Isolering i lägenheter och hus?

rulle

Ny medlem
Varför isolerar inte Spanien och Portugal nybyggda husen ordentligt? Är det okunnighet, snålhet eller dumheter, det är ju en mindre kostnad i den totala kostnaden.
Vi byggde ett hus i Florida för snart 25 år sedan, då var det samma tjocklek på isolering som hus i södra Sverige. Under sommaren blev isolering en fördel vid kyla av huset, ”vintermånaderna” en fördel vid uppvärmning av huset. Nalle har kanske ställt frågan?
(Då jag flyttade till Spanien frågade jag en byggmästare, varför de flesta ytterdörrar gick inåt och inte utåt? Nämnde då fördelarna med utåtgående dörrar, lättare att utrymma vid fara, tar inte ”plats” inomhus, svårare att bryta upp, kan ha dörrgaller på insidan stängd, men ytterdörr öppen för vädra. Larm kan sättas på ytterdörr och då larmet går så tar det en viss tid att bryta upp inre gallergrinden, istället för det mekaniska skyddet först. Byggaren ändrade så vår dörr gick utåt istället och medgav fördelarna.) Är det myndigheter eller byggarna som år dåligt pålästa?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
hehe det där med dörrar har jag ocksà fràgat mig mànga ggr. Jag tror att det har med lghtr att göra, I lgtr fàr man inte ha dörrar som öppnas utàt, eftersom dà kan nàgon annan bockera den utifràn. Sen har det nog bara blivit tradition, även pà hus.

Inom Spanien sà har man vissa regler pà isolering. Spanien är uppdelat i olika grader, Tex har Baskien en högre grad än tex Alicante, som har grad 1, vilket innebär att den ska vara minimum x antal cm tjock. Sen beror det ocksà vilken slags isolering man har. I Södra (söder om Madrid) använder man nästan uteslutet polysteren (heter det sà?) medans i norra spanien använder man ocksà mineralull.
I södra Spanien har dom högre krav pà Takisolering för solljus. Här använder man sig mycket av reflekterings isolering.

Men som sagt. En kostnadsfràga... Vet inte hur mycket dyrare ett hus skulle bli om man isolerade det som i Sverige.

Den förklaringen jag har fått är att man kan skada personer som går utanför huset om dörren öppnas utåt.
Det måste vara från tiden då folk bodde i små byar med trånga gränder och utan trottoarer dvs där dörrarna öppnas och man kommer direkt ut på gatan. think

Det jag har sett i Torrevieja är att dessa spanska byggtegel är ju helt ihåliga. Inte mycket värme där inte. Och blir det isolering är det väl av det tunnaste laget, pga kostnaden. Men man skulle spara i uppvärmningskostnaden om det var ordentligt isolerat.

Min bekant köpte ett hus i Asturias och han sa att det var dåligt isolerat där också även om det är kallare. Det kanske är av tradition man bygger som man bygger. Förr i tiden var ju husen på landet med jättetjocka väggar, som isolerade bra mot kylan och värmen. Vanligtvis hade men ingen annan isolering på dessa tjocka stenväggar. Men sådana väggar byggs ju inte längre (tror jag).

Den förklaringen jag har fått är att man kan skada personer som går utanför huset om dörren öppnas utåt.
Det måste vara från tiden då folk bodde i små byar med trånga gränder och utan trottoarer dvs där dörrarna öppnas och man kommer direkt ut på gatan. think

Finns det bara en utgång i en affärslokal, då bör väl denna gå utåt, annars vid rök/panik så får dom ju inte upp dörren? I Sverige är väl detta helt förbjudet? Samma borde det vara för alla nödutgångar, är det så i dessa länder? I början av vår vistelse i Spanien, så såg vi att länkar med lås satt på nödutgångar eller blockerade med diverse saker, t.o.m i disco/danslokaler! Vi blev inte någon långvarig gäst där.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det finns argument för och emot. Jag har varit med att gräva mig fram till en dörr efter en hård snöstorm. Hade någon varit inne i huset, hade de inte haft en chans att komma ut med ett par meter höga snödrivor precis framför dörren... men just det är väl inte så aktuellt i Spanien kanske :)

Troligen är det kulturellt betingat vad man gör. Det känns vettigt att nödutgångar går utåt tycker jag - så länge ingen blockerar dörren på utsidan då. Med en parkerad bil, en container med skrot eller något annat...

Nya trådar

Back
Toppen