Hyra - eller köpa lägenhet?

Diskussion i 'Gran Canaria' startad av jokomoko, 7 december 2015.

  1. jokomoko

    jokomoko Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej igen:sol:

    Låt oss säga att man säljer boendet i Sverige för att flytta ned till en Kanarieö på äldre dar. Låt oss säga att inget lån behövs för att köpa en lägenhet i GC

    Vi drömmer om att ha något "eget" i GC. Men, är det VÄRT det?
    Det verkar som långtidshyror inte är så höga på de flesta ställen inklusive t.ex Las Palmas.

    Ni som har köpt ett ställe på kanarieöarna. Hur tänkte ni? Vad var de viktigaste faktorerna som gjorde att ni satsade på ett fastighetsköp och inte bara hyr?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    För oss är känslan att det är vårt eget, att själv ansvara och utveckla boendet viktigt.

    Med facit i hand kan vi också konstatera att som positiv bieffekt har det egna boendet alltid varit ekonomiskt lönsamt.
     
  4. jokomoko

    jokomoko Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Los Suecos:)


    I Sverige så har vi problemet att det finns alldeles för få bostäder. Ingen lösning på bostadsbristen i sikte heller. På GC verkar det vara raka motsatsen, finns många objekt att hyra, samtidigt fortsätter det att byggas!!? På kort och medellång sikt tycks det som man verkligen kan välja och vraka bland olika hyr-alternativ på GC. På riktigt lång sikt vet dock ingen naturligtvis. En underbar fördel med att hyra är att man hela tiden kan prova olika ställen. Man är inte fast någonstans. Med sparkapital på bank (istället för bundet i bostad) så blir friheten ännu större.

    Men jag håller med, känslan att äga, och ha något "eget" är speciell. Om man dessutom sålt boendet i Sverige finns nog risken att man kommer känna sig väldigt rotlös, utan fast egen förankringsplats i det nya landet.


    Dilemma. Frihet att flytta runt, eller trygghet?
    Ekonomi? Vem vet vad som är bäst på sikt. Bostadspriserna i GC kan ju plötsligt falla igen. Å andra sidan, om man hela tiden måste andrahandshyra blir månadskostnaden högre. Dock inte SÅ himla mycket högre i GC tycks det...
     
  5. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Ja bostadssituationen i Sverige och delar av Spanien är mycket olika, för här finns ett reellt överskott på bostäder. I pressen har jag sett siffror på miljonen osålda, tomma bostäder.

    Nu upplever jag inte att situationen på Gran Canaria varit lika dramatisk på bostadsmarknaden som i stora delar på fastlandet.

    Visst har även Gran Canaria drabbats, man ser fortsatt stora gropar som grävdes för 7-8 år sedan och fortsatt är gropar, ett och annat husskelett finns förvisso också, men inte alls som på spanska fastlandet.

    På Gran Canaria, som nästan överallt annars är läget avgörande, men Gran Canaria är en ö och som faktiskt snart är helt utbyggd. Tack och lov är de sista oexploaterade vikarna på västra sidan av ön numera skyddade och där kommer inte de stolta stora planerna att någonsin att genomföras.

    Men det är klart urbanisationerna "in the middle of nowhere" och som ligger rakt i norr fortsatt är svårsålda, för att inte säga omöjliga att sälja idag och troligen även imorgon.

    Däremot i de turistområden som jag känner till och där vi finner de flesta skandinaverna, Las Palmas och San Agustin har priserna inte gått ner om objekten ligger rätt. Skulle säga att de som säljer nu fått vänta lite längre för att få sålt, än när det var som hetast för 7-8 år sedan. Priserna har också legat stilla för de flesta, men inte sjunkit i reella tal. Men det finns också exempel på lägenheter, hus, som legat rätt och som mitt i krisen haft en mycket positiv utveckling på priset.

    Tror inte vi skall jämföra bostadssituationen på spanska fastlandet och på Kanarieöarna.

    Vilket å andra sidan betyder att man på många platser på spanska fastlandet får mera hus för sina pengar, men samtidigt lite sämre väder.

    Med det vill jag ha sagt att jag tror på bostadssituationen på Gran Canaria, att det helt enkelt är en säker investering och man satsar på "säkra" och populära områden.

    Men självklart skall man först och främst kolla var man vill bo, var kan man trivas eftersom de olika områdena faktiskt kan vara väldigt olika vad gäller utbud, mix på boende och infrastruktur. Det gör man bäst genom att hyra och som du vet finns det massor att hyra.

    Skulle tro att man kan få ett ganska bra boende för en hyra på 600 Euros i månaden om man hyr under vintern bara och kanske 4-500 Euros om man hyr hela året.

    Under alla mina år på Gran Canaria har jag knappast mött något som beklagat sig för att ha köpt sitt boende. Däremot har jag träffat ett otal "övervintrare" som beklagat sig över att man inte köpte något för länge sedan. När man nu räknat ut att det man har betalat i hyror under alla åren, gott väl överstiger priset för lägenheten/bungalowen när man började bo i den.

    Lycka till

    Tommy
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. jokomoko

    jokomoko Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1
    Kan jag mycket väl tänka mig. Även om det är relativt billigt att hyra 2:a hand, så är det naturligtvis ännu lägre för en köpt lägenhet. Om det inte finns pooler etc så tycks det vara förvånansvärt låga månadskostnader för lägenheter i GC, typ under 1000kr/månad för en hyfsat stor lägenhet inklusive skatter och avgifter!?

    Ganska otroligt när man är van med svenska förhållanden. Även om man betalat x miljoner för en bostadsrätt här i Sverige så tillkommer en svettig månadshyra också. Det kostar säkert mycket mindre att bygga i GC, men jag förstår ändå inte riktigt hur det kan vara så stor skillnad.
     
    Last edited: 7 december 2015
  8. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Om ni tänkt flytta ner mer eller mindre permanent är nog definitivt det bästa att börja med att hyra något år, medan ni letar bostad... inte köpa direkt.
    Det tar ett tag att komma underfund med var/hur man egentligen vill bo, och det är nästan omöjligt att bilda sig den uppfattningen utan att först bo åtminstone på samma ö ett tag först. Inte nödvändigtvis exakt där man sen kommer att köpa, men där man har möjlighet att ordentligt komma underfund med var som är det bästa för just dig.
    Vi hyrde i två år innan vi köpte vårt hus... och det området visste vi inte ens fanns, från början.
     
    Last edited: 7 december 2015
  9. jokomoko

    jokomoko Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack Pooh

    Det är ett jättebra råd, som vi tänker följa.
     
  10. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Jokomoko, du skriver;
    "Ganska otroligt när man är van med svenska förhållanden. Även om man betalat x miljoner för en bostadsrätt här i Sverige så tillkommer en svettig månadshyra också. Det kostar säkert mycket mindre att bygga i GC, men jag förstår ändå inte riktigt hur det kan vara så stor skillnad.[/QUOTE]"

    Skillnaden är logisk. I den svenska bostadsrättsföreningen finns ofta en kapitalkostnad på 60-70% av fastighetens värde, som skall amorteras och betalas räntor på. Till det skall läggas de direkta driftskostnaderna för fastigheten.

    I det spanska fallet har den gemensamma föreningen, Comunidad de propietarios, inga kapitalkostnader att förvalta utan oftast bara de rena driftskostnaderna för urbanisationen/fastigheten.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    För mig var det viktigast att skaffa en bostad som jag kunde disponera året om. Ha mina egna saker där, och sedan flytta dit permanent. Alltså avskaffa allt i Sverige. Ibland kan man inte hyra på så lång sikt för det finns inga "vanliga" hyreshus utan det är privatpersoner som hyr ut. Och då kanske ett år i taget, eller tom mindre.
    Jag köpte min lägenhet när priserna hade gått ner och vi betalar 300€/år som comunidad avgift. Vissa år när det har varit renovering eller målning har vi betalat det dubbla. Alltså mycket mindre än vad jag har i Sverige (bostadsrätt).
     
  13. jokomoko

    jokomoko Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1


    Tack Tommy:)
    Jo, jag har läst att det brukar vara så, men jag har inte satt mig in i ämnet. Tycket det är lite konstigt dock. Finns det en lag i Spanien/GC som förbjuder Comunidad att ta lån?

    Vad händer om/när en förening behöver totalrenovera fastigheten. Stambyte, ny fasad och hela programmet. Hur fixar man det utan skuldsättning?
     
    Last edited: 8 december 2015
  14. jokomoko

    jokomoko Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack rinconada :)

    Jag håller med dig om disponeringsfördelen med eget boende. En tung faktor.

    Ahh, comunidadavgift på 300E per år låter smutt. Nästan som att bo gratis thumb.
    Elen tillkommer naturligtvis, men hur är det med vatten? Tillkommer det? (men vattnet kan ju inte kosta så mycket - eller hur?)
     
    Last edited: 8 december 2015
  15. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Stämmer, en Comunidad får inte ta lån. Större investeringar som faller utanför det löpande underhållet beslutas normalt på föreningens årsmöte.

    Den beslutade investeringen debiteras sedan ut på de enskilda ägarna enligt det koficienttal man använder.

    Det här är ofta ett stort problem i spanska Comunidader eftersom betalningsviljan och betalningsförmågan inte är den samma bakom de olika dörrarna i fastigheten.
     
  16. jokomoko

    jokomoko Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1
    Oj, måste vara en del osämja på många comunidader.. Måste försöka sätta mig in i regelverket. Regler om majoritetsbeslut, vad som händer med de som "inte kan betala", etc. Mycket att tänka på.
    Gäller att hitta en bra comunidad vart fall.....
     
  17. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Kollade just vår vattenräkning som betalats nu i december, den var på 37 Euros för två månader. Man skall då ta i beaktande att bungalowen stått tom i perioden och det är bara grund-/minimumavgiften.

    Vatten är dyrt på Gran Canaria.
     
  18. jokomoko

    jokomoko Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1

    Hmm, det var ju inte så bra. Men, förståeligt på en Ö där det (nästan) aldrig regnar.

    Nåja, vi får dricka vin istället :)
     
    Last edited: 8 december 2015
  19. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Màste vara särskilt för Kanariaöarna, för även om det inte är särskilt vanligt, sà finns det. Banker har ofta speciella krediter just för boendeföreningar
     
  20. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Ja vatten och gas tillkommer men det blir inte mycket när man inte är på plats.
    Grundavgift av el och vatten.
    Vi är en liten förening där alla har lika stora lägenheter så att alla betalar lika mycket comunidad. Det har inte varit problem att sala ihop mer när vi gjorde takrenovering och andra saker.
     
    Last edited: 8 december 2015
  21. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Nalle, tack det var en mycket intressant information. Har googlat runt lite på spanska sidor, men hittar inget som bekräftar det du säger. Kanske du har tips var jag kan finna information om det?

    Att det skulle vara något speciellt bara för Kanarieöarna tror jag knappast eftersom det i botten gäller samma lag för "Propiedad Horizontal", oavsett var du är i Spanien..

    En Comunidad de Propietarios är ju ingen juridisk person varken på Canarias eller på Península. Comunidaden i Spanien äger ju ingenting, eftersom fastigheten eller urbanisationen är helt avstyckad och är fast egendom för ägarna, därför kan den väl inte ta på sig skyldigheter som att t.ex. ta ett lån och betala tillbaka det.

    Det är skillnaden mot i Sverige där lägenheter/lokaler är lös egendom och där bostadsrättsföreningen är en ekonomisk förening och juridisk person och står för fastighetens lån.

    Om man gör jämförelser med Sverige så ser jag en Comunidad mera som en samfällighet som jag t.ex. varit med om vad gäller vägar och bryggor.

    Nu är jag inte alls juridiskt insatt, men efter att ha suttit i styrelsen för en mycket stor Comunidad i ca. 15 år har jag fått detta itutat i mig från både advokater, folk från Hacienda och revisorer.

    Aktuella exempel är när vi fick en oväntad och stor utgift, som löstes genom att en ägare betalade och vi bokförde det som förskott på comunidadavgifter. Revisorerna godkände inte detta, utan tolkade det som lån som snarast skulle återbetalas.

    Ett annat exempel är från en annan Comunidad som kontaktat mig och som jag försökte hjälpa eftersom man hade fått en deadline för att uppdatera sitt elsystem.

    Comunidadens administrador hade inte informerat styrelsen om detta förrän 2 veckor innan strömmen skulle kapas till fastigheten. Det var omöjligt att få in pengarna på den korta tiden och påbörja arbetet. Vet att styrelsen besökte i princip alla banker och man hade ett flertal tunga ägare med mycket bra bankkontakter, som lovade borga för lånet tills man fick in pengar från ägarna. Det gick inte, ingen bank sa sig kunna hjälpa till.

    Det löste sig till slut genom att Endesa (Iberdrola på Canarias) godkände en ny tidsplan, så comunidaden på traditionellt vis fick in pengarna från sina ägare.

    Tacksam Nalle om jag får informationen, så jag kan köra det ner i halsen på advokaten och revisorn! :sol:
     
    Last edited: 8 december 2015
  22. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Anledningen till att du fick det intutat i dig, var nog att innan 2011, var det tydligen ännu kràngligare än vad det är idag

    Finns ganska mycket information om detta pà nätet.

    Tex.
    http://www.prestamosplus.com/creditos-comunidades-vecinos/

    http://www.elmundo.es/elmundo/2011/07/13/suvivienda/1310584073.html

    https://www.creditosms.com/creditos-y-prestamos-ico-para-comunidades-de-vecinos/

    Vilka banker som godkänner làn för comunidades de vecinos vet jag inte.
     
    Last edited: 9 december 2015
  23. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Tack Nalle, läst med stort intresse och skickat länkarna vidare till både revisor, asesor fiscal och en advokat. :tummenupp:

    Egentligen helt nödvändig reform eftersom vissa stora Comunidader börjar bli 40-50 år gamla och har i vissa fall eftersatt underhåll. Nu står de inför stora och nödvändiga investeringar, typ fasader, stambyten, hissbytan och uppdaterade elinstallationer. Att dela upp dessa kostnader i derramas är ofta helt enkelt inte görligt.

    Som sagt, tack för att bli uppdaterad.
     
    Last edited: 9 december 2015

Dela sidan

Laddar...