Importera hund från Spanien

loloman

Ny medlem
Hej !
Är det någon som vet vad det gäller för reglar för att föra hunden från Spanien till Sverge?
Vi har 2 små hundar. För den ena vi gorde Rabievaccination y blodtest i may. Nu säger veterinären att vi måste vänta 3 månader innan hunden kan åka till Sverge. Vad man maste göra mera och vad är det för papper som bejövs vet de inte ännu.
Är det någon som vet vad ska man göra? Vi har 2 barn som ska börja i skolan i Sverge i augosti, så vi kan inte vänta så långt tid.
Med den andra hunden har vi mera problem. Man får inte göra blodtest innan september.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det har blivit lättare att ta med hundar men det tar litet tid. Vi har flugit till och från Sveriga med hund i 7 år.

Hunden ska vara chippad och ha ett eget pass, det utfärdar veterinären. I passet ska framgå
1. Att hunden är rabiesvaccinerad och att positivt blodprov lämnats. Det tar 3 månader innan man kan se att vaccinationen fungerat. Inom ett år ska vaccinationen upprepas för att passet ska gälla, då behövs inte tremånadersprovet. (Viktigt att tänka på om man vill åka flera gånger utan att vänta)
2. Intyg om avmaskning inte tidigare än en vecka före resan.

I tullen kollar man hundens identitet mot chippet och passet, sedan är det bara att stiga in i Sverige.

Den myndighet i Sverige som utfärdar regler är Jordbruksverket, kolla deras hemsida om du har flera undringar.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hund till o från spanien..Nya regler för 2012

Hej,
jag är ny här från idag men har läst i runt här ett bra tag.
Efter årskiftet 2011, dvs 1 januari 2012, så behövs inte blodprov längre; Tjohoo. ;:;;) Lättare att resa med hund alltså.

"http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarochkatterinforsel/forandringarinforsel.4.773c089e128e1620fa5800086858.html"

Men även om avmaskningskravet för dvärgbandmask är borttaget, så gör det, så vi slipper få mer av denna mask som fanns på dom rävar som hittades förra vintern.
Har själv en hund som gjort hela proceduren och en som bara nu vaccinerats o fick pass. Vi planerar att åka ner men blir ju först hem efter att nya reglerna gäller.

Lite sent svar till frågeställaren men för dom som ska ner nu framöver kan ju vara bara med uppdatering.

Hej,
jag är ny här från idag men har läst i runt här ett bra tag.
Efter årskiftet 2011, dvs 1 januari 2012, så behövs inte blodprov längre; Tjohoo. ;:;;) Lättare att resa med hund alltså.

"http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarochkatterinforsel/forandringarinforsel.4.773c089e128e1620fa5800086858.html"

Men även om avmaskningskravet för dvärgbandmask är borttaget, så gör det, så vi slipper få mer av denna mask som fanns på dom rävar som hittades förra vintern.
Har själv en hund som gjort hela proceduren och en som bara nu vaccinerats o fick pass. Vi planerar att åka ner men blir ju först hem efter att nya reglerna gäller.

Lite sent svar till frågeställaren men för dom som ska ner nu framöver kan ju vara bara med uppdatering.

Väldigt bra nyheter.

ja äntligen har jordbruksverket tagit sitt förnuft till fånga, å nu kan vi hjälpa fler hundar att få komma från Spanien till Sverige fortare och få nya hem, utan dessa otroligt byråkratiska regler som faktiskt inte har varit till någon nytta.

Ja, regeln är ju både till fördel och nackdel.
Behöver ju inte ta in fler "hemlösahundar" till Sverige, här finns också "hundstallar" med hundar som söker nya hem, istället för att ta hem en hund från Spanien med ev. sjukdomar som följer med dom. Sjukdomar typ leishmanias som ju upptäckts på spanska hittehundar i Sverige med dödlig utgång eller dyr livslång behandling.
Nya reglerna är bra för dom som övervintrar i Spanien och vill ha med sig sin hund, det tycker jag är ok.:)

Hej
Jag bosätter mig permanent på Costa Blanca nu i höst, och vill skaffa en hund.
Har läst en del om " adoption" av hittehundar...nån som vet hur man söker, samt hur det fungerar?
Jag har god hand med hundar så det behöver inte vara en valp

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Hej
Jag bosätter mig permanent på Costa Blanca nu i höst, och vill skaffa en hund.
Har läst en del om " adoption" av hittehundar...nån som vet hur man söker, samt hur det fungerar?
Jag har god hand med hundar så det behöver inte vara en valp

Finns flera föreningar som sysslar med detta.

Om du befinner dig nära Guardamar/Torrevieja kan du kontakta en veterinärklinik som heter Veterpet. De samarbetar med "Pets in Spain" en förening för djurs välfärd.

I Santa Pola finns där en annan förening som ocksà sysslar med adoptioner
ASPETGA

www.facebook.com/antonio.adopciones

petsinspain.net

www.facebook.com/ASPETGA

Hur ASPETGA fungerar vet jag inte. Hos Veterpet kan du adoptera en hund och du màste skriva pà ett kontrakt för àterbesök till deras veterinärer under det första àret.

Last edited:
Bor du i Torrevieja så har staden ett "pedrera". Flera vänner har hittat sina hundar där. I Dolores finns ett resquecenter. Hör av dig med PM när det blir aktuellt så kan jag be en god vän hjälpa dig.

Bor du i Torrevieja så har staden ett "pedrera". Flera vänner har hittat sina hundar där. I Dolores finns ett resquecenter. Hör av dig med PM när det blir aktuellt så kan jag be en god vän hjälpa dig.
Kan jag PM a dig med

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Sjukdomar typ Leishmania som ju upptäckts på spanska hittehundar i Sverige med dödlig utgång eller dyr livslång behandling.

Det finns nu snabbtest för Leishmaniasis hos spanska vetrinärer.thumb
Man kan också vaccinera (3ggr med 3 veckors intervall sedan årligen) som ger ett bra skydd. Dock ej 100%. Komplettera alltid med halsband och/eller droppar.

Anders

Nya trådar

Back
Toppen