Köpa lägenhet i Palma!

Diskussion i 'Mallorca' startad av LillaM, 17 augusti 2016.

  1. LillaM

    LillaM Ny medlem

    Blev medlem:
    17 augusti 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi flyger ner till Palma för att kolla på lägenheter i nästa vecka och har bokat ett antal visningar i olika områden...El terreno, Son armadams, Santa catalina och Pere Garau. Det vi efterfrågar är lägenheter med närhet till paseo maritimo och city liv. Det är viktigt att området är tryggt men ändå levande dvs utbud av barer och restauranger. Detta blir vårt första utlandsboende och vi har tänkt oss att behålla boendet i 3-5 år. Vi har tänkt att hyra ut när vi inte själva är där.

    Vilka områden kan ni rekommendera och varför?

    Vilken agency kan ni rekommendera? Vilka uthyrningskostnader ska man räkna med? Vilka skatteregler gäller?

    Rekommenderar ni att man gör en besiktning?

    Brukar det finnas någon underhållsfond för större renoveringar av fastigheten? Månadsavgiften täcker ju endast löpande mindre kostnader.

    Övriga tips på frågor vi bör ställa till mäklaren?

    Stort tack på förhand!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Hej och välkommen till forumet!

    Jag skulle vilja ge några generella råd på vägen:
    I Spanien kan vem som helst jobba som mäklare, ingen utbildning krävs.
    (Mäklaransvaret som finns i Sverige finns inte i Spanien.)
    Ställ gärna vilka frågor ni vill till mäklaren men ta gärna reda på svaren på något annat sätt.
    Se till att ni har en jurist som hjälper er genom hela köpeproceduren. En jurist som har sin lojalitet hos er. Det är flera kontroller som måste utföras t.ex. att den förre ägaren har gjort rätt för sig gentemot comunidaden (annars ärver ni dessa skulder).

    OBS! Jag säger inte att alla spanska mäklare är skojare men oavsett vilken mäklare som slutligen får äran att förmedla en bostad till er så ska ni ha en alldeles egen jurist.

    Alla comunidader ser på olika sätt gällande renoveringar. Somliga öronmärker en viss del av månadsavgiften somliga har separata inbetalningar som går direkt in i en "underhållsfond" och somliga verkar leva på hoppet att när det väl blir dags att utföra något större arbete så är alla ägarna snälla och betalar rubbet då.

    Jag tycker det är rimligt att kunna få se senaste årsmötesprotokollet men det är vad jag tycker. :)

    När vi köpte fick vi dåvarande ägarnas mailadress så vi kunde ställa våra en miljon frågor. Vi hade tur för de var verkligen hjälpsamma och svarade efter bästa förmåga.
    Även här ska man dock komma ihåg att ägarna naturligtvis vill sälja och inte har någon upplysningsplikt gentemot den presumtive köparen.

    Lycka till med ert letande, det är värt mödan!!
    /Helen
     
    Peter Johansson gillar detta.
  4. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Det är så många saker som vi i Sverige tycker är självklara när vi köper som inte är självklara i Spanien. Dessutom så köper många inklusive mig själv med hjärtat man är förälskad i tanken på sitt drömställe i solen och glömmer hälften av frågorna.

    Lite som vi upptäckte i efterhand,
    1. Vårt community var eftersatt på grund av att tidigare president inte ville göra något och hade inga pengar. Det fick alla lida för.
    2. Vår förening la inte undan några pengar, alla reparationer har fått komma från ägarna i den tid som krävts och har du eller grannen inga pengar så blir det ingen reparation. Den reparation det kan gälla kan vara något som påverkar din lägenhet/hus. Det spelar ingen roll, har inte alla betalt så blir det ingen reparation.
    3. Fokus på fastigheternas underhåll och vart man lägger underhållet styrs massor av vilka människor som bor där och hur man använder fastigheten.

    Exempel: På många ställen så har många köpt enbart för att hyra ut och inte vara där själv. Intresset i att vara med aktivt i föreningen är lika med 0 och man har svårt att samla folk som tar olika poster/uppgifter i föreningen. Tyvärr så betalar en del inte det som krävs då för att reparera och hela community förfaller sakta men säkert.

    Vi hade tur och bara några månader efter vi hade köpt så blev en fast boende President och efter det så har det hänt mycket. Men det har också kostat oss. Bara i år har vi betalat ca 60.000 för reparationen som inte var med i den årliga budgeten. Jag ser det dock som en investering då vår lägenhet blir mer värd ju bättre skött fastigheten är. Men det är lät att säga när man klarar av att betala det som dyker upp. Många gör inte det.

    Bli inte rädd för det jag skriver dock, det är alldeles underbart att äga sitt drömställe i solen. Men att vara noggrann när man köper kommer bara att göra det ändå underbarare.

    Och jo ta mäklarnas uppgifter om vad ni kan tjäna på uthyrning med en stor skopa salt, då kan det bara bli bättre.

    Stort lycka till.
     
    Last edited: 17 augusti 2016
    Peter Johansson gillar detta.
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag ska bara tillägga lite erfarenheter. Första året var "comunidad" bara 120€. Sedan dess har det varierat beroende på vad vi har haft att göra för renoveringar. Som mest har det varit 700€ två år i rad. Sedan blev det 300€ två år i rad och i år betalar vi 500€. Vi är en liten förening där alla betalar sin andel. Alla som kan kommer till mötet. Det är bara jag som uteblir ibland, men då kommer presidenten till mig och redogör för allt väsentligt. Annars försöker de ha mötet då jag är på plats. :)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Lundbergs redogörelse var ju väldigt intressant. Stor tack för den.

    Tänkte inte ett ögonblick på att kolla föreningens ställning, men det slår mig nu att mäklaren påtalade en del saker som jag inte riktigt brydde mig när jag köpte. T ex att hissen var nyrenoverad vilket säkert är en stor kostnad om den strejkar.

    De flesta i mitt hus har sina lägenheter som sommarbostäder. Och de flesta tycks bo i Elche. Åtminstone gör ordförande det som är rekorderlig man, även om han inte kan ett ord engelska.

    En fråga här, om man står inför ett köp, kan man ta reda på föreningens ekonomiska ställning, vilka gemensamma renoveringar som gjorts, etc?
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja självklart ska man få ta del av föreningens ekonomi. Antingen så
    kollar man med ev president för att få ta del av sista protokollet
    eller administrationen för huset. Man måste ja veta hur det ligger till
    innan man köper. Viktigt! Ev mäklare man har brukar hämta protokoll annars.

    "Vårt hus" blev målat i våras och alla fick betala en höjd avgift 6 månader
    samt 3 ggr extra avgift i proportion av hur stor lgh man har.
    2 av 23 betalade inte (än) Ett oskiftat dödsbo sen 10 år och en restaurang.
    Men dom pengarna kommer väl så småningom.
    Om man inte betalar så ska admin se till att det går till domstol vilket givetvis
    tar många år. Det kan då bli tvångsförsäljning.
    F ö är det viktigt med bra administration. Den är ju anställd av ägarna av
    bostäderna. Finns hus som byter adm/comunidad för att dom är missnöjda med den.
    I bland kan man få känslan av att den anställda admin äger huset :D
    För att inte prata om vissa presidenter :) Men inte lätt att få till nån som tar
    på sig rollen när det är så många turistboenden där många inte är där på
    åratal.

    Chao P :sol:
     
    Last edited: 19 augusti 2016
  9. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Kul att du nämner det, vår förra president (den som kom efter den dåliga) var den som ägde admin firman som huset anlitade. Hennes ord var vår lag! :D Nu fungerade det väldigt bra faktiskt då Presidenten/admin ägde en lägenhet i vårt hus som de bodde permanent i så hon var mån om att allt fungerade. Nya presidenten är också en som bor permanent. Vi och en fransk familj är de enda utländska i vårt hus resten är spanjorer. Dock så har de flesta även spanjorerna lägenheterna som semesterboenden.

    Vi har ett företag som äger en lokal i fastigheten (EDEN mäklarfirma) från det att de flyttade ut så slutade de betala allt och inväntar att göra upp det när de hittat en köpare till lokalen. Verkar vara vanligt förekommande att spanska företag gör så. Tråkigt då det drabbar föreningen ordentligt. Vi har gått till domstol, beräknad tid 2,5 år företaget (EDEN) svarar med att de tror sig ha sålt lokalen innan dess så då får vi betalt.
     
  10. Raija

    Raija Ny medlem

    Blev medlem:
    29 december 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Om man skulle bara köpa en 2-rummare i Palma--vad skulle det kosta? Vill förfasiken inte betala 3 mille i Torrevieja...:eek:( Eller en 3-rum---är händig och kan renovera/måla mkt själv!
     
    Last edited: 29 december 2017
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050

Dela sidan

Laddar...