kapok träd

Diskussion i 'Djur & Natur' startad av rinconada, 28 januari 2014.

  1. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Sist jag var i Torre hittade jag ett träd som hade konstiga frukter, som stora avokador. Efter lite detektivarbete kom jag fram till att det är kapok träd, ceiba speciosa. På engelska Silk Floss Tree.
    Finns tex C/Orihuela, nära Europaparken.
    Bilderna är inte mina egna utan från nätet.
     

    Bifogade filer:

  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det intressanta med detta träd, jag ser det dagligen på Teneriffa, är att det även kallas bomullsträd. Just nu ser det nämligen ut som om man klistrat upp bomullsbollar i träden. Det är korta vita fibrer som inte duger att spinna. Däremot används fibrerna som stoppning i madrasser och kuddar.
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    På spanska kan de heta "palo borracho, árbol botella" osv. Det finns vidare beskrivning i Wikipedia (engelska el. spanska) om någon skulle vara mer intresserad.
    Vackra blommor har de också.
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Tror det här är ett sånt träd som medlemmen Soda sände mig
    till min blogg :)
    Otroligt vackert taget vid Parque de las Naciónes i Torrevieja

    bild 2.jpg


    Chao P :sol:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Viist! Man känner igen trädet av den taggiga stammen om inget annat.
     
  8. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Och jag som har trott att träden haft någon sjukdom, med tanke på "knotorna" på stammen redface. Men nu vet jag bättre, tack för det ;;;).
    rocio
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

Dela sidan

Laddar...