Hyra bil

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Wiking76, 30 september 2018.

  1. Wiking76

    Wiking76 Ny medlem

    Blev medlem:
    29 juli 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Stämmer man av med Trustpilot så är visst varje biluthyrningsföretag bara skit - Firefly, som Goldcar, som Hertz, som Avis, som Centauro, som Record...så det var väl alla på Alicante aeropuerto??? Vi har hyrde denna gången via Goldcars egen hemsida, tog full försäkring, betalade för den bensin vi använde och flygplatsavgiften. Smärtfritt :) När vi första gången hyrde via rentalcars och tog full försäkring där så hade vi samma upplevelse som alla andra att man pådyvlas en extra försäkring av Goldcar..klagade hos rentalcars som betalade tillbaka. Så eftersom jag inte hittar ett företag som typ många tycker om så tänkte jag fråga här. Fick ett bra erbjudande på Firefly, Alicante. Vad säger ni om dem? Finns det andra utanför flygplatsen som är bättre och som kommer och avlämnar dem på ankomsthallen? Tar tacksamt emot tips då vi åker ner innan jul och ska ha hyrbil i tre veckor.
     
    Julia10 gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    En kommentar om det som skrivs på Trustpilot ang. biluthyrningsfirmorna. Jag har läst lite om flera av firmorna och många av kommentarerna verkar handla om att folk inte har läst villkoren (ja, jag vet att det inte gäller alla kommentarer).
    Som jag tidigare har skrivit hyr vi alltid av RecordGo och varje gång vi ska hämta ut en bil står det någon vid disken och tjafsar/bråkar om olika villkor. Senast gick kunden till Avis disk och sade att Record säger så här, inte gör ni så. Jag hade svårt för att hålla mig för skratt när Avis sade "jo, det är samma regler hos oss".
    Jag försvarar inte konstiga regler eller ev. dyra tillägg MEN det vore bra om kunden läser på innan.
    /Helen
     
    RochA och Wiking76 gillar detta.
  4. goslik

    goslik Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2015
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    42
    Hej har märkt att om man tar full försäkring, så funkar alla bolag.Inget problem vid hämtning och avlämning. men om man vill ha billigaste alternativet så strular det mer. kör alltid med totalförsäkring numera, och då slipper jag allt strul, är ju lite dyrare men sparar mina nerver. Med vänlig hälsning Henrik
     
    Julia10, RochA, Sharky och 1 annan gillar detta.
  5. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Hyr alltid hos Centauro via Mas Amigos,minst 20ggr och då dom ser i sin dator över alla gånger jag hyrt och aldrig haft någon skada så går det snabbt (express check in) utan tjafs,frågar bara 1 gång om jag vill ha försäkring eller ej. Har därför bara positiva upplevelser
     
    Los Suecos gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Många kritiska kommentarer, som skrivs på ställen som Trustpilot, lär vara skrivna av konkurrenter. Om problemet är lika stort när det gäller hyrbilar, som lägenheter, har jag ingen aning om.

    Man bör nog inte tro på sådana här kommentarer alltför mycket. Bättre är nog att läsa det finstilta i villkoren mer än en gång.
     
  8. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Har precis samma goda erfarenheter av Centauro, som jag känner väl sedan 1971, aldrig ett problem, tvärtom.

    TommyD
     
    Lena123 och kalle123 gillar detta.
  9. Wiking76

    Wiking76 Ny medlem

    Blev medlem:
    29 juli 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Något som hyrt från Larsen rent a car
     
  10. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Inte jag själv men min dotter som inte fick ut en bokad bil från Goldcar pga. kontokortstrul, vände sig till Larsen rent a car och fick där hjälp utan knorr. Var väl inte billigaste på jorden men serviceminded.
    Hyr själv alltid direkt av Centauro med full försäkring = aldrig några problem.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Mina Engelska grannar hyr via portalen Doyouspain. Jag har testat en envägshyrning. Fungerade perfekt bokade deras egen försäkring. Bilen var från Europcars lågprisbolag Firefly eller något liknade.
     
    Lena123 gillar detta.
  13. PerMor

    PerMor Aktiv medlem

    Blev medlem:
    9 oktober 2017
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    44
    Hej vill ge bra betyg till en firma jag hyrde av nu sist i Juni som det var inget strul fick bilen levererad och dom hämtade (mot ersättning 20€ )
    bra pris och använde man deras hemsida ingick försäkring och inget boka upp 1200€ på något kontokort
    Sunstar Rent A car https://www.sunstarrentacar.com/
     
    Lena123 gillar detta.
  14. RochA

    RochA Aktiv medlem

    Blev medlem:
    2 november 2014
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    52
    Misstänker att dottern endast hade debetkort, alltså inget kreditkort samt att hon inte hade tagit deras full försäkring?
    Som goslik nämnde så är det i princip samma sak hos alla biluthyrare.

    Jag vill påpeka att ALLA bilar du hyr redan är helförsäkrade.
    Extraförsäkringen du kan betala för så du slipper självrisken ifall det händer något med bilen är alltså inte en helförsäkring utan en självriskeliminering. Den kan heta Relax, Just Go, Premium eller annat.
    Läs det finstilta om ni inte tror mig. :)
     
  15. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Nu var ju inte Gold car huvudtemat utan Larsen rent a car...
     
  16. RochA

    RochA Aktiv medlem

    Blev medlem:
    2 november 2014
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    52
    Kollar jag priserna där så kostar det lika mycket/dyrare som alla andra om du skulle ta extra försäkringen.
    Ingen skillnad alltså.
    Det var du själv som nämnde Goldcar...
     
  17. PerMor

    PerMor Aktiv medlem

    Blev medlem:
    9 oktober 2017
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    44
    Extra försäkringen ingår när man beställer på webben
     
  18. RochA

    RochA Aktiv medlem

    Blev medlem:
    2 november 2014
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    52
    Precis. Därför är det bra att jämföra inklusive extra försäkringen.
    Tar du extra försäkring hos GoldCar, RecordGo, FireFly eller Centauro slipper du också både självrisk och kreditkort.
     
  19. Joblo

    Joblo Ny medlem

    Blev medlem:
    24 oktober 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej!
    Jag heter Jonas och är ny här på Spanienforum. Jag vill lämna lite kommentarer och synpunkter avseende hyrbilsfirmorna och då specifikt Centauro på Alicante flygplats.

    Jag har hyrt bilar hos Centauro sedan 2010 och det har fungerat huvudsakligen bra - men den senaste tiden har det hänt något.

    Vid mina två senaste tillfällen har jag blivit debiterad 300 euro per tillfälle (totalt 600 euro) för skador jag påstås ha orsakat. Första gången var det en repa på fälgen och andra gången ett dörrlås som det var åverkan på.

    I båda fallen har jag, p g a tidig flygresa hem, lämnat bilen c:a 05:00 då Centauros kontor varit obemannat. Beloppen har dragits från min deposition och jag har inte vid något av tillfällena haft möjlighet att argumentera innan dom dragit för skadan.

    Flera i tråden skriver att ”ta tilläggsförsäkring så slipper ni problem”. Lätt att säga för dom som kanske hyr sällan, har gott om pengar alternativt inte bryr sig.

    Ett exempel: Jag och min familj skall åka nästa gång och hyra bil (bostad i Torrevieja) 11–19/11. Hyra utan försäkring kostar c:a 450kr medan det med försäkring kostar c:a 2 200kr. En skillnad på c:a 1 750kr! Med tanke på att vi hyr ungefär 5-7 gånger om året blir det några kronor.

    Har aldrig under mina 10 år med Centauro upplevt att prisskillnaderna varit så markant stora. Upplever dessutom numera Centauros personal som rent av otrevliga om man inte accepterar tilläggsförsäkring.

    En annan sak är när man betalar extra för full/ full avseende bensin. När man ibland hämtar bilen är tanken 75% full och man skall således lämna med 75% tank - hur ser/vet man det när man tankar? Löjligt och bara ett sätt för Centauro att få ”gratis” bensin...

    Avslutning: min uppfattning är att Centauro beter sig på ett rent ut sagt bedrägligt och bedrövligt beteende och jag kommer aldrig mer att hyra av dom (har säkert betalat 100 tkr under åren). Dom har enligt min uppfattning satt i system att ”skadedebitera” sina kunder - känner minst 4 personer som varit ute för samma sak.

    Eftersom jag är tveksam till om dom andra företagen är ett uns bättre har jag bestämt mig för att köpa en bil istället!
     
    Grottis och Farbror Sven gillar detta.
  20. Joblo

    Joblo Ny medlem

    Blev medlem:
    24 oktober 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag tror inte att Julia10 läst mitt inlägg, alternativt inte förstått det.
     
  21. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Jag tror att signaturen ”Julia10” ägnar dagarna åt att posta inlägg på användarforum för att öka besöksfrekvensen och via backlinks förbättra positionen för företaget han pushar för på söklistorna hos Google. Så trist och förutsägbart. Det enda ovanliga denna gång var väl översättningen via Google Translate: "jag har blivit stukkad av ett företag"? Inte för att jag förstår vad det betyder, men det låter inte bra.

    Och dessutom väldigt trist att detta forum många gånger närmast liknar en portal in till Darknet när man marknadsför förfalskade pass, körkort och id-kort. Kanske dags att begränsa möjligheten för dagsfärska forummedlemmar som signaturen "Julia10" att posta länkar innan någon moderator har verifierat att åtminstone ett par av inläggen verkar seriösa?
     
    Helen1, Nalle, PerMor och 1 annan gillar detta.
  22. fokker

    fokker Ny medlem

    Blev medlem:
    23 september 2014
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej, verkar svindyrt att hyra bil juli/augusti i år på Alicante flygplats. Medveten om högsäsong och att det generellt är mycket dyrare än lågsäsong men jämfört med tidigare år (juli/augusti) är priserna typ det dubbla, kanske ännu mer. Har det att göra med pandemin (färre bilar till uthyrning)?
    Nån som vet?
     
  23. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Ja, priserna har rusat pga pandemin. Anledningen ska vara som du skriver; färre bilar att hyra ut plus att de försöker ta igen lite av det de förlorat. Lönar sig dock att kolla runt lite, det kan finnas fynd.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...