ni kan välja ngt av detta, el varför inte allt? :D

    Los hervideros : Imponerande att se hur vattnet kommer in i denna grotta insprängd i berget. Ligger på Carretera al Golfo

    Playa de Papagayo och Playa de Famara: Underbara men annorlunda stränder.

    Puente de las bolas : Spektakulär och vacker mkt gammal bro med lång historia bakom sig. Ligger i Arrecife

    Castillo de San José : Vackert slott, som jag tycker var fantastiskt att gå in. Också i Arrecife. Även Castillo de San Gabriel är värt ett besök.
     

    Bifogade filer:

    • 1.jpg
      1.jpg
      Filstorlek:
      42,9 KB
      Visningar:
      314
    • 2.jpg
      2.jpg
      Filstorlek:
      4,8 KB
      Visningar:
      305
    • 3.jpg
      3.jpg
      Filstorlek:
      6,2 KB
      Visningar:
      332
    • 4.jpg
      4.jpg
      Filstorlek:
      5,9 KB
      Visningar:
      309
    Last edited: 7 juni 2008
  4. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    Tycker att ni kan åka förbi "Jardín de Cactus", den botaniska trädgården. beror på var ni ska bo, för ni kan tom gå dit, för det är nära centrum.
     
  5. JörgenK

    JörgenK Guest

    Vulkanerna

    SolenLyser, Nummer 1 enligt min mening att se är vulkanerna, " Timanfaya Volcano Park". Lanzarotes största turistattraktion, om jag kommer ihåg rätt så har de över 700 000 !!! besökare per år. Denna har haft världens längsta utbrott som varade mellan 1730 till 1736, alltså i 6 år. Ni kan äta på restaurangen "The Devil's Diner" där maten tillagas av vulkanens värme.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tack Wiki, Peter och Jörgen! Nu skall jag in på Google Earth och provköra och titta på fotografier från alla ställena.
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tack för alla tipsen! Så här blev vår rundresa 466 km:

    Dag 1
    Flygplatsen på Lanzarote kl 7:30 - frukost i Yaiza - Salinas - Hervideros - El Golfo - Playa Blanca - La Geira (vindistrikt) - lunch i San Bartolomé - Arecife (Castillo de San Gabriel) - middag i Puerto del Carmen
    Dag 2
    Arecife (Castillo de San José) - Tahiche (mobilt konstverk) - Arrieta (mobilt konstverk) - Jameos del Agua - Orzola - Mirador del Rio (man dessförinnan stanna vid "Bodega Tasca Los Almacenes" - ca 300 meter innan Ye, på vänster sida av vägen. De gör god likör av kaktus och gott vin av malasiadruvan) - Haría (lunch med färsk fisk) - Teguise (gamla huvudstaden) - Fundación de César Manrique i Tahiche
    Dag 3
    Yaiza - Timanfaya - El Cuchillo (lunch) - La Santa - Monumento al Campesino (mellan Monzaga och San Bartolomé)
    Dag 4
    Jardín de Cactus - Orzola - Isla Graciosa (fiskrestaurangen El Marinero) - middag på restaurangen El Campo i Yaza - kvällsflyg hem till Teneriffa.

    Vi är mycket nöjda och med tanke på att resan inklusive tre nätter på ett fyrstjärningt hotell gick på 280 Euro för två personer samt hyrbil för fyra dagar bara kostade 65 Euro kan man bara le. En tankning - 31 Euro.
     
    Last edited by a moderator: 21 juni 2008
  9. betty

    betty Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    1
    Kul att den blev lyckad! Alltid lite xtra kul när den blir skonsam för plånboken också.. ;)
    Hoppas jag kommer ner nästa vecka... längtar till att bada lite varmare..
     
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Välkommen ner Betty! Visst är dessa öar paradiset på Jorden.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Manolo

    Manolo Är här för att hjälpa dig

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    50
    Kul att det blev en lyckad resa till Lanzarote S.L ! Men kan tänka mig att du längtade bra mkt hem till GC va? Har du ngn mer resa på gång under sommaren/hösten? Ska själv om nån vecka ta mig över med familjen till Sicilien, lite miljöombyte skadar aldrig.. Om nån vart där tar jag gärna emot lite råd vad man bör se. Lägger in en post på Övrigt i forumet om detta.
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Johan - hem till Teneriffa var det, världens bästa ö! När vi flyttat till Teneriffa gjorde vi en resa på Gran Canaria för att försäkra oss om att vi verkligen hade valt rätt ö att bosätta oss på. Viss är Gran Canaria en underbar ö , men....
    Jag tror att nästa resa blir till La Palma - "La Isla Bonita". Först måste jag bli klar med redigeringen av min Lazarotevideo. Mer än 300 klipp på 50 minuter tar sin tid.
    Jag hade vid flera tillfällen en mycket bra tolk i Florens, hon kom från Sicilien. Vi hade länge mailkontakt och fick flera gånger inbjudan att besöka Sicilien, men det blev inte av. Att komma till en ort och bli guidad av någon som är uppvuxen på orten är ju guld värt. Lycka till med resan!
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Den som råkar befinna sig på Teneriffa onsdagen den 11 februari är välkommen till Svenska Kyrkan i Los Cristianos. Där kommer jag kl. 19 att visa min video om Lanzarote och Isla Graciosa.
     
  15. Manolo

    Manolo Är här för att hjälpa dig

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    50
    Det hade jag gärna gjort!! Blir dock lite långt att åka för detta, får bli en annan gång.
    Hoppas flera andra åker dit!
     

Dela sidan

Laddar...