Kostnad för hantverkare

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av Sunny Girl, 11 september 2009.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Sunny Girl

    Sunny Girl Ny medlem

    Blev medlem:
    11 september 2009
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    Är ny är på forumet och undrar om ni kan hjälpa mig med att några frågor.
    Jag kommer att leda några projekt där vi ska renovera några fastigheter i Spanien. Det är främst måleriarbeten men även endel mindre saker finns att fixa. Hur fungar det med hantverkare i Spanien? Vad kostar en målare tex i timmen? Hur gör man om man vill ha ett större uppdrag utfört, jag kommer inte vara i Spanien mer än då och då, hur fungerar det då? Kan jag beställa ett jobb och lita på att det utförs rätt utan att vara närvarande. Alla ni som har erfarenheter av Spanien och dess kultur var snälla och svara mig!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Wiki

    Wiki Ny medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2008
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0
    hej sunnygirl och välkommen till spanienforumet :) Låter som spännande projekt och utmanande ;) för att det är inte alltid så lätt att ha med spanska hantverkare att göra!!! Men vänjer man sig vid att det är extremt mycket "mañana"schargong på de så går det nog lättare ;) Väldigt viktigt att man från början ger tydliga riktlinjer och man övervakar de ganska noga... att åka iväg och låta de jobba själva alltför mycket har jag dåliga erfarenheter av.. men självklart är det upp till vilka hantverkare du får tag i! Vet att det är vanligt numera med polska och rumänska arbetare, de är oftast billigare men begär referenser så långt det går, så du kan se vad de gjort tidigare!
     
  4. Sunny Girl

    Sunny Girl Ny medlem

    Blev medlem:
    11 september 2009
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ditt svar. Jag kommer att försöka hitta en lite större seriös firma, uppdraget kommer att sträcka sig under en längre tidsperiod, det måste utföras vitt. Jag behöver flera målare som jobbar samtidigt samt någon som är lite händig för övrigt. Är det någon på forumet som kan ge mig en hint på en uppskattad timkostn? Några rekommendationer? Finns det några nordbor som flyttat ner och öppnat eget? PM:a mig!
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Om man tar en normallön, 1100 Euro/månad, blir det per timme ca 6.50 Euro. Jag brukar betala 10 Euro/timme. Misstänker att det blir dyrare om man går genom en firma. En hantverkare kan man bara välja genom att någon vän tidigare har haft goda erfarenheter av densamme.

    Vår granne fick en pool bygd av en "byggmästare" som aldrig byggt någon pool tidigare. Pengarna tog slut innan bygget var klart och grannen fick varje dag betala lönen i handen på "hantverkarna". Vet inte om det hjälpt med ett kontrakt - pengarna hade ju tagit slut!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Sunny Girl!
    Finns ju massor av nordbor som har firmor och tar spanska priser. Beror ju på var i Spanien du ska genomföra projektet.

    Saludos P
     
  8. Sunny Girl

    Sunny Girl Ny medlem

    Blev medlem:
    11 september 2009
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi kommer att vara ca 15 mil norr om Madrid, behöver ha 4-6 personer under några månaders tid, så det är ett omfattande arbete men ej särskilt komplicerat. Det viktiga är att allt utförs korrekt därför letar jag inte efter den billigaste utan vill ha förslag på lite större företag som har gott anseende. Någon som vet?
     
  9. Sunny Girl

    Sunny Girl Ny medlem

    Blev medlem:
    11 september 2009
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    puttar upp tråden lite
     
  10. Andie1

    Andie1 Ny medlem

    Blev medlem:
    10 februari 2008
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    hej sunnygirl! Är det byggjobbare ni behöver, eller hantverkare inom varje område, dvs elektriker, rörmokare osv..?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Sunny Girl

    Sunny Girl Ny medlem

    Blev medlem:
    11 september 2009
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi behöver 3-4 målare och en person som är lite händig (lite enkel montering av fästelement och demontering av mindre skyltar). Vi behöver inga rörmokare eller elektriker. Jag kollade med Skanska men de har lagt ner verksamheten i Spanien:(
     
  13. Dagsdotter

    Dagsdotter Ny medlem

    Blev medlem:
    29 september 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Sunny Girl, lite sent svar kanske, men jag har själv precis skrivit in mig på sajten. Vad det gäller handläggare i Spanien så verkar det som om du behöver kontraktera arbetet, Dvs du köper servicen från ett företag, på detta sätt är det inte du eller ditt företag som står för löner, sociala avgifter, etc. Det är nog inte så svårt att finna företag som kan utföra arbetet med tanke på att byggbranschen är stillastående i kris, bra tillfälle att finna bra priser.

    Lycka till!!
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...