Lite hjälp tack:)

patrik00000

Ny medlem
Nu bär det äntligen av.

ska flytta till altea om 2 veckor. kommer stanna minst 1 år.
plugga på distans och kanske jobba lite extra där nere.

Bor på hotell första 10 nätterna , och ska sedan åka runt och kolla på lägenheter.Har mailat med några på idealista.com , finns många billiga lägenheter måste jag säga.

några frågor bara!

1.Hur funkar det med hyreskontrakt där nere?
någon risk att bli lurad?

2.någon som vet ungefär vad elen kostar där ? för den ingår inte hos någon.

3.Ska man skaffa någon försäkring? hur går man tillväga då?

4.behöver man skaffa något bankkonto i spanien om man stannar där länge?

5. Bredband/wifi .ska man ha med sitt gamla bredband , eller finns det enkla lösningar som det finns här. typ som kontantkorts surf eller liknande?

hoppas på lite hjälp , många frågor o snart bär det av:)

Mvh Patrik

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Eftersom ditt hyreskontrakt kommer att vara pà Spanska, sà ha med dig npagon som kan spràket om du inte kan det sjäv.
Oftast stàr du för hyran, vatten, el och föreningskostnad.

Det enda som du kan bli "lurad" pà om du hyr skulle väl isf vara depositionsavgiften, som bara ska vara 1 mànadashyra. Det är möjligt att du fàr betala 1 mànadshyra till mäklaren ocksà, Dà blir det 3 mànadshyror i förväg.
Var noga med att kolla om det redan har vatten och el eller om du behöver starta nya abbonemang. Ofta i hyreslägenheter, använder du ägaresn abbonemang men betalar räkningen till honom/henne

För en normal använding av elen ligger mellan 60 - 100 € men som sagt. beror ju väldigt mycket om du har gas eller el för varmvatten, spis, ac etc etc.

Vissa uthyrare kräver att du ska skaffa dig en hemförsäkring. Detta Är inget lagligt krav, men absolut en rekommendation. Ring vilket försäkringsbolag som helst, eller prata med din bankm de kan förmedla försäkringar.

Bankkonto är i stort sett ett màste. Mànga tel, el och vattenbolag, kräver ett kontonummer för att starta ett abbonemang.

Det finns hundratals olika lösningar för internet, bàde fast och mobilt. beroende pà ditt behov är en lösning bättre än en annan.

lycka till

ok nu vet ja lite mer. tack

Dom flesta jag mailat är privata och vissa kräver 1 månads deposition.
men de är så väldigt billigt så man undrar ju:)

finns ju helt ok lägenheter för 300 euro per månad , 200 meter från stranden, men är väl det ekonomiska läget .

då gäller det hitta nån som kan spanska bara:)

tänkte om man skriver 6 månads kontrakt att dom inte höjer hyran efter ett tag?

finns ju helt ok lägenheter för 300 euro per månad , 200 meter från stranden, men är väl det ekonomiska läget .

De kan inte höja hyran med mer än vad det stàr i kontraktet. Eftersom du tänkte pà 6 mànaders sà kan det eventuellt stà olika hyreskostnader beroende pà mànader. Men allt ska stà i kontraktet

Hyrestagarens marknad , 300 E är mycket pengar plus för en lägenhet som står annars står tom.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Skaffa bank , jag har Caja Mar konto med Visa bakomat/betalkort. Fick konto utan Nie. För över via nätet från Svensk till Spansk bank till mycket bra kurs.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

dum fråga kanske:)

men jag har forex bank här i sverige så varför är det fördel med spansk bank?

ska man pruta om man hyr längre?

problemet Är att om du ska ha el och vatten i ditt namn (istället för att betala till ägaren) samt telefon. sà vet jag inte om de skulle godkänna ditt forex konto för direct debit

Är sällan på internet just nu så såg detta först nu.
Jag flyttar till en ny lägenhet här i Altea den 26 sept och vad jag vet är den nuvarande inte bokad efter det. Den kostar 550 per månad + kostnade för el, vatten o städning. Den har ingen balkong, bara en patio, men är kanske något i stället för hotell de första dagarna? Minsta hyrestid är en vecka och det är via att företag. (elsamar.com)
En väl fungerande tvåa med bra läge ca 300m från havet.
Kollar mailet i morgon igen om du skulle vilja veta mer. Annars önskar jag dig bara lycka till med flytten hit till det underbara Altea!

Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen