Om allt annat fallerar, prova 4G mobilt internet. När vi flyttade från Benalmadena till Arroyo de la Miel på Costa del Sol stog valet mellan Movistar ADSL med max 3 MBit, vilket i praktiken innebär 1 MBit om du bor några kilometer från tele-stationen, eller 4G.
Jag var skeptiskt men efterforskade och kontaktade till slut FlexNet, fick "låna" en 4G router mot en deposition på €200 och testade ett par dagar. Upp/nedladdningshastighet varierade mellan 10 och 36 MBit så jag valde detta över ADSL.
Har haft det i en månad nu och är 80% nöjd. Mitt jobb innebär att jag är konstant uppkopplad mot olika datorer i bl a Norge, USA och Australien så jag märker av om något krånglar. Vi har även IPTV över samma uppkoppling och det fungerar okej, men inte klockrent alla gånger. IPTV kräver en separat box, ibland ingår detta i abonnemanget, ibland får du fixa det själv. Beror på leverantör.
Finns en del saker man ska vara varse om betr. 4G;
-Kan vara instabilt om täckningen är halvdan. Då åker hastigheten ner på några får MBit för att dagen därpå vara uppe i över 30 MBit. I det läget kan man välja att manuellt gå över på 3G vilket ger 10-15 MBit. Jag har haft detta problem senaste dagarna och testar just nu att endast använda 3G, så här långt verkar detta mer stabilt.
-Vissa företag har begränsning på datatrafiken och stryper hastigheten om man överskrider en förutbestämd datamängd. Eller så har dom vad som kallas "fair usage policy", dvs om du använder oproportionerlig mycket data så stängs ditt abonnemang av. Jag skulle personligen undvika dylika tjänster med olika begränsningar. Datatrafiken ska vara obegränsad, punkt.
Fördelen med 3G/4G är att ingen parabol eller annan utrustning krävs, endast en router och du är online. De flesta leverantörer som erbjuder 3G/4G låter dig testa ett par dagar, alternativt kommer hem till dig och mäter hastigheten innan du binder dig. En del inkluderar IPTV i paketet. En del erbjuder "pay-as-you-go" abonnemang på både 4G och IPTV vilket är dyrare än ett 12-månaders bindande avtal. Fördelen är att du bara betalar när du är i Spanien.
Leverantören jag valde (flexnet.es) påstår att dom täcker hela Spanien och har ingen IPTV inkluderad utan det får du skaffa separat. Kan även ge tips på var jag fick tag på IPTV-box för bra pris, om det behövs.