Möjlighet att pruta på lgh priser i dagsläget?

Diskussion i 'Teneriffa' startad av tina..., 17 december 2014.

  1. tina...

    tina... Ny medlem

    Blev medlem:
    26 november 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1
    Vi hade tänkt att hyra lägenhet när vi flyttar till Teneriffa, men det verkar alla andra också ha tänkt :)
    Så har ni några tips på hur man kan hitta något utan att bli lurad så mottages det tacksamt.

    Så vi har börjat kika lite på säljes. Det finns ju en hel del till salu, både från banker och mäklare.
    Vi har mestadels tittat på The Property Gallery men har ni tips på andra seriösa mäklare så tar vi gärna emot dem.!

    Om man t ex tar en lgh i Los Cristianos som kostar 100.000 Euro, vad kan man tänkas kunna pruta på den?

    Om man jämför den med en lgh som banken säljer för 100.000 Euro, vad kan man tänkas kunna pruta på den?

    Tacksam för svar :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Bud och motbud är vanliga i alla affärer. Med bud visas intresse och man kan inte få mer än nej. Först måste man veta att objektet är någerlunda rätt prissatt. Lycka till!
     
  4. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Jag och min familj är på gång och köper bostad i Torre. Där känna det som att det är rena vilda västern vid budgivningarna.
    Vi kanske bara har haft otur på de objekten vi har varit inblandade i, men jag kommer inte öppna champagnen innan jag har nyckeln i handen.

    Känns inte lika säkert att man får köpa objektet i Spanien som i Sverige bara för att ett bud accepterat.

    Men självklart tycker jag ni ska försöka pruta. De mäklare jag pratat med säger att den går att pruta mellan 0-20% beroende på vem som säljer. Dock ska man väl anpassa sitt bud efter marknadspriset i det området man kolla på
     
  5. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej helt rätt men lägger man ett ett bud så skall man ha pengarna med en gång sen kan man lägga vilket bud som helst det är ägaren till bostaden som bestämmer vad dom vill sälja för har man pengarna så går köpet mycket smidigare thumb
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej!

    Ett tips är att kolla runt i det område man är intresserad av för att se vad som är ett rimligt pris. Jag gick runt och pratade med de som fanns i kvarteren och fick då klart för mig snabbt att husen kostade 125000€ vid 2006 och vid 2012 låg priserna på 80000€. Idag ligger priserna på 85000€.

    Efter min egen lilla marknadsanalys...

    Joe :sol:

    PS. Som bonus fick man veta lite om de aktuella föreningarna, kring för och nackdelar! Hur många som betalade sin avgifter, vilka pooler som alltid krånglade mm.
     
  8. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Självklart tycker jag också att man ska ha pengarna klara om man ska lägga bud, ville bara varna för att det inte riktigt är samma sak att köpa hus i Spanien som i Sverige efter det jag har erfarit. Förhoppningsvis går det enklare för andra köpare.

    Kan tillägga att vi använder Abaco som juridiskt ombud, vet inte om det kan avskräcka vissa säljare.
     
  9. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Finns mycket hårdnackade Spanjorer , vet en som vill ha typ 3 mille i sv kr. Marknadsprset idag är typ 1,7 , fattar inte att mäklarna tar in så överprisade objekt. Eller väntar man på att den största idioten skall dyka upp. Det är nog lättare att pruta mot hemvändande Britter i penningnöd. Men de går en ny framtid tillmötes nu när pundet har stärkts.
     
    Last edited: 18 december 2014
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det händer ofta att spanjorerna (med andra nat.) begär höga priser för de kanske inte är desperata för att sälja. Annat har det varit för britter och nu kan det vara dags för ryssar, för rubeln har sjunkit kolossalt.

    Pruta kan man alltid göra. Men man kan mista hela stycket...Jag prutade ca 10% och det gick igenom. För en tid sedan. Med facit i hand hade jag kunnat pruta ännu mer.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. tina...

    tina... Ny medlem

    Blev medlem:
    26 november 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för era svar :)

    Ja, det känns verkligen som märkliga priser. Det kan skilja flera 100.000 kr på 2 lgh i samma byggnad. Det känns ju som att det finns väldigt mycket till salu, så de borde ju vara lite angelägna om att sälja.?! Lr så lägger många ut drömpriser om utifall någon skulle nappa.

    Tack för tipsen om att ha pengarna redo. Vi åker ner nu igen för att reka, men vi är inte klara för flytt ännu så då ska vi avvakta tills allt är klart.!
    Problemet är att vi har hundar, så det blir lite klurigt med boendet under tiden då.! Man får väl försöka hitta en grotta att bo i eller köpa en husbil och dra ner i.! Ha ha

    Vi är lite oroade av larmrapporterna kring hyresavtalen på Teneriffa, att folk blir lurade, och när vi har varit inne på sidor med uthyrning så är de många gånger inte uppdaterade.
    Givetvis tittar vi i områden runtomkring där vi vill bo.

    10 åriga grabben ska gå det första halvåret, minst, i Svenska Skolan i Los Cristianos. Det blir en lite lättare omställning för honom, tänker jag. Sen får vi se.
    Så vi tänker oss att bo i omnejden där.

    Det känns lite som att man famlar i en djungel när man ska göra en sådan här sak. Vi har hittat PO på The Property Gallery som ger lite råd och kan ge lite praktiskt hjälp.
    Men man skulle ha velat kunna avlöna en mentor.!
    Det vore en mycket bra företagsidé för någon som är ordentligt insatt.
    Vi är ju relativt unga, jag kan ju bara tänka mig hur jobbigt det måste vara för äldre att söka all info. Phu.. Men de har kanske vänner som bor där redan.

    Men återigen. Ingen som har tips på hur man hittar en hyreslägenhet?

    Tacksam för svar :)
     

Dela sidan

Laddar...