Hjälp med tolkning/översättning av textsnutt

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Lesspåregn, 22 november 2016.

  1. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Vad betyder "sin que este uso permita hacer obra alguna ni impedir ni perjudicar) el derecho de las plantas altas al vuelo de dicho patio"..?
    Det är det markerade stycket jag inte förstår, men jag tog med lite kringtext för begriplighetens skull. Det handlar om att det är lägenheterna längst upp i huset som har rätt till takterassen, med denna reservation.

    Tacksam för hjälp!!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    med vuelo här menas tak,

    "rättigheten för de övre vàningarna att tillträda taket till nämnda patio"
     
    rosaleda gillar detta.
  4. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Det blir ändå luddigt. Fram till dess står det liksom att de övre lägenheterna har rätt dit, tycker jag.

    El uso y disfrute del suelo de las terrazas en planta ático corresponde a las viviendas en dicha planta, ta y como queda expresado en la descripción de cada uno de éllas, sin que sin que este uso permita hacer obra alguna ni ni impedir ni perjudicar) el derecho de las plantas altas al vuelo de dicho patio...

    Jag blir nämligen ifrågasatt angående huruvida den delen av takterrassen som ligger ovanpå min lägenhet (som är en ático) är för privat bruk eller gemensamt. Jag har köpt den utifrån informationen att den ÄR privat, och mäklaren står fast vid att det var den info vi fick både av säljaren (som ägt den sen den var ny för 20 år sen och borde veta) och av deras Administracion i samband med köpet - samma administración som nu dock verkar osäker på saken.

    De säger att det nog är min balkong som avses med terraza, eftersom terrazas de planta ático skulle vara belägna på nr 5, inte på taket, och att en takterras ska heta azotea eller solarium.

    Men det köper inte jag, för på samma ställe i klausulen specas hur lägre våningar har rätt till patio de luz. Och takterrassen kallas la terraza av dem som bor i huset, samt beskrivs just som terraza i objektsbeskrivningen av hela komplexet.
    Dessutom har alla lägenheter balkong och för ingen annan våning specas att balkongen är för privat bruk - det har ju liksom ingen som helst mening, hur skulle nån annan komma åt ens balkong?? Varför ens skriva det, och än mindre just bara för våning 5.

    Jag tycker bara det är så himla jobbigt att vänta till i mars på att träffa administratören och försöka övertyga honom/dem om min version av saken. Frågan är om man kan räkna med att de faktiskt försöker kolla om det stämmer, med fräscha ögon, ifall jag skickar ner hela objektsbeskrivningen med relevanta partier markerade, eller de bara avfärdar den som redan behandlad och inte omprövningsvärd...
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Vuelo betyder ju tak och eller "luftutrymme" i byggsammanhag. De säger ju att det är du som har nyttjanderätt till golvet, men att du inte fàr göra nàgra ändringar sà att "luftutrymmet" ovan blockeras.

    Kan ju vara sà att du màste ge servicekillar, antennkillar etc tillgàng vid behov. Lite komplex fràga.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Ja det slog mig faktiskt efter ett tag att det nog avser patio de luz, som nämns tidigare i klausulen..!

    Just det rör nog inte takterraseen, utan handlar om att lägenheterna ju har fönster ut över innergården och att man ändå ska ha rätt att skaka av en duk eller hänga tvätt utanför fönstren...

    Men det är ju isåfall egentligen inte en del av mitt egentliga problem, för mitt problem är att ingen vågar ta på sig att slå fast att jag har ensamrätt till takterrassen ovanpå min lägenhet, något jag fått bekräftat för mig av både mäklaren och en anställd på samfällighetens kansli i samband med köpet, men som nu verkar ifrågasättas.

    Detta har åtm tidigare varit allmänt känt i huset, men så kommer det väl nya boende, och det fuskas med nycklar och bruket luckras upp. Olyckligtvis har man i objektsbeskrivningen över hela fastigheten inte kallat takterrassen solarium utan byggnaden är "rematado por una terraza utilizable".

    Samtliga lägenheter har balkong. Då känns det löjligt att påstå att just de på femte våning skulle vara privata. Är det NÅN som har en objektsbeskrivning där man specar att den egna balkongen är för eget bruk? vem skulle rimligen klättar uppför fasaden för att gör anspråk på dessa, liksom?

    Det står dock las terrazas de los atico son d

    I en klausul specas:

    3) El uso y disfrute del suelo del patio de luces en planta baja corresponde a las vivendas tipo C y D en planta baja y el uso y disfrute del suelo de las terrazas en planta ático corresponde a las viviendas en dicha planta, tal y como queda expresado en la descripción de cada uno de éllas, * sin que sin que este uso permita hacer obra alguna ni ni impedir ni perjudicar) el derecho de las plantas altas al vuelo de dicho patio..
    * i beskrivningen av just min lägenhet står det så här:
    Le corresponde el uso exclusivo del suelo de la terraza con la que linda.

    Men nu tycks det råda oklarhet alltså, om det som avses är våra små vanliga balkonger? Allt tycks hänga på att man valt att skriva terraza istället för solarium eller azotea. Men folk i huset kallar den ju "la terraza"!
    Allt annat i beskrivningen verkar ju försöka förklara att det är takterrassen. Kan det verkligen gå till så här?

    Jag skulle behöva komma i kontakt med ägarna till de andra takvåningarna, men jag kommer ju inte ner förrän i mars och jag har namnen, men ingen verkar ju gå att hitta på paginas blancas.

    Finns det något sätt att få kontakt med dessa personer? Kan man begära att kansliet lämnar ut såna uppgifter..? Kanske jag måste skriva brev...

    Tips mottages väldigt tacksamt, för takterrassen var liksom hela mitt fokus vid köpet och utan den hade jag inte valt den här lägenheten som har balkongen i norr. Känner mig grundlurad och rättslös, som om kansliet inte ens är neutrala...
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    nu blev det mycket klarare.

    Du har ensam nyttjanderätt till takterrasen, fast du kan inte bygga nàgot som täpper eller pà annat sätt stör "luftutrymmet" ovanför patio de luzes (ljusschackt??)

    Hur kommer du upp pà takterrassen?

    Vem som äger de andra lghtrna kan du fà svar pà vid fastighetsregistret. Men du fàr där bara veta vem som är ägaren, inte hans eller hennes kontaktdetaljer. Kansliet borde ju ha dem, men ifall de vill/kan/fàr lämna ut dem, det vet jag inte.
     
  9. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för ditt svar Nalle!!

    Jag har namnen, men det är just kontaktuppgifterna det hänger på. Vad skönt att du håller med mig, för jag tycker det är helt befängt att man menar att det finns en tveksamhet kring huruvida terraza skulle avse min egen lilla balkong.

    Men vad GÖR jag om man bara plötsligt hävdar att det ÄR så, att jag inte alls har nån egen takterrass, trots denna beskrivning? Vem kan hållas ansvarig?? Vem har mandat att avgöra detta på högre nivå än kansliet?

    Jag får väl försöka posta pappersbrev till dessa lägenehetr och hoppas att de når ägarna så småningom...

    Hur länge är det rimligt mes spanska mått mätt att man ska vänta på en återkoppling, efter det att jag skickat objektsbeskrivningen till Kansliet, som innan dess hade tyckt att jag skulle komma på möte nästa gång jag reser ner, vilket blir först i mars.
    (Har lite svårt att leva i ovisshet ring detta undere tiden, speciellt eftersom det verkar spridas en kultur som säger att takterrassen går att använda även om man inte har rätt till den)
     
  10. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Och upp på takterrassen kommer man via en dörr ut från trapphuset.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Och så hade jag då möte med kansliets ansvarige Administrador igår, som talade om att det somm avses för eget bruk är min balkong, inte takterraseen. Han höll med om att det var illa skrivet, men han var helt säker på att takterraseen var allmän, och mäklaren som sålde den till mig dök inte upp till mötet som utlovat, så jag hade ingen som kunde gå i god för att säljaren (som jag aldrig träffade!) verkligen hade sagt att den var privat (vilket jag blivit informerad av mäklaren om, och det såg ju verkligen ut att stå så i fastighetsdokumentet också). Nån har alltså ljugit, men om det är säljaren för mäklaren eller båda i samförstånd eller bara mäklaren för mig, kan jag inte veta!! Jag börjar tappa tron helt på spanska mänskligheten, håller folk på så här?? Ska man behöva vara misstänksam mot allt och alla hela tiden?
     
  13. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Att sälaren och mäklaren ljuger är en sak. Har du använt advokat? Advokaten skall ju kontrollera att allt gick rätt till!
     
  14. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Om du inte hade en advokat så skaffa dig en nu som kan hjälpa med tolkningen av såväl avtalet du skrev under, som vad samfällighetens reglering säger. Om avtalet inkl objektsbeskrivning säger att du har tillgång till takterassen men samfälligheten reglering av ytorna är annorlunda kan du förmodligen ställa säljaren till svars. Godtro-regler gäller nog inte i de här fallen. Men du ska inte heller lita rakt av på samfälligheten svar utan att juridiskt kollat det på egen hand.
    Jag lider med dig att ha hamnat i en sån situation.
     
    pozuela gillar detta.
  15. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Och här har vi vådan av att mäklarna inte har samma ansvar som i Sverige.
     
  16. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Det är så illa att jag redan haft anleding att tappa förtroendet för advokaten som var med vid försäljningen, så honom har jag entledigat. Bl a flyttade de utan att meddela mig, och samtidigt slutade att svara på sin uppgivna mailadress, det var väl det som blev droppen, när jag blev stående utanför en tom lokal då jag skulle hämta min lagfart. "Ja, men vi hade ju kvar telefonnumret..."

    Det här låter som en fånig fars, så här i efterhand, och uppenbarligen borde jag ha varit mer misstänksam. Jag är inte så dum i vanliga fall, men jag har väl för lite erfarenhet av att behöva vara misstänksam emot att bli avsiktligt förd bakom ljuset och jag varnog inte fullt klar över vilket icke-ansvar mäklarna här har.
    Dvs jag ställde de flesta rätta kontrollfrågorna (men jag litade därvid på de dokument som visades mig) och begärde att allt skulle gå rätt till, men lik förbannat så skrev de en lägre prissumma vid lagfarten (min advokat missade att ta tillkvara mina intressen, kan man väl säga...) som jag sen fick lägga rätt mycket energi på att få min mesige advokat att hitta ett sätt att kompensera för, så åtminstone jag inte ska drabbas av extra kostnader och avgifter den dag jag ev säljer, så jag har fått betala min del av skatten i vart fall. Just då ville jag fortfarande tro på bristande kommunikation som anleding och var inte ute efter att jävlas med nån, utan bara tillvarata mina egna intressen. Men i ärlighetens namn gick det ganska fort från det att budet godtogs till allt var skrivet, (vi kom egentligen för att se och förmodligen köpa en annan lägenhet, som dock visade sig otillgänglig och då blev det att kika på alternativ, för att göra en lång historia kort). Advokaten fick inte mycket tid på sig att gå igenom några dokument - men det kan inte rimligen ha undgått dem att det var det med takterrassen som var min viktigaste fråga.

    Mäklerskan jobbar inte kvar på den firma hon jobbade på DÅ, advokaten jag anlitade vid köpet delade lokal (DÅ) med denna firma och eftersom det blev bråttom när mitt bud till slut godtogs av säljaren, så tyckte jag väl det räckte att ha läst den här meningen som jag tolkade som att jag hade takterrassen för eget bruk.

    Jag har bytt till Abaco som skattefirma, för jag tänkte att det skulle räcka framöver, men de hanterar inte tvister, så frågan är om det är värt att gå upp till dem med detta - de ligger dessutom i samma trappuppgång som min samfällighets administración! (Ska man bli misstänksam då också??)

    I själva köpeavtalet står det bara "parte proprorcional del solarium", men det tänkte jag ju inte mer på då, med tanke på vad det stod i fastighetsdokumentationen...

    Och än värre, mäklarna hade fullmakt att skriva på för säljaren, så i mitt köpekontrakt framgår bara mäklarfirman, och namnet på säljaren syns bara i övrig dokumentation.
    Min spanska funkar för kommunikation öga mot öga, men inte för att ringa en okänd spanjor och be honom tala om vad han sagt till mäklaren Jag har lokaliserat honom men drar mig för att ringa...

    Vilken soppa detta blev!

    Gör jag bara bort mig om jag försöker prata med grannarna på samma våning..?
     
  17. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag skulle först se till att få en OBEROENDE tolkning av köpekontrakt inklusive objektsbeskrivning samt samfällighetens reglering av ytorna (det måste de ju ha dokumenterat någonstans). Utifrån svaret kan du bestämma väg att gå.

    Om det innebär att du inte har ensamrätt till takterassen är ett alternativ att ta strid mot lämplig part för ersättning (som advokat kan råda dig om).
    Ett annat alternativ är det du säger, komma överens med grannarna. Ni kanske gemensamt kan fixa till en jättemysig takterass, kanske till och med avdelad med varsitt område om den är tillräckligt stor.

    Jag skulle ju inte betala en gång till för något jag redan trott jag betalt för och dessutom dra på mig ytterligare underhållskrav, med mindre än att felande part ersatte mig.
     
  18. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Spontant skulle jag säga detsamma, men frågan är om jag kan bevisa detta?? Risken är att jag står där med advokatkostnader dessutom och ändå ingen takterrass. Men en oberoendes synpunkt skulle jag faktiskt försöka skaffa. Ska höra med Abaco imorgon.

    Takterrassen räcker inte till en rimligt stor egen del åt alla 45 lägenheterna och jag ville dessutom ha den just för att vara så ensam och ostörd som möjligt... Att göra den mysig för alla är därför inte ett förslag som ger mig det jag ville (en avskärmad solplats där ingen "stör" eller ser). Det jag möjkligen kan komma överens om är att få lov att sätta upp några krokar så jag kan sätta upp ett skärmtyg de timmar jag är där själv, men det lär ju uppfattas som halvgalet och excentriskt. Men faktum är att jag tycker hemskt illa om att ha okända människor inpå mig när jag ska slappna av i solen, så jag undviker även stranden...
     
  19. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Nu har Abaco läst objektsbeskrivningen och sagt att den är ganska solklar och att jag ska ha rätt till den del av takterrassen som ligger ovanpå min lägenhet. Den ÄR samfällighetens, men nyttjanderätten ska enligt texten vara min. De sa att de skule kontakta samfälligheten för min räkning men lät lite snopna när de fick veta att de sitter i samma trapphus, jag hoppas att de inte låter det betyda något...

    Jag är oerhört spänd på vad de kommer fram till. Förmodligen kommer jag att ha förstört min relation till samfälligheten, men jag tycker inte det är mitt fel.

    Vad kan en advokat ha för egenintresse i att snuva en lägenhetsinnehavare på sin takterrass??
     
    kinng gillar detta.
  20. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Bra!!! Och stort lycka till!
     
  21. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack! Jag behöver alla hållna tummar, så håll gärna en för mig om du har en "över"! :)
    Att det ens får gå till så här, att man ska behöva noja sig för om man ska beviljas något som egentligen är ens eget?! (nyttjanderätten alltså)
     
  22. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Rättvisans kvarnar mal verkligen långsamt. Just nu väntar jag på att kansliet ska få (och delge mig!) dokumentet med en detaljerad beskrivning av samfällighetens stadgar som heter Certificación Literal och måste beställas från fastighetsregistret (Regsitro de Propiedad) och det har tagit över två veckor.

    Tidigare pratade Abacos tjej med en ANNAN person på samfällighetskansliet, som bekräftade att det var precis så, att takterrassen var för mitt eget bruk, och "det hade de ju förklarat för mig"..! Vad..?! Så falskt att det stinker lång väg, eller också var hon inte informerad om det räv- och rackarspel hennes chef bedriver. Abaco trodde väl i det ögonblicket att jag var dum i huvudet eller värre, men jag kunde ju styrka med mailkopior att jag inte missförstått nånting, utan att de försöker lura mig.

    Kan någon tala om hur lång tid det är rimligt att behöva vänta på fastighetsregistret i Torrevieja, eller vet någon pålitlig person där som man kan vända sig till själv?
     

Dela sidan

Laddar...