Stefan Lindow
Ny medlem
När jag för i mars flyttade till Torrelavega i Spanien blev jag tvungen att öppna ett spanskt bankkonto för att kunna betala räkningar och skaffa spanskt telefonnummer.
Det ska man inte behöva. Jag fick idag ett svar på min fråga till EU-direct:
"Enligt artikel 9.2 i förordning (EU) nr 260/2012 (SEPA-förordningen) ska "en betalningsmottagare (som kan vara antingen ett företag eller en offentlig myndighet) som accepterar en kreditöverföring eller använder ett autogiro för att inkassera medel från en betalare som innehar ett betalkonto som är beläget inom unionen inte ange i vilken medlemsstat betalkontot ska vara beläget (...)".
Om kreditöverföringar och/eller direktdebiteringar är betalningsmetoder som används av Vodafone eller en spansk offentlig myndighet, är vägran att ta emot dessa betalningar från ett annat konto inom EU än ett konto i Spanien "IBAN-diskriminering" och utgör en överträdelse av EU-rätten.
De nationella myndigheterna ansvarar för att SEPA-förordningen tillämpas korrekt i sina respektive medlemsstater. Du kan därför lämna in ett klagomål till följande myndighet:
Consumer Authorities or Comunidades Autónomas
Central national contact point:
Subdirectorate-General for coordination,
quality and cooperation in consumer affairs
C/ Príncipe de Vergara, 54
28006 MADRID – SPAIN
E-mail : subdirecció[email protected]
(0034) 91 22 44 43 or 91 822 44 07
https://sede.mscbs.gob.es/sugerenciasQuejas/presencial.htm
Kommissionen kommer att fortsätta att vidta kraftfulla verkställande åtgärder, t.ex. överträdelseförfaranden mot medlemsstaterna, för att se till att artikel 9 i SEPA-förordningen genomförs korrekt och för att undvika snedvridning av konkurrensen, vilket du påpekade i din förfrågan.
I detta sammanhang vill jag informera dig om att kommissionen den 6 april 2022 beslutade att skicka ett motiverat yttrande till Spanien med anledning av att den spanska skattelagstiftningen hindrar enskilda personer från att betala sina skatter genom autogiro, och i vissa fall genom kreditöverföring, om deras bankkonto finns i en annan EU-medlemsstat (INFR(2018)4029). Ytterligare information finns på följande länk: ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/inf_22_1769"
Svarsnummer för Europe Direct 140947
Det ska man inte behöva. Jag fick idag ett svar på min fråga till EU-direct:
"Enligt artikel 9.2 i förordning (EU) nr 260/2012 (SEPA-förordningen) ska "en betalningsmottagare (som kan vara antingen ett företag eller en offentlig myndighet) som accepterar en kreditöverföring eller använder ett autogiro för att inkassera medel från en betalare som innehar ett betalkonto som är beläget inom unionen inte ange i vilken medlemsstat betalkontot ska vara beläget (...)".
Om kreditöverföringar och/eller direktdebiteringar är betalningsmetoder som används av Vodafone eller en spansk offentlig myndighet, är vägran att ta emot dessa betalningar från ett annat konto inom EU än ett konto i Spanien "IBAN-diskriminering" och utgör en överträdelse av EU-rätten.
De nationella myndigheterna ansvarar för att SEPA-förordningen tillämpas korrekt i sina respektive medlemsstater. Du kan därför lämna in ett klagomål till följande myndighet:
Consumer Authorities or Comunidades Autónomas
Central national contact point:
Subdirectorate-General for coordination,
quality and cooperation in consumer affairs
C/ Príncipe de Vergara, 54
28006 MADRID – SPAIN
E-mail : subdirecció[email protected]
(0034) 91 22 44 43 or 91 822 44 07
https://sede.mscbs.gob.es/sugerenciasQuejas/presencial.htm
Kommissionen kommer att fortsätta att vidta kraftfulla verkställande åtgärder, t.ex. överträdelseförfaranden mot medlemsstaterna, för att se till att artikel 9 i SEPA-förordningen genomförs korrekt och för att undvika snedvridning av konkurrensen, vilket du påpekade i din förfrågan.
I detta sammanhang vill jag informera dig om att kommissionen den 6 april 2022 beslutade att skicka ett motiverat yttrande till Spanien med anledning av att den spanska skattelagstiftningen hindrar enskilda personer från att betala sina skatter genom autogiro, och i vissa fall genom kreditöverföring, om deras bankkonto finns i en annan EU-medlemsstat (INFR(2018)4029). Ytterligare information finns på följande länk: ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/inf_22_1769"
Svarsnummer för Europe Direct 140947