Jag har under nästan fyra år arbetat på Svenska skolan i Peking ( får statsbidrag) och under ett halvår på en svensk skola i Thailand (får ej svenskt statsbidrag)
Vad gäller villkor, löner, osv varierar de från skola till skola utomlands då de ägs av olika stiftelser och i sig har olika stark ekonomi. Men generellt sätt kan man säga att är det en stor skola med många elever och skolan har från förskola upp till högstadium/gymnasium så behövs fler lärare och den skolan har bättre ekonomi, framförallt om många elever är statsbidragsberättigade. (Statsbidrag fås till de elever vars föräldrar arbetar för ett svenskt bolag som också skattar i Sverige.)
En förskola får aldrig svenskt statsbidrag utan är ofta beroende av utomlands av att skolan finansierar en del av den, för den är ofta inte självförsörjande.
Vad gäller specifikt för Spanien vet jag inte, men jag vet att de svenska lärare som arbetar i Fuengirola bor , åtminstone under några år, för skolan vill ha en kontinuitet på lärarsidan.
Vad gäller erfarenhet att jobba på en skola utomlandes varierar det men ofta vill man att minst fem års erfarenhet finns. Antalet sökande till tjänster på utlandsskolor är ofta stor och det är få tjänster som annonseras ut. Skolverket brukar annonsera ut de tjänster som finns att söka.
Lycka till!