Kostnader för vatten

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Peztis, 26 augusti 2015.

  1. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Sedan den där hemska fakturan har vi varit mer medvetna om vattenkostnaderna och förbrukningen. Det innebär att den senaste fakturan som var för samma period som den där 162 €-fakturan och en förbrukning på 81 kubik förra året nu var på ca 80 € och 44 kubik. En stor skillnad är så klart också det att poolen inte längre läcker samt att gräsmattan vattnas på ett annat mer kontrollerat sätt. Men vi har gjort mycket för att slippa en faktura som den för ett år sedan.

    Dessutom har jag nu möjlighet att verkligen se kostnaderna eftersom jag kan logga in på emabesa, de som levererar vattnet hos oss här i Benalmádena.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. gekko

    gekko Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2013
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    12
    Hur kan en faktura på drygt 1500 kronor uppfattas som "hemsk"?
    Undrar därför över vilka boendemarginaler ni har kalkylerat med?
     
  4. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Vatten för 500 kr månad? Massor med pengar, tycker jag. Om du läst min ursprungliga post så var det den första vattenfakturan jag någonsin fått i hela mitt liv. Och nu betalar vi ca 250 kr per månad, det är en väldig skillnad.
     
  5. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Sidsteppar lite här, men också sjukt misstänksam mot autogiro. Alla pratar om att det är så smidigt, men jag tycker att man godkänner ett integritetsintrång.

    Som när Telecable plötsligt började dra 7 E i månaden trots att jag släckt bredbandet och därmed inte ska betala något. De erkände sedan felet, men pengarna är dragna utan mitt godkännande och de har lovat reducera nästa gång jag ska betala för bredbandet.

    Autogiro är förvisso ett måste om man har bostad i Spanien, men det är lätt att tappa kontrollen.

    ;;;;)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Vi betalar mellan 45-60 Euro var 3:e månad för vatten. Vi har ingen pool och bor i Sverige så har bara Spanien som "extraboende".

    Men du får iaf vår vattenkostnad som referens även om jag är sen in i tråden.
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det som är bra i Spanien (som inte många vet) är att du kan be banken ta bort summan på autogirot dom har dragit och sätta tillbaka pengarna. Inom
    1 månad. Företagen måste alltid vänta på pengarna man betalat innan dom får tillgång till dom.
    Har aldrig provat via internetbanken eller att ringa men däremot gå dit
    och be dom ta bort det vilket är lätt. Om man är på plats vill säga.
    Chao P thumb
     
    Last edited: 22 augusti 2016
  9. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1

    Ett bra tips är att man själv tar bort det aktuella autogirot från banken när man avslutar ett avtal med någon. Det har jag gjort, första gången via mail till banken och senare via egen inloggning på internetbanken.

    Joe :sol:
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Absolut det ska man göra men i bland tar det tid innan dom fakturerat
    det sista så man bör ha koll :)
    I Mixt fall verkar det som att han skulle ha dom kvar nästa period han är där?

    Chao P :sol:
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Det gjorde jag faktiskt med en leverantör igår! Så att de inte av misstag tycker att de ska ha en månad till...
     

Dela sidan

Laddar...