Man kan väl säga att det är vanligare med den typen av spanskan du beskriver ovan än den som klassas som riksspanska, Castellano, och det är den som ofta eller alltid ingår i studiespanskan. Det är nog jobbigt för Castellanos (och inte minst för de som pluggat det) med all annan spanska också på samma sätt som vi som pratar en annan typ av spanska kanske också tycker ex Castellano är lite ful och typ präktig.
Som du säger, i de flesta fall så uttalas det annorlunda mot hur det skrivs.
Como sta (como estas), no vemo (nos vemos), Epaña (España, man brukar betona E-et men inte s-et.) Finns hur många exempel som helst.
Man ska tala korrekt men framförallt så ska den man tala med förstå vad man säger. Snackar jag med en Canario, en Mexican, Colombian, Venezuelan, så snackar jag inte korrekt spanska men jag snackar deras/vår spanska. Men snackar jag med äldre, med någon som jag känner förtjänar eller behöver bemötas annorlunda så talar jag mer sansat och uttalar orden som man ska, förutom att jag nästan aldrig betonar s.
Edit: Kollade precis början på filmen där en man och en kvinna möts i hamnen, de snackar ju ruskigt utpräglad Castellano. Stark betong på j, som blir så fult (ske-ljudet, mujer uttalar dem mocher, vi säger moher)
Edit2: Det verkar ju som att en av filmens poänger är Basker, Catalaner och andra. Han från Sevilla som du tycker snackar så snabbt, han säger ju det första han säger på hästen där, efter att han snackat ett tag med tjejen som sitter bakom honom, att han vet att hon inte fattar allt han säger men att de snart ska snacka det universella språket
Sedan hamnar han med en annan i sängen och hon säger hostia (ostia, han och vi betonar inte s-et så som hon gör, man nuddar bara det) när hon river ner lampan, han kysser henne och sen stannar han upp, -vad sa du förresten. Hon försöker fortsätta kyssa honom och han kan inte släppa det, vad sa du innan där? Och sen säger han -är du från Baskien (med förskräckelse)?
Det verkar ju vara en film om olika dialekter eller så börjar den iaf och mycket riktigt, den verkar rolig som fasen
Inte så konstigt kanske att en film med all sorts spanska blir lite knivig, men det är ju det (och hur de förhåller sig till det) som gör filmen rolig.