SpanskaKunden
Ny medlem
Hej! Jag bedriver enskild firma i Sverige, är alltså ej bosatt i Spanien MEN jag har en spansk kund som jag har haft ett par månader nu.
Jag undrar angående inbetalningar från Spanien, för det har varit lite småstrul med denna spanska kund (varav av mitt användarnamn, hehe).
Vad jag undrar över är om detta är ett undantag eller om det är vanligt för svenskar som gör affärer med spanska företag? Branschen för mig är översättning från engelska till svenska i och med att den spanska kunden i sin tur har en slutkund som tar del av denna översättning.
Exempelvis en gång berättade den spanska kunden att han var tvungen att skicka in ytterligare information till sin spanska bank innan han kunde slutföra betalningen (troligen pga. europeiska bankrutinkrav?). Veckan därpå kom dock betalningen.
En annan gång sade den spanska kunden att en av hans kollegor sade att betalningen hade skickats, detta var då via PayPal men där såg jag inget. Så jag fick påminna honom och även skicka skärmdump. Vips efter någon timme så dök pengarna upp.
Vi gick över till vanlig banköverföring i och med att PayPal käkar upp ca 2,5 % av pengarna samt ytterligare vid överföring från konto till svenskt bankkonto.
Senast nu denna månad så sade den spanska kunden att betalningen hade genomfört i förrgår. Vanligen brukar jag då få pengarna på 24 timmar med en bankavgift på 40 kr (är detta pga. kundens spanska bank eller något kunden valde att lägga på mig, eller är det något min svenska Swedbank tar från mig?).
Senaste fakturan för föregående månad har förfallodatum nu imorgon fredag 17:e-jan 2020. Är det vanligt för spanska företag att lägga sina inbetalningar så att de betalas sista förfallodatum? Verkar oxå vara så att inbetalningar från spanska företag sker andra veckan nästa månad?
Jag menar inte på något vis nu att denna spanska kund representerar alla spanska företag och hur det är för svenskar att göra affärer med spanska företag. Jag kan ha haft otur och fått en snurrig och smått förvirrad spansk kund.
Mvh,
Enskild firma.
Jag undrar angående inbetalningar från Spanien, för det har varit lite småstrul med denna spanska kund (varav av mitt användarnamn, hehe).
Vad jag undrar över är om detta är ett undantag eller om det är vanligt för svenskar som gör affärer med spanska företag? Branschen för mig är översättning från engelska till svenska i och med att den spanska kunden i sin tur har en slutkund som tar del av denna översättning.
Exempelvis en gång berättade den spanska kunden att han var tvungen att skicka in ytterligare information till sin spanska bank innan han kunde slutföra betalningen (troligen pga. europeiska bankrutinkrav?). Veckan därpå kom dock betalningen.
En annan gång sade den spanska kunden att en av hans kollegor sade att betalningen hade skickats, detta var då via PayPal men där såg jag inget. Så jag fick påminna honom och även skicka skärmdump. Vips efter någon timme så dök pengarna upp.
Vi gick över till vanlig banköverföring i och med att PayPal käkar upp ca 2,5 % av pengarna samt ytterligare vid överföring från konto till svenskt bankkonto.
Senast nu denna månad så sade den spanska kunden att betalningen hade genomfört i förrgår. Vanligen brukar jag då få pengarna på 24 timmar med en bankavgift på 40 kr (är detta pga. kundens spanska bank eller något kunden valde att lägga på mig, eller är det något min svenska Swedbank tar från mig?).
Senaste fakturan för föregående månad har förfallodatum nu imorgon fredag 17:e-jan 2020. Är det vanligt för spanska företag att lägga sina inbetalningar så att de betalas sista förfallodatum? Verkar oxå vara så att inbetalningar från spanska företag sker andra veckan nästa månad?
Jag menar inte på något vis nu att denna spanska kund representerar alla spanska företag och hur det är för svenskar att göra affärer med spanska företag. Jag kan ha haft otur och fått en snurrig och smått förvirrad spansk kund.
Mvh,
Enskild firma.