Jakt på Tv tittare!

Diskussion i 'TV, Bredband, Telefoni' startad av Joe Spanien, 7 december 2015.

  1. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det som är olagligt är de bolag som vidaresänder och distribuerar de olika kanalerna via egna kanalutbud via någon sorts TV-box.
    Om man använder VPN eller liknande för att få en Svensk IP-adress är det inget olagligt med det - det är att betrakta som vilken internetuppkoppling som helst.
     
  4. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej

    Jag hörde för en tid sedan (oktober) ett Svenskt radioprogram som diskuterade detta och den person som redogjorde för vad som var lagligt och inte lagligt var en jurist med specialkompetens inom området, tyvärr kommer jag inte ihåg vilket program eller namn på juristen då jag lyssnade under en bilresa.

    Juristen påstod dock med 100% säkerhet att titta på Svensk tv via ip koppling från annat land var olagligt.

    Joe :sol:
     
  5. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Märkligt då att förre VD:n på SVT World (vars namn undgår mig för ögonblicket) sa precis tvärtom när ämnet var aktuellt för SVT för något år sen, då de gick efter någon av IPTV-operatörerna i Spanien.
    De kan gå efter IPTV-operatörerna, som olagligt distribuerar kanalerna till kunderna, men VPN och liknande kan de inte komma åt, då ingen, varken operatör eller brukare, egentligen bryter mot lagen.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag delar din uppfattning och har också hört det du beskriver, blev därför mycket överraskad över vad denna expert uttalade i radion.

    Joe :sol:
     
  8. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Det finns väl inget fall som är avgjort rättsligt vad jag vet men enligt Upphovsrättsalagen är det förbjudet att föra vidare en sändning eller kring gå ett skydd för en sändning så den blir tillgänglig utomlands om du inte har rättigheter.
     
  9. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Grejen med VPN är ju att det inte vidaresänder något (lika lite som någon vanlig Internetoperatöre vidaresänder det du går till på Internet), och att det "kringgår" något är en sidoeffekt av att VPN-servern råkar ligga i Sverige.
     
  10. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Det är lönlöst att du och jag argumenterar detta, men det står klart och tydligt i lagen att det är förbjudet att kringgå en digital eller analog spärr, och det är ju just det en VPN gör i detta fall.
    Sen är väl risken att någon privatperson skulle bli åtalad i det närmaste obefintlig, men det gör ju inte tillvägagångssättet lagligt.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag håller med Pooh. Klart att det är förbjudet att marknadsföra en TV tjänst i form av en box utan att ha ett kontrakt med de kanaler som är inprogrammerade. Att att hyra en server i ett annat land är helt legalt.
     
  13. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Ja, att hyra en server är legalt, men att kringgå den spärr (exempelvis av IP-nummer) som finns för att t.ex. SVT inte har rättigheter att visa vissa program utomlands är olagligt. Sen kan vi tycka vad vi vill om att det är rätt eller fel.
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    kinng, Man använder IP-adressen som spärr för att programmen skall stanna inom riket. Då borde slingbox vara illegal?
     
  15. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
  16. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Ja, om den används för att tillgängliggöra program som du annars inte kan se.

    Edit: Själva slingboxen i sig är ju inte olaglig. Använder du den för att kunna kringgå t.ex. IP-spärr för att titta på program så bryter du mot lagen.
     
    Last edited: 8 december 2015
  17. stasse

    stasse Medlem

    Blev medlem:
    20 juni 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13
    Det är nog så att det är olagligt men det verkar inte vara någon
    som bryr sig om det för det finns ett flertal leverantörer av Svensk och Norsk
    TV i Spanien.
    Själv har jag ett antal Svenska och Norska kanaler m.m. här i Fuengirola
    och det är inte mitt problem utan leverantörens om det är olagligt.
    Det kommer inte heller att gå att få stopp på detta om det är någon som tror det.
     
  18. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Nej ingen av de leverantörer som olagligt sprider skandinaviska kanaler verkar bry sig, dock har det ju skrivits i olika medier tidigare om att t.ex. SVT vill få ett stop på det.
    Sen beror det på vilken utrustning/metod och hur du använder den för att titta på kanalerna om det är du eller leverantören som är lagbrytaren. Dock lär nog vi som privatpersoner inte vara intressanta att jaga för att lagföra, risken är väl att utbudet av tjänster minskar, men nog kommer det finnas alternativ kvar.

    Vill man använda ett lagligt alternativ kan man ju alltid skaffa SVT World.
     
  19. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Jag har aldrig förstått meningen med SVT World... för en ganska rejäl summa per månad, så ger de tillgång till precis samma sak som SVT redan tillhandahåller gratis via SVT Play... dvs de icke geoblockerade programmen.
     
  20. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Inte jag heller faktiskt, jag lägger hellre dom pengarna på någonting roligare happy
     
  21. Sciroccogtx16v

    Sciroccogtx16v Medlem

    Blev medlem:
    8 mars 2015
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    2
    Slingbox tar signalen som går till din TV hemma i sverige och skickar den på nätet till där du är i världen. Naturligtvis tveksamt rent juridiskt, men omöjligt att hitta/beivra. Så fort du inte använder den är den laglig, liksom om du använder den i Sverige. Den avkodar inget och är därmed inte olaglig i sig.

    Fredrik
     
  22. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    I det fallet är inte slingboxen olaglig, utan det är användaren som bryter mot lagen. Men som du säger, högst otrolig att någon privatperson blir jagad.
     
  23. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Det jag tycker är trist är att det inte finns lagliga alternativ att se Svensk tv i Spanien, att köpa tjänster lokalt i Spanien och hävda god tro lär bli knepigt. I Sverige finns inte begreppet god tro kvar, hur det är i Spanien känner jag inte till.

    Risken att bli ertappad att se på tv med något av dagen system är inte stor som många skriver men jag tycker det är trist att den som skapat filmen eller programmet inte får någon ersättning.

    Vidare kan man se att filmbolagen som inte bjuder någon lösning på problemet att legalt ta del av deras material lobbar hårt i Bryssel för att kunna komma åt enskilda personer i hela Europa, i Danmark har man jagat enskilda personer som streamar via nätet dock då främst filmnedladdningar.

    Att enskilda regeringar skall lägga kraft och energi på dessa frågor känns inte så troligt, -men filmbolag som har enorma resurser och ser varje krona (€) som vinst lär inte ge sig i första taget.

    Joe :sol:
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...