Katalaner åtalas

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av Preciosa, 28 oktober 2018.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    En språkfråga.
    Ingen kritik eller mästrande, men heter det kataloner eller katalaner?
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Gyllis!
    Klart det heter katalaner...tänkte väl på Katalonien :(
    Har ändrat rubriken...
    Chao P :p
     
    Gyllis gillar detta.
  5. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Jag finner det en aning intressant att fängelsestraff inte är aktuellt för de politiker som anordnade omröstning om BREXIT i Storbritannien.

    Märkligt pampvälde i Spanien, men bättre väder än i Sverige så här års.

    I Sverige har vi också väldigt märkligt beteende i Riksdagen av somliga, men det kanske inte är lämpligt att fundera kring i denna tråden.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Därför att det är inte olagligt att varken gà ur EU eller ordna el folkomröstning om att gà ur.
    En jämförelse skulle isf vara om Skàningar eller Norrlänningar skulle ha en folkomröstning om att lämna Sverige, En folkomröstning som dessutom inte har nàgra som helst garantier för att valfusk inte ska förekomma.
     
    RochA och Los Suecos gillar detta.
  8. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Att det är olagligt att anordna en folkomröstning var det jag reagerade på.
    Skottarna hade t.ex. en folkomröstning om de skulle lämna UK. Väldigt jämnt, om jag minns rätt, men de som ville stanna vann.
    Inga skotska politiker sitter i fängelse p.g.a. ovan nämnda folkomröstning.
    De politiker som stödde omröstningen i spanien riskerar dubbelt så långa fängelsestraff som massmördare i andra länder!
     
  9. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Svenne, i fallet Skottland genomfördes väl folkomröstningen i samförstånd med London och den centrala regeringen. I fallet Katalonien gjordes det trots att i det är förbjudet enligt grundlagen och mot den centrals regeringens beslut i frågan.

    Straffvärdet kan jag inte värdera, men självklart är det ett brott av stor betydelse.

    TommyD
     
    Last edited: 16 november 2018
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Tja, de är ju anklagade för uppror, kuppmakeri (??) och förskingring, att de riskerar längre straff beror nog pà att varje brott har ju sin straffskala sen summas de ihop, vet inte om det fungerar pà samma sätt i Sverige
     
    Los Suecos gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Det är helt korrekt det du säger.
    Min reaktion är att det är spanska inbördeskriget i repris, fast med färre döda än så länge.
    Nej, jag är vare sig anarkist eller något annat konstigt.
     
  13. SpainBrain

    SpainBrain Aktiv medlem

    Blev medlem:
    5 december 2017
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    44
    Jaså, nämn ett land där du får halva strafftiden för massmord? Tom Sverige har hårda straff för mord och det enda sk massmordet i modern tid är väl Flink som fick 32 år för att ha haft ihjäl 7 st. Axmyr fick 51 år för dubbelmord. Zethraeus 39 år för Stureplansmorden.

    Du sitter minst 20 år för mord tom Sverige, så jag vet inte vad du snackar om.

    Sedan är detta mer att jämföra med förräderi och ex Bergling fick ju Livstid för det.
    Varje brott summeras inte ihop, inte i praktiken (du kan bli dömd till tusen år (finns de som blivit det) men du avtjänar ca 20-30 år), inte på det sättet som i ex Usa där man kan få flera hundra år. I Sverige funkar det så att det brottet med högst straffvärde är det som sätter straffet.

    Spanien ser mycket allvarligt på brott mot rikets säkerhet, titta bara på hur man gjorde med en ETA-medlem, som man höll fängslad i flera år trots att straffet var avtjänat. Europadomstolen la sig i och därefter kom frigivningen.
     
  14. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Att anordna en folkomröstning helt enligt sina väljares önskningar är alltså snudd på revolution?
    Jag har bara besökt Katalonien två gånger i samband med mellanlandningar.
    Jag, kan inte förstå problemet. Men, kanske allting handlar om skatteintäkter?
    Tjeckoslovakien klarade av att dela sig i två länder helt utan våldsamheter.
    Skottarna röstade, som jag tidigare påpekat, men stannade kvar i UK. Kanske händer något nytt i den frågan i.o.m. BREXIT?

    Angående straff. Samtliga tidsbestämda straff i länken kan multipliceras med 2/3.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Stureplansmorden
     
  15. SpainBrain

    SpainBrain Aktiv medlem

    Blev medlem:
    5 december 2017
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    44
    Nu vet du ju inte vad du snackar om, men om vi bortser från det, och om vi bortser ifrån att Katalanerna själva inte vill ha självständighet, hur ser du på det faktumet att över 60% inte röstade?
     
  16. RochA

    RochA Aktiv medlem

    Blev medlem:
    2 november 2014
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    52
    Nu var det ju inte hela Spanien som fick rösta...
    Det är ju en stor skillnad.
     

Dela sidan

Laddar...