Försöker svara lite ... Område, finns nog inga riktigt dåliga även om vissa områden kan se lite slitna ut eftersom de byggdes för ca 30-35 år sedan och byggstandarden var "mindre bra" på den tiden. Ena huset i området kan vara underhållet och jättefint medan grannens är ett "ruckel" som ingen varit i de senaste 5 - 10 åren...
När det gäller skandinaver så är mest populärt att bo i områden mellan 10 meter från havet och 3-4 km. I centrala stadskärnan saknas pool i många byggnader / föreningar
Med dina önskemål så borde du lättast hitta något en bit utanför centrum och då finns massor att välja på - dock är nya fastigheter med pool i området precis på gränsen ekonomiskt - just nu finns nog bara ett fåtal som uppfyller önskemålen, dvs nytt, 2 sovrum med pool och en mille inkl. kostnader.
Mäklare finns hur många som helst, speciellt om du kan spanska, jag gissar att det närmar sig 1000 olika. Engelska går ofta bra men långt ifrån hos alla - och vill du ha någon som pratar svenska så är vi väl bara 30 - 40 stycken
Hur mycket man kan pruta är nästan omöjligt att svara på, dvs på begagnat.
På nytt är det fasta priser och alla mäklare har samma pris vilket är det som byggmästaren bestämt.
Priser på nytt du ser på blocket är ofta dåligt uppdaterade, de som annonserar mest är mäklare / ombud i Sverige och hinner inte med i alla prisförändringar som sker här i Spanien. På begagnat beror det på ägarens situation, hur länge det varit till salu osv - allt mellan 0 och 25 % förekommer. Några har säkert lagt på en prutmån på det man vill ha för sin bostad. Man får ge ett bud när man hittat sin dröm och se vad ägaren svarar
Jag tycker att det vanligaste felet / problemet hos spekulanter är att man litar för mycket på bilder och beskrivningar på Internet - verkligheten kan vara mycket sämre men naturligtvis även bättre. Men få annonsörer väljer att visa den dåliga utsikten eller den trasiga... ? Därutöver är det vanligt att man tror att allt ska gå mycket snabbare att se än det gör på plats.. Bokar man möten ed 3-4 mäklare en dag så kanske tidsplanen spricker redan vid första möte - så jag rekommenderar att ni inte träffar mer än 1 eller möjligen 2 varje dag - objektet du hittat på nätet har kanske redan sålts och då har mäklaren ett halvdussin eller fler andra bostäder istället.
Hur du hittar en lokal mäklare, om nu inte jag skulle duga

är enkelt via google, sök exempelvis på: Se vende + Torrevieja och du får 1,6 miljoner svar, de flesta från mäklare
För övrigt riskerar du väl inget om du åker ner och tittar, jag tycker att i så fall ska du se både nytt, begagnat och bankåtertaget. Om du ger mäklaren tillräckligt med tid så kör denne säkert en rundtur till olika områden och inte bara fram till dörren på respektive objekt