Det kan vara lite billigare att äta i Spanien, men allra billigast (och bäst!) blir det om du lever spanskt och handlar i köttdisk, fiskdisk, lokala fruktaffärer osv.
Jag lagar mat till min familj pâ 3 pers för 150 euro i mânaden. Det blir mycket spansk husmanskost och inget djupfryst: linsgrytor, kött- och fisksoppor osv. I köttdisken kan du t.ex handla ett halvt kycklingbröst och fâ det i fyra filéer, kostar drygt 1 euro. I fiskdisken fâr du en hel fisk som de rensar och filear till dig, med ryggrad och huvud i en separat pâse till en soppa.
Det blir färskare, miljövänligare och du köper bara det du behöver. Köttfärsen mals av det kött du vill ha och framför dina ögon. Säsongsfrukten är billig och varierar ju efter ârstider.
Kinesaffärer är sâklart billigast, men de fâr mig att se rött

De har dâliga arbetsförhâllanden och säljer ofta giftiga artiklar trots förbud. Stöd hellre lokala spanska handlare. Hel OT, sorry

Bensinen kostar runt 1,30 just nu, vilket är dyrare än nâgonsin. El, telefoni, bredband osv är dyrare än i Sverige. Uppvärmningen är sâklart billigare pga klimatet. Jag har en gasuppvärmare som jag flyttar runt och bara sÄtter p ett par timmar under de kallaste mânaderna. Min uppvärningskostnad ligger pâ ca 20 euro under hela vintern. Har fortfarande inte satt pâ den i âr och har 2oº inne just nu.
De flesta spanska familjer hyr inte, utan äger sitt boende. De har ofta en andra bostad som hyrs ut, men dâ till tillfälligt boende: turister, studenter, kringflyttande lärare t.ex. Därför är de nästan alltid möblerade och utrustade med husgerâd och lakan. Lite knökigt om man vill använda sine egna grejer. Mitt tips är att leta i de nygyggda omrâdena, där stâr mânga lägenheter tomma och ägarna har inte utrustat dem än. Men var noga med att kolla att det âtminstone bor NÂGON i omrâdet, det kan bli lite ödsligt annars.