Hur att vara svensk i Spanien?

Diskussion i 'Skolor och Studier i Spanien' startad av njurstenen, 18 december 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. njurstenen

    njurstenen Ny medlem

    Blev medlem:
    18 december 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Har funderat på att plugga ett utbytesår i Spanien, min fråga är då: Hur är det att vara svensk i Spanien? Hur blir man bemött? Är folk trevliga? Är det lätt att skaffa poolare?
    /Sebastian
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Spanjorer är jättevänliga och öppna! Pluggar du där får du säkert vänner via din kurs/skola. Både spanjorer och utlänningar. När jag läste i Alicante hade skolan massor med olika aktiviteter för oss.
     
  4. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Var tänkte du plugga? Hur gammal är du? I Fuengirola blir det en hel del kulturkrockar mellan svenska ungdomar och spanska, värdfamiljerna osv. Svenska tonâringar är väldigt självständiga, gâr och kommer som de vill, äter kanske själva osv. Spanska familjer har ganska hârda regler.
    I Fuengirola finns det sâ mânga svenska gymnasieelever att de hâller ihop istället, och dâ fâr de ju inte sâ mânga spanska vänner.
    Om du tänker plugga ett âr pâ universitetet eller nâgon spanskakurs är det bara positivt. Det spanska utelivet är öppet, det är lätt att fâ kontakt med folk, spanjorerna är vänliga och nyfikna. Bäst blir det ju om du bor i ett vanligt spanskt kvarter och rättar dig efter deras livsstil och regler.
     
  5. njurstenen

    njurstenen Ny medlem

    Blev medlem:
    18 december 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tanken är att jag ska gå kvällskurser i Spanska här hemma i sverige innan jag flyttar ner, och jag antar att det kommer göra saker lättare.
    Ska bli hur spännande som helst. Har inte valt universitet än så kan inte säga vart det blir, får väl bli någon hyfsat stor stad.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har studerat i Alicante, dock inte universitetsstudier. Alicante e en "lagom" stor stad, finns mycket att se och góra utanfór studierna om man vill. Pga mánga sprákskolor finns det massor av ungdomar. Fester finns varje dag om man vill...
    Bra att du studerar lite i Sverige innan du kommer ner. Jag tror att det blir lite láttare att acklimatisera sig om man kan lite spanska. Lycka till! :)
     
  8. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    vill tipsa om Valencia, trevlig spansk stad utan för mycket turism. ;)
     
  9. njurstenen

    njurstenen Ny medlem

    Blev medlem:
    18 december 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag slipper gärna "turistcirkusen" vill ha en stad som typ Valencia =). Hur är Sevilla?
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    I alla städer sà har du turism, dock inte typ sällskapsresan.
    Alicante, Sevilla, Valencia, Madrid, Barcelona, Malaga etc etc. Är städer där du upplever det "äkta" Spanien.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. NOSTRESS

    NOSTRESS Ny medlem

    Blev medlem:
    12 juli 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    5
    Det "ägte" Spanien?

    Ramplaen i Barcelona är inte särskilt spansk. Bl.a. fordi: Dom fleste personer der, är inte spanjorar. Prisen på div. ting och sager (prylar, mat osv.) er inte spansk, men er turistpriser. Der er mycket höjere kriminalitet der. Servicen er inte särskilt bra. Osv. osv.
    Der finnes selvklart områder i Barcelona, som er "hverdags" spanska. Vis man gillar storstäder. Jag personlig gillar Alicante. :sol:

    Mvh og god jul og godt nytår til alle!

    -------------------------------------------------------------
    "Det er bedre at være solbrændt end udbrændt"!!
     
  13. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Turistcirkusen finns i kustbyarna

    ..som Torremolinos, Fuengirola och liknande runt Alicante. De stora städerna, som Málaga, Valencia och Sevilla "sväljer" turisterna och behâller sin spanska själ.
     
  14. njurstenen

    njurstenen Ny medlem

    Blev medlem:
    18 december 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack alla!=)
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...