Inga roamingavgifter inom EU - snart

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Sanningen är att roamingavgiften sänks litet, man sätter ett tak. Enligt mig är taket på tok för högt:

Denna genomsnittliga grossistavgift ska gälla mellan två operatörer, oavsett vilka de är, och beräknas för en tolvmånadersperiod eller den eventuella kortare period som återstår innan den högsta genomsnittliga grossistavgiften eller denna förordning upphör att gälla. Den högsta genomsnittliga grossistavgiften ska minska till 0,28 EUR och 0,26 EUR den 30 augusti 2008 respektive den 1 juli 2009 samt ska minska ytterligare till 0,23 EUR, 0,20 EUR och 0,17 EUR den 1 juli 2010, den 1 juli 2011 respektive den 1 juli 2012.”

Nu är jag väl korkad igen men det Solen Lyser hänvisar till gällde ju den senaste sänkningen 2012, medan Svenska Magasinet talar om att roamingavgiften ska försvinna helt sommaren 2014 enl. ett lagförslag från i våras :confused:.
rocio

En av mina bekanta påstår att det är fel av EU att lägga sig i roamingkostnader. Detta borde operatörerna själva klara av genom marknadskonkurrens. Samma inställning har han till SEPA-överföringar (kostnadsfritt banköverförande upp till
€ 50 000 inom EU) som också EU stod för. Där lägger bankerna nu på en administrationskostnad påstår han. Dessutom är han helt emot att man kan skrivas in i det sociala försäkringssystement om man som pensionär är inskriven i annat EU-land. Eventuellt kan hans inställning bero på att han är helt emot myndigheters inblandning. I dessa fall tycker jag att EU skött sig någotsånär.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
En av mina bekanta påstår att det är fel av EU att lägga sig i roamingkostnader. Detta borde operatörerna själva klara av genom marknadskonkurrens. Samma inställning har han till SEPA-överföringar (kostnadsfritt banköverförande upp till
€ 50 000 inom EU) som också EU stod för. Där lägger bankerna nu på en administrationskostnad påstår han. Dessutom är han helt emot att man kan skrivas in i det sociala försäkringssystement om man som pensionär är inskriven i annat EU-land. Eventuellt kan hans inställning bero på att han är helt emot myndigheters inblandning. I dessa fall tycker jag att EU skött sig någotsånär.

Funkar inte i Spanien, lobbyverksamhet gör att alla tar roamingavgift eller andra avgifter.
Spanien har EUs dyraste ADSL... man kan ju undra varför

Mina uppgifter kommer från EU. Andra uppgiftslämnare skriver så här:

http://www.adslzone.net/article11814-la-comision-europea-aprueba-el-fin-del-roaming-en-2014.html

Det är väl självklart att om man vill att folks skall resa fritt i Euro har de flesta en mobiltelefon med sig.
Då skall inte telefonen var en ekonomisk störning. Vi var nyligen på en bussresa i Baskien. Precis innan vi passerade gränsen till den franska delen av Baskien uppmanades alla att genast stänga av sina mobiltelefoner. Helt sjukt! Så här ser det ut i Franska Baskien föresten:

http://www.youtube.com/watch?v=7UMr9-bxAE0

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Det finns en intressant friskrivning där: "Inga roamingavgifter längre [från den 15 juni 2017] när du tillfälligt använder mobilen utomlands. Operatörerna kan fortfarande ta ut en avgift om du permanent använder ditt SIM-kort i ett annat land."
Någon som vet hur man här definierar "tillfälligt"?

Hej!
Förra sommaren tog vi med oss våra 50 Gig surf i mobilen som fördelas med oss varje månad.
Ringa är också billigt. Bättre drag i internet via mobilen än den fasta parabol skiten vi hade. Nu är det fiber för våra gäster men hade vi bara varit där själva så hade det räckt med Telenor abonnemanget. Det gynnar ingen att det är dyr att ringa / surfa.
Tror att tex netflix och andra tjäster också blir fullt tillgängliga snart.

När jag var i Spanien sommaren 2016 hade jag 15000 fria minuter 5000 fria sms och mms 10% av den surfmängd jag har I Sverige.
Operatör Telenor, men någon gång i sommar måste de övriga operatörerna följa efter.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

När jag var i Spanien sommaren 2016 hade jag 15000 fria minuter 5000 fria sms och mms 10% av den surfmängd jag har I Sverige.
Operatör Telenor, men någon gång i sommar måste de övriga operatörerna följa efter.

Japp, såg på deras hemsida att surfen även ingår i Thailand, så dom verkar ligga före övriga operatörer. Har dock inte jämfört priserna.

Det är inte så att Telenor har bjudit dig på detta utan de tar ut det på andra sätt tex genom högre avgifter hemma.

Vi har Telenor frihet.
50 Gig hemma 50 Gig spanien.
Har inte märkt någon prisskillnad som är värt namnet att oroa sig för.
Till sommaren tror jag övriga operatörer kommer hänga på detta.
Kan man slippa ha ett fast abonnemang med fiber för ett sommarboende så finns det mycket pengar att spara.

Vi har Telenor frihet.
50 Gig hemma 50 Gig spanien.
Har inte märkt någon prisskillnad som är värt namnet att oroa sig för.
Till sommaren tror jag övriga operatörer kommer hänga på detta.
Kan man slippa ha ett fast abonnemang med fiber för ett sommarboende så finns det mycket pengar att spara.
Samma här, pröjsar 50 spänn extra per månad och sedan är ska det bara vara att köra som i Sverige när det gäller samtal o surf. Jobbar från i Spanien och har stort behov av att kunna ringa fritt.
Dock blev något konfunderad av sista fakturan då det var en del kostnader iaf för samtal vilket j-a typiskt när det gäller operatörer. Dock kostnader på en nivå som är långt i från jämfört med tidigare. Mejlat o klagat så vi får se hur de svarar.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen