Inkomstskatten i spanien för svenskar?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av SunTrip, 8 september 2017.

  1. SunTrip

    SunTrip Ny medlem

    Blev medlem:
    8 september 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Jag har pension som inkomst och undrar vad som händer med den delen som jag betalar i skatt varje månad i Sverige nu, vad händer med den om jag flyttar till Spanien? Får jag betala mindre i skatt om jag bor i Spanien eller är det ingen skillnad?

    Mvh
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Du har startat väldigt många trådar samtidigt. Har du försökt att söka på ämnena först?

    Vi har haft problem på forumet med en spammare som ständigt skapar ny profil och skriver många frågor samtidigt. Frågor som är tänkta att kräva andras tid och engagemang och dessutom kräver omfattande svar, precis som dina frågor. Och där svaren liksom ändå aldrig räcker till. Jag föreslår att du söker svar på dina frågor först och om du fortfarande har frågetecken återkommer med en mer begränsad frågeställning.
     
    erkki gillar detta.
  4. SunTrip

    SunTrip Ny medlem

    Blev medlem:
    8 september 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Herregud man kan ju undra vem som är spammaren här? Du svarar inte på nån av mina frågor, så du bidrar inte till nåt! Däremot skriver du ett slags "tillrättavisande" inlägg och kopierar in det och sedan postar du detta i samtliga av mina tre trådstarter. Det hade inte räckt med en sådan post?

    Jag är ny här på forumet men jag är inte ny när det gäller att skriva på forum överlag så har du ingen att bidra med så behöver du inte kladda ner tråden tack!

    Det är väl inte förbjudet att be om hjälp på detta forum eller? Och om frågeställningen är för omfattande är väl upp till betraktarens ögon? Vet man så vet man och kan då svara, vet man inte så behöver man inte svara.

    Va inte denna start jag hade tänkt att få på detta forum!
     
  5. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag är verkligen ledsen att jag förstört ditt besök här. Tar bort min kommentar i de andra trådarna. Jag började läsa tråden Tips inför lägenhetsköp i Spanien, med din längre frågeställning, och såg sen att flera trådar lagts in samtidigt med olika frågeställningar. Min kommentar var för att undvika utifall vi hade en situation igen med den person som om och om igen brukar inleda med liknande frågeställningar för att slutligen ha nött ut de som velat hjälpa till. Jag hoppas du får de svar du efterfrågar, det är ju precis det forumet är till för...
     
    erkki och DiBo gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Ottsch

    Ottsch Medlem

    Blev medlem:
    18 april 2014
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    4
    Bäste SunTrip
    Lite stingsligt idag. Det är bara att rätta in sig i ledet och botanisera med sökmotorn.
    Lycka till.

    Med vänlig hälsning,
    Otto
     
    erkki och DiBo gillar detta.
  8. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja svar på din fråga är ja du betalar mindre skatt i Spanien 20 % i Sverige om du har SINK
     
  9. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Hej,
    Jag tror att socialdemokraterna precis fattade ett beslut om att höja SINK-skatten.
    Till vilken procent vet jag ej.
    Hälsning från Emma
     
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Första frågan var: ”Jag har pension som inkomst och undrar vad som händer med den delen som jag betalar i skatt varje månad i Sverige nu, vad händer med den om jag flyttar till Spanien? ”
    Svar: Ingenting! Sverige fortsätter att beskatta pensionen. För de flesta som flyttar ut är det därför klokt att i Sverige begära att få betala SINK. Den skatten är just nu 20% men höjs till 25% nästa år.
    I Spanien betalar man skatt på den svenska pensionen utan att dra av den svenska skatten! Däremot betalar Sverige i efterskott tillbaka den skatt man erlagt i Spanien, om man begär det.
    Det finns de som till de spanska skattemyndigheterna deklarerat den svenska inkomsten minus svensk skatt. Nu får de brev med krav om att betala in det man undanhållit. Det gäller fyra år tillbaka i tiden.

    Andra frågan var: Får jag betala mindre i skatt om jag bor i Spanien eller är det ingen skillnad?
    Svar: Eftersom man betalar lägre skatt i Spanien än i Sverige är det den svenska skatten som bestämmer storleken. Det blir således ingen skillnad. Dock, för de flesta är det förmånligare att betala SINK än full skatt till Sverige och då blir skillnad, skattebördan blir mindre.
     
    Last edited by a moderator: 11 september 2017
    Farbror Sven, Los Suecos och erkki gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja Sverige betalar tillbaka all skatt som ja har betalat i Spanien så jag betalar bara sink skatt så jag betalar ingen skatt i Spanien
     
  13. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej finns mer att läsa på www.sparsamskatt.se
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Om man slagit rot i Spanien på riktigt kanske man överväger att bli spansk medborgare. Då blir det helt annorlunda. Man betalar ingen SINK, utan bara skatt på den svenska pensionen i Spanien.
    Har man aktieutdelningar i Sverige, tar Skatteverket 15%. Den skatten drar man av i samband med att utdelningarna deklareras i Spanien.
     
  15. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Hur stort har det varit att "undanhålla" på det här viset? Är det satt i system?
     
  16. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag tror snarare att "undanhållandet" beror på okunskap. Jag har via ett konsulat hört att flera fått förelägganden.
     
  17. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  18. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Det kanske ska tilläggas att Spanien har en progressiv skatteskala, om än med höga grundavdrag. Så med höga pensionsinkomster kan spanska beskattningen bli högre än SINK, vilket inte kompenseras från Sverige.
    Sen även att man kan välja bort SINK-beskattningen och ha vanlig inkomstskatt, och därmed få göra skatteavdrag. Då förslag i kommande budget troligen blir såväl sänkt pensionärsskatt som höjd SINK så minskar ju glappet däremellan och kan för en del vara värt att räkna på.
     
    DiBo gillar detta.
  19. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Svenskar i Världen skriver: "En skattehöjning på fem procentenheter innebär en ökning av skattesatsen med 25 %, exempelvis skulle en person med en inkomst på 10 082 kr betala 501 kr mer i skatt. Detta är en stor procentuell ökning som inte belyses i promemorian. Detta skulle även medföra att det skulle löna sig för personer med mycket låga inkomster att istället beskattas enligt Inkomstskattelagen. En skattehöjning bedöms därmed främst drabba personer med låga inkomster vilket skulle medföra svårare livsförhållanden för många."
    Det är en svår uppgift att avgöra när det är fördelaktigt att betala SINK. Man måste exempelvis ta hänsyn till faktorer som storleken på Kommunalskatten och var man befinner sig i skattetabellen.
     
  20. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    Har man en pension under 13 000 sek i månaden så lönar det sig att betala skatt i Sverige.
    D.v.s brytpunkten för att sink-skatten skall bli lönsam är 13 000 sek och uppåt.

    Måste fråga.
    Ligger inte förslaget om höjd sink-skatt fortfarande i budgetpropositionen ?
     
  21. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag kollade beräkningarna som gjorts i själva förslaget som gått på remiss. Där ökar skatten vid en pension på 10 000 kr med 356 kronor och de riktigt riktigt låga pensionerna får ingen skattehöjning alls. Det beror på att det endast är den del av pensionen som överstiger 0,77% av prisbasbeloppet som beskattas. En form av grundavdrag alltså.
    Vad som verkligen händer med förslaget om höjd SINK-skatt efter remissrundan presenteras nu i slutet av september.

    Intressanta siffror finns med i förslaget.
    http://www.regeringen.se/49550c/con...d-sarskild-inkomstskatt-for-utomlands-bosatta
    2015 fanns 150 000 personer som omfattades av SINK-skatt (hade ansökt om och beskattades enligt SINK, inte bara pensionärer), men endast 85 000 , motsvarande 56%, av dem betalade i slutänden svensk SINK-skatt. D.v.s resterande 44 % hade så låga inkomster att de inte betalade någon SINK alls eller så fick de återbetalning av hela SINKskatteuttaget utifrån dubbelbeskattningsavtal och högre beskattningen i det nya landet. Dessutom anses det att många redan idag skulle tjäna på att betala inkomstskatt istället för SINKskatt, och att det kommer omfatta fler om en höjning görs.
     
    DiBo och Fecco gillar detta.
  22. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag skickade detta förslag till Skatteverket:
    "Det tycks som om SINK kommer att höjas 2018 och då vill vi veta om det är lönt att fortsätta betala SINK.
    Jag förslår att Skatteverket tar fram ett verktyg där enkelt man kan stoppa in sina svenska inkomster och
    se ur stor skatten blir med/utan SINK."
     
    erkki och Farbror Sven gillar detta.

Dela sidan

Laddar...