"Kolonilott"/Plats att odla på

Diskussion i 'Gran Canaria' startad av Sybarit, 28 augusti 2012.

  1. Sybarit

    Sybarit Ny medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    Vi funderar på att när vi går i pension om några år flytta till Kanarieöarna (i första hand Gran Canaria) och vill helst bo i lägenhet. Problemet är att min sambos främsta intresse är odling och frågan är om det går att kombinera med att bo i lägenhet. Ett alternativ är förstås att köpa en lägenhet med takterass och odla i krukor, men finns det andra alternativ?

    Så är det någon som vet om det finns något liknande kolonilotter, en trädgårdsförening eller liknande på Gran Canaria (eller någon av de andra öarna), alltså en möjlighet att få en bit land där man kan odla lite blommor och grönsaker?
    Eller någon som har en uppfattning om ifall det skulle kunna vara möjligt att få hyra en bit land av markägare?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag läste en artikel om en kvinna som arbetade (gratis - för att lära sig spanska) hos en bonde och hon fick odla sina egan grönsaker pá en bit land. Men jag minns inte var i Spanien detta var. Kanske en idé ändá? Om inget annat dyker upp...
    Ett alternativ är att ni hyr/köper en cortijo eller finca, där brukar det ingá land.
     
  4. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Riktigt bra fråga, såg inga koloniträdgårdar el liknande när vi bodde där, men det de flesta gör är att ha som du precis vad inne på, krukor överallt, dvs på bakgårdar, balkonger och terrasser. Krukor i massor ser man, med de bra förutsättningar som finns, sol och värme så måste det bara till vatten så växer allt så enormt fort och bra :) Ni kan ju också välja att bo på Rocas Rojas i San Agustin, härligt välskött område med gräsmattor , blommor och en mängd olika träd- och palmsorter. Om jag inte missminner mig så har de 5-10 heltidsanställda trädgårdsmästare på området.

    Finns bland annat en fantastisk botanisk trädgård med mängder av träd, buskar och blommor med namn och härkomst, väldigt vackert för ögat att se denna mängd tropiska växer som finns där.

    Trädgårdsstaden uppe i Las Palmas, kan varmt rekommenderas likaså, ett par kvarter mitt i centrala stan där fantastiska hus med prunkande trädgårdar, palmer och blommor kantar gatorna. Ett fantastisk oas denna plats!

    Det är ju som bekant väldigt torrt på södra ön, så tids och vattenkrävande att ha tomt där, men ju längre in i landet du kommer desto grönare och svalare är klimat och omgivning, i San Mateo ex så finner du enorma gröna skogar och områden, så har ni ett litet hus där med tomt som är det helt andra förutsättningar, men då blir det också betydligt svalare.
     

Dela sidan

Laddar...