IBAN samt Swift/BIC nummer

Fick ett mejl om att jag måste lämna IBAN- samt Swift/BIC-nummer till alla som jag har kontrakt med ex vatten, el och juristfirman. Hur har ni gjort? Om man skickar mejl till ex elleverantören kollar dom ens mejlen. Känns lite osäkert. Hur vet jag vilket som är mitt IBAN nummer eller Swift/Bic nummer. Hur många siffror och bokstäver är det i respektive nummer.
MVH Peter

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ditt IBAN nummer börjar pà ES Tex sà är sabadell ES95 och Swift/bic för sabadell är BSAB ESBB

Tex sà Är ditt IBAN för ett konto pà sabadell ES95 0081 XXXX XX XXXXXXXXXX /BSAB ESBB
X är ditt vanliga kontonummer.

Har aldrig hört att vatten eller elverk vill ha ditr IBAN eftersom det Är för internationella transaktioner. Behövs inte inom Spanien, och sà vitt jag vet, godkänner de inte utländska konton. Vad de màste ha är alla 20 siffrorna pà ditt konto.

Det är korrekt som Nalle säger. IBAN Swift/BIC-nummer används bara vid internat. trans. T.ex. om man ska överföra pengar mellan sitt svenska och sitt spanska bankkonto.
rocio

Så här står det i mejlet.
Härmed vill vi informerai dig om att det har skett en förändring i bankreglerna som gäller Spanien på EU-nivå, dessa regler kallas SEPA och kommer att träda i kraft den 1 februari 2014.

Ovanstående förändring gör det absolut nödvändigt vid betalning av skatterna finns tillgängligt ett IBAN- samt Swift/BIC-nummer, som ber vi vänligen förse oss så snart som möjligt.

Likaså råder vi dig att kommunisera denna information till alla företag eller enheter som ni har via autogiro (administration, försäkring, vatten, elektricitet, osv.) för att undvika skulder följt av avbrott.

Jag har ett spanskt konto dit jag för över pengar från Sverige och därifrån dras ex el och vattenräkning.
MVH Peter

IBAN och BIC är inga nyheter, det används sedan länge för att föra pengar mellan EU-länderna. SEPA är tänkt att göra transaktionerna snabbare. SEPA skall även fungera så att om man har ett svensk bankkonto, skall den spanska banken (om man gett dem uppdraget) kunna dra kostnaden för den spanska el-räkningen. Senast 2016 kommer länder som inte är med i EMU (Sverige) att vara anslutna till SEPA.

http://www.youtube.com/watch?v=XeexoonfjSA

Om du tittar på ett kontoutdrag från den spanska banken hittar du IBAN, BIC och Código cuenta.
Det som händer nu är att t.ex. elbolaget drar pengar från ditt konto använder de IBAN i stället för Código cuenta. Viktigast av allt är att EU och USA få full insyn i din ekonomi.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vi har också fått ett brev från vår spanska bank (Barclays) angående detta. Vi kontaktade både banken och vår juristfirma och fick beskedet från båda att vi inte behöver göra något utan att det bara är ren info.
/Helen

Jag har gjort SEPA betalning från Sverige i minst ett års tid. Och jag har aldrig blivit tillfrågad om mitt IBAN/SWIFT. Varför vill de veta det? Det ringer en varningsklocka hos mig...

Nya trådar

Back
Toppen