Kortsiktigt internet i Albir

Hova

Ny medlem
Hej!

Jag kommer första oktober flytta till en lägenhet utan internet, vilket jag naturligtvis vill ha... Min adress, utifall den är av intresse, är:
Alfàs Del Pi (l'), L'Albir / Vell del Far, 1º (CP 03581).

Kommer bo där oktober-februari, möjligen blir det förlängt till juni beroende på jobbsituation men inget jag vill binda mitt internet kring. Vi är två familjemedlemmar och använder internet hyfsat mycket, kanske i snitt 3 h per dag, främst för surfande men går det att streama hockeymatcher också är det ett stort plus... Vill också ha internet både till datorer och mobiler.

Har inte något spanskt bankkonto, så vad jag sett hittills är min lösning s.k pre paid card. dessa är de hetaste alternativen som jag sett, rangordnat efter vad som verkar bäst:
1. Masmovil: Plan Zero 5GB 30euro per månad. då kan jag också ringa billigt vilket är bra, har bara svenskt mobilnr än så länge. De har ju också 10GB internet men jag tror det endast är till för de med spanskt bankkonto...?
2. Vodafone: Lästa på någon länk från detta forum att de är de enda som har 4G för prepaid. Intressant, men eftersom våra telefoner endast tillåter 3G kanske det inte är så intressant, då måste jag skaffa en ny tfn alternativt någon form av router. Läste iaf att här skulle ett "Megayuser" prepaid card innebära 1,6GB surf och lite gratis telefoni. Kanske lite lite internet men kostar endast 20 så skulle kunna förnya lite oftare än varje månad
3. Orange ser vid första anblicken bäst ut, t.ex. "Internet 4G en tu casa". Men då ska man binda sig på 18 månader, möjligen slipper jag detta om jag själv köper 4g wifi router? Hur som helst, vad jag tytt hittils är "Ballena pay as you go" bäst, 1Gb för 9 Euro (detta alternativ kanske också är bättre än Vodafone när jag tänker efter).

Så, min första fundering är om ni har koll på några andra alternativ, vill helst inte betala någon stor summa för installation m.m., som jag dessutom tror inte uppskattas av communityn...

I övrigt funderar jag på vilken fart tror ni man kan förvänta sig? Min telefon har 3G upp till teoretisk fart 7,2 MB/s och det ska, enligt dessa distributörer, vara bra 3G täckning där vi bor. Dock är det stenväggar men vi har en balkong mot havet och surf där kanske fungerar bättre. Jag har en Huawei Y300 om det är av intresse

OM det skulle finnas något bättre alternativ med mobilt bredband, är det förresten möjligt att dela med sig internet från en dator till en annan dator plus till mobiler? Eller är det router som gäller då? Och förresten, någon som vet om man får bättre fart på internet på datorn om jag har mobilen ikopplad eller inte (förutsatt att mobilen är den som har internet alltså, jag tänker att om jag inte har den ikopplad så kan man placera telefonen där det är bäst täckning.)

Många frågor på en gång, men alla svar kring någon del tas emot tacksamt!!

happy
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tillägg

Kanske också ska lägga till att jag första veckan testar via comviqs utlandsavgift för internet, så då borde jag ju få en uppskattning kring hur bra/snabbt internet fungerar så den frågan var inte så viktig...
 
Tänkte bara skriva hur det blev för mig utifall någon annan letar lösning i Albir... Jag vände mig till företaget Wipzona, visade sig att de hade en lösning för kortsiktigt internet (fråga mig inte varför det inte stod på hemsidan...). Ganska dyr lösning, men för 59euro/mån får jag hyra en utrustning som ger mig ca 5 Mbit/s och fritt användande, är ju nackdelen med prepaid cards att de inte har det. Har fungerat mycket bra hittills och det var snabb hantering från deras sida, så är man redo att betala lite extra för fri användning kan jag rekommendera dem!
 
ADSL är det enda som gäller om du vill komma billigt undan, och då går Vodaphone bort eftersom de vill ha minst 12 månader.

Orange går fetbort för mig eftersom de är värdelösa (har de på jobbet).

Jag signade upp för Movistar på lägenheten och de fungerar utmärkt även om supporten är usel (räkna med att du måste gå till en butik för att få hjälp).
 
svar

Hej Jon78!

Tack för svar, så med Movistar behöver man inte binda sig menar du?

Hur mycket kostar det för dig, och var det en installationskostnad?

Hur är det nu med ADSL, behöver jag ett telefonjack eller fungerar det i alla lägenheter?
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Har inte betalat än :) har för mig att det skulle kosta cirrus 40 euro i månaden eller något sånt inkl. modem/ router/ wifi + telefonlina. Du måste dock ha ett spanskt bankkonto, det går inte att betala via betalkort eller något sånt där.

Hastigheten är helt ok, har inte orkat mäta den men den är bättre än vad jag vågade hoppas på.
 
Aha ok, jag har inte ett spanskt bankkonto och eftersom mitt fungerar bättre än förväntat så kör jag nog på det, men skriv gärna senare när du betalat vad det kostat och hur du tycker internetet fungerat! (Hastighet, tillförlitlighet m.m.)
 
Jag har ett Telefonica/Movistar-konto. De skiljer på abonnemangen för telefonlinjen och ADSL-uppkopplingen. Tillsammans ger jag 41,36 Euro/månad. Då ingår telefonnummer, men inga fria samtal. Första fakturan blir lite högre eftersom det dröjer ett tag innan den kommer. Man betalar linjen i förskott och ADSL i efterskott. Lite klyddigt är att Telefonlinjeabonnemanget är min. 6månader, medan ADSL är på 12! Går ju inte att använda ADSL utan linje. OBS att linjen är samma som används av övriga bolag, orange, vodafone m.fl. Telefonica äger trådarna.

Hastigheten, och än viktigare kvaliten på linjen hänger på hur nära kopplingsstationen man bor. Närmaste Movistarbutik kan ge svar på det. Jag betalar för "upp till 10 MB/sek" och når oftast ca 8,5. Helt OK, men som sagt det är inte bara hastigheten som måste vara bra om man vill titta på TV via dator, eller spela spel. Mät via WWW.speedtest,net och ännu viktigare www.pingtest.net (när du kör den senare måste du godkänna Java när frågan ställs.

Servicen från Telefonica/Movistar är bra och snabb. Mycket Spanska, men via deras hemsida kan man efter mycket letande hitta en mailadress till support. Jag har skrivit på engelska och det har funkat. Montören kan oftast bara spanska, men brukar gå bra ändå.

Enklast att skaffa abonnemanget är som JON78 säger, via en butik. Det tog mig tre timmar efter detta till att en montör ringde min mobil och ville komma. Du måste alltså ha en telefonledning in i lägenheten, annars tar det tid och börjar kosta. I övrigt är installation/router och även flytt kostnadsfritt (Det du Telia!) Vid min flytt tog det en dag innan montören kom. Inte veckor som i Sverige.

Göran
 
Hej goranwint!

Tack för ditt svar, men uppfattade jag rätt att man måste binda sig 12 månader? Då är det inte aktuellt för mig, men kan vara bra att veta för andra förstås.

Jag gjorde testerna du skickade mest för skojs skull. Mitt internet ska vara "upp till 5 Mbit" och i butiken när jag frågade vad jag kunde förvänta mig sa de mellan 2,5 och 5.

Mina testresultat:
Pingtest:
C+
Ping 131
Jitter 18ms

Speedtest:
Ping 95ms (intressant att det skiljer ganska mkt då jag gjorde denna direkt efter, men kanske är vanligt med sådan variation?)
download speed 5,51 (intressant att den är högre än vad jag ska kunna få! Fick samma resultat själv då jag körde bredbandskollen tidigare)
Uppload speed 0,13 (tror jag har 0,1 här men osäker)

Vad säger du om dessa siffror, är de bra för det internet jag har köpt?

Tittade idag på Sverige-Ryssland via streamingtjänst och det gick sisådär, men det kan också bero på siten jag tittade via.

Du får gärna skriva dina testresultat, du har ju dock ett snabbare internet än mig så du bör ju ha bättre resultat
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jon: En månads uppsägning, ja. Men bindningstid vilket innebär att det kostar en massa dinero om man vill komma undan tidigare. Allt står att läsa i det mycket finstilta kontraktet. Eftersom de anser att de lämnar en bra rabatt under första året, vill de även ha ersättning för den.

Hova.
För att kunna "skapligt" följa streamad TV/Film behöver du sämst klassB+ på pingtest. Det innebär (mina siffror) Pingtid på 50-60 ms. samt Jitter (alltså variationen) på 1-2 ms. Trots detta kan dat strula ibland för att signalen inte är tillräckligt stabil pga. gamla överbelastede ledningar.

Den skillnaden på pinget som du har sett beror på att mätningen har skett mot olika servrar. Man kan gå in och ställa välja vilken server man ska mäta mot, men det är ju inte säkert att din signal kommer från just den.

Hur som helst är det klydddigt!

Göran
 
Håll i er, nu är det dumma jag igen! Är det bra med mycket/hög Ping, och för Guds skull, vad är jitter, och ska det vara lågt, eller...:confused:));)thinksorry?
rocio
 
Ingen fara Rocio.

Pingtiden är den tid det tar från din dator till servern, och skall alltså vara så låg som möjligt. Jitter är variationer i pingtiden och bör också vara nästan obefintliga. Pingtest.net klassar ju anslutningarna från A och neråt. För att klara A, krävs en pingtid på max 50 millisekunder och ett jitter under 5 ms.

Vi kan väl lite enkelt säga att din hastighet MBper sekund är som sagt hastigheten, men det värdet säger inget om kvaliten. Där kommer Pinget in.

Vi gör en jämförels från din tidigare branch! Hur mycket kan man måla med en burk färg? En annan sak är, hur bra blir det.

Ungefär, eller "typ" som ungarna skulle säga.

Göranthumb
 
Jon: En månads uppsägning, ja. Men bindningstid vilket innebär att det kostar en massa dinero om man vill komma undan tidigare. Allt står att läsa i det mycket finstilta kontraktet. Eftersom de anser att de lämnar en bra rabatt under första året, vill de även ha ersättning för den.

Var ser du bindningstiden i kontraktet? Det står inte något om bindningstid i mitt...
 
Jag letar och letar, men hittar bara min beställning från butiken. Kontraktet fick jag gå ner och skriva under när linjen var inkopplad av teknikern.

Min beställning (3 sidor spanska) innehåller bl.a. mitt på sidan vad jag beställt, alltså "ADSL HASTA 10MB 12mes x19,9Euro. Beställningen av själva linjen komtydligen med automatiskt.

Vill man läsa lite mer så finns det en engelskspråkig sida http://www.telefonicainenglish.com/ Där ser man att de har ändrat lite på siffror och villkor sedan jag beställde för 1 1/2 år sedan. I mina 19.90 ingår alltså inga fria samtal. Bra för jag har ingen telefon inkopplad.


Den spanska sidan är KAOS, med lite olika uppgifter om samma sak. Skickar man sedan ett mail får man ytterligare en uppgift. Jag bryr mig inte så mycket eftersom allt funkar. Dessutom borde jag ha fått en prishöjning efter de första 12 månaderna, men inget har hänt.

Göran
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det är det som är grejen med Movistar, supporten fungerar inte alls lika bra som de säger att den gör. Ringer man bör man kunna spanska om man vill ha teknisk support för säger man "english" blir man kopplad till ett autosvar som bara kan koppla in betalning och ekonomiavdelningen. Väljer man "teknisk support" eller något som har med "ADSL" att göra så blir man bortkopplad med svaret att det inte finns någon som kan ta emot samtalet, tack och hej.
 
Håller med dig Jon, med risk för att vi har snott tråden. Ursäkta oss Hova!

Hemligheten med Movistar är att lyckas hitta den mailadress som ligger djupt inne på deras hemsida. Efter många tryckningar. Jag brukar skicka, ibland med Google-översättning, om jag är förbannad bara på engelska. Förutom mailsvar så brukar de ringa upp (en tekniker som bara kan spanska) om man då säger Inglese! så kommer det ytterligare en röst i luren som hjälper till.

Men visst hade det kunnat vara enklare hos ett såpass stort företag.

Göran
 
Håller med dig Jon, med risk för att vi har snott tråden. Ursäkta oss Hova!

Hemligheten med Movistar är att lyckas hitta den mailadress som ligger djupt inne på deras hemsida. Efter många tryckningar. Jag brukar skicka, ibland med Google-översättning, om jag är förbannad bara på engelska. Förutom mailsvar så brukar de ringa upp (en tekniker som bara kan spanska) om man då säger Inglese! så kommer det ytterligare en röst i luren som hjälper till.

Men visst hade det kunnat vara enklare hos ett såpass stort företag.

Göran

Jag har ju Movistar -ADSL 10 Mb sen många år och dyrt är det men det har fungerat helt perfekt i alla år.
Jag har ju fria samtal inom Spanien vilket är bra då jag har många som också har "fijo" telefon :) Och släkten för sambon.

Supporten är nästan "rolig". Dom sitter oftast i Latinamerica, hörs på dialekten och undrar om dom inte
har betalt per ord eftersom man knappt kan avbryta om man väl fått kontakt :D
Bättre att försöka skriva på hemsidan :-)

Dubbel-OT: Deras vanliga mobilabg el kontantkort har blivit en katastrof här
i Torre iaf. Ingen cobertura, alltså täckning. "För mycket folk i Torre sa dom hahaha....
Nu bytte jag efter lite krångel till MásMóvil och har full täckning...
Helt otroligt att ett sånt stort företag inte "graderar upp sig". Dessutom var det dyra samtal.

Chao P :sol:
 

Nya trådar

Back
Toppen