Hur mycket kan man pruta på husköp i Costa del Sol?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Ninna, 9 februari 2011.

  1. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Igentligen är det alltid säkrast att ta làn i den valutan du har din inkomst i. Blir ju inte alltid billigast, men vi har ganska mànga hus och lghtr àtertagna fràn Isländska kunder som nu inte kan betala tillbaka deras € làn.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Grattis till det fina huset!
    Jag har varit i Torrox pueblo och letat sjelv for monga ar sedan. Underbar liten pueblo. Jag bodde hos familjen som har affaren Suministrios-Joyeria vid huvudgatan om man kommer ner fron stora vegen. Deras son som arbetade i affaren talar engelska om ni skulle behova hjalp.
    :)
     
  4. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    är man bra på valuta så kan man spekulera i vilket lån som helst, även i bolån på svenska marknaden. men bankerna är nog inte alltid så villiga att ställa upp.
     
  5. Knutt1

    Knutt1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 februari 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0
    Tja lån o lån
    placerar man i en valuta i en fast tillgång så ska man låna i den för att eliminera valutarisken.

    Om inte så låser du kostnaden, och med dagens växlingskurs är inte det så tokigt eftersom EUR har inte varit så låg mot kronan på drygt tio år och vissa analytiker säger att botten möjligtvis ligger vid 8,60.

    Exakt var den ligger kan jag inte fastställa, men det börjar bli billigt inom normala gränser.

    Har jobbat med dylikt sedan 1980 så lite koll har jag för egen del.

    Tack så hemskt mycket till "rinconada" för tipset!
    Allt med positiv påverkan i närområdet är bra, vi ska gå förbi om en dryg vecka.

    I övrigt så har Unicaja vid torget i Torrox Pueblo en eller två som talar bra engelska och de har varit utomordentligt trevliga med bra service.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag kom ihag att dar fanns en restaurant (nera Suministrios) dar de ocksa pratade engelska. Minns inte vad den hette, sorry.
    Om ni har tid och mojlighet att aka runt pa landet, gor det. Det ar milsvid utsikt fran bergen, jattefint!
    Jag hade lon fran svensk bank, som jag fick ge min svenska bostad som sakerhet pa. Villkor: Jag behovde inte amortera utan skulle betala hela lanet nar jag salde lagenheten i Sverige. Hade 3 manaders rorlig ranta och var nojd med arrangemanget. Jag kopte 2009 sa rantan var jattelag da.:)
     
  8. Knutt1

    Knutt1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 februari 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej igen
    om någon finns kvar.
    Min sambo kallar numera huset för sitt paradis, vi trivs fortfarande jättebra.
    Huset har fått lite färg här o där och förrådsdörren har blivit ersatt. Vi gjorde om köket pga av fukt i souterräng och det kostade ca 20K SEK inkl externt arbete med dränering, lagning av gatuyta och ny vägg inomhus.
    Och det roligaste som heller inte förvånar mig: jag hade rätt om utvecklingen av EURon och priserna….. Hasta luego, Amigos :)
     
  9. golfman

    golfman Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2
    Sjekk litt rundt i samme område som dere skal handle. Prisene varierer og det er stort sett hva eieren forventer som står på prislappen og ikke hva som er realistisk. I det området jeg kjøpte varierte prisene fra 100000 til 150000 og jeg endte på 88000 for 10 mnd.siden. Lykke til spainsmile
     

Dela sidan

Laddar...