Kodlås till ytterdörr

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av Niklas Pilman, 21 februari 2019.

  1. Niklas Pilman

    Niklas Pilman Ny medlem

    Blev medlem:
    21 februari 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    upload_2019-2-21_11-23-29.jpeg Hej!

    Vi har köpt ett nybyggt hus i Gran Alacant och jag har försökt ta reda på vad som gäller med kodlås. Jag har två frågor:

    1) Vårt försäkringsbolag Allianz är svåra att få svar om detta och via advokater har jag fått två olika svar, dels att ett kodlås behöver installeras av låssmed, dels att jag får montera det själv (som man får i Sverige). Vet någon vad som gäller med monteringen?

    2) Min andra fråga gäller om någon kan rekommendera något kodlås till spanska flerpunktslås. Vår dörr har ett Dierre flerpunktslås utan handtag från utsidan (se bild nedan). Vet ni om det finns något bra kodlås till denna dörren? Jag vill helst inte ha sådana spanska kodlås som har koden på insidan med en fjärrstyrd box på utsidan utan samma princip som de svenska Yale doorman, dvs att man enbart slår koden från utsidan direkt på dörren. Jag har tittar runt lite och tror att detta låset skulle kunna fungera (se länk nedan) även om det från låskolv-sidan inte ser likadant ut som vårt Dierre-lås. Mitt önskemål är även att kunna styra kodning via internet/wi-fi i huset såsom det fungerar på de svenska doormanlåsen.

    Ursäkta långt inlägg. Jag har verkligen försökt få svar från både låssmeder, försäkringsbolag och advokater i Spanien men har inte fått klarhet i vad som gäller.

    Mvh Niklas Pilman, Kungsbacka

    https://www.yalelock.es/es/yale/yal...nteligente-de-embutir---modulo-zwave--zigbee/
     

    Bifogade filer:

  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Hasse L

    Hasse L Ny medlem

    Blev medlem:
    1 januari 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, fick du någon klarhet i om det låset du föreslagit passade? Jag är i precis samma situation med ett nybyggt hus med likadant lås och har beslutat att installera ett smart lås men är osäker vilket som kommer passa bäst. Efter att ha läst på en hel del känns det som att Yale Doorman är det bästa valet men förmodligen passar det inte flerpunktslås, men ditt förslag på den spanska motsvarigheten känns som det kommer fungera. På Amazon i USA verkar Schlage vara det bästa valet, men jag är osäker om det passar samtidigt som batteritid på 4 månader känns lite kort. Vore jätte tacksam för mer info.
     

Dela sidan

Laddar...