Jag tror inte någon av oss vid den tiden uppfattade uppväxten som speciellt hemsk eftersom vi generellt saknade preferenser från andra alternativ, det var mer ett sätt att växa upp, en inskolning i vuxenlivet eller hur man ska formulera saken och till slut kommer ju den dagen då man slår tillbaks, och därmed så är saken oftast ur värden. Den som tidigare slog, vågar ej längre lyfta sin hand.
Det var t.ex. mycket snack om Jan Guillous bok; Ondskan, då den kom och det som han upplevde på den finare skolan i Stockholm (Lundsberg, vill jag minnas) , och ska man tro på detta så måste man ju samtidigt inse att de ungdomar som gick där och hade utvecklat detta beteende knappast kunde ha kommit från ett hem utan våld och psykiskt förtryck. Personligheten sätts nämligen från födseln upp till ca: 8års ålder och denna skara av så kallade "bättre bemedlade" lär väl knappast ha kommit i kontakt med den typen av beteenden utanför hemmet kan jag tänka.
Det finns dessutom åtskilligt med självbiografier och socialrealism återgivet i både bok och film från denna tid där de allra flesta uppvisar en samstämmig bild av den situation som rådde under 60-70talet. Det här var ju en tid då både Sveriges stadsminister Olof Palme och justitieråd Geijer (och ev. drängen Fäldin) gick på horhus och hängav sig åt både pedofili och sodomi, med stöd av sin regering ska tilläggas.
Lika så visades en intressant dokumentär på SVT för några år sedan (Vill minnas att den hette Barnhemsbarnen, eller Ett Stulet liv) om de barn som satts på barnhem vid denna tid och om allt helvete som dessa stackare tvingades genomlida. Också här förekom vittnesmål om våld och hot i hemmen från vilka de hämtats och sedan om hur det fortsatte hos de adoptivföräldrar som de placerats hos. Här berättades om hur både pojkar och flickor tvingades till sexuella övergrepp och underkastelse, allt medan Socialtjänst och Stat tycktes vända ryggen till.
Här finns lite mer kött att tugga på i ämnet
https://ligator.wordpress.com/2011/09/13/barnhemsbarnen-hur-hade-vi-kunnat-undvika-overgreppen/
Några citat
" Myndigheterna fick tiotusentals varningar. Jag vill nämna tre av dem här för att ni ska förstå hur illa det har varit under flera decennier!"
" När Der Spiegel skrivits blev Olof Palme rasande och sammankallade en speciell presskonferens för att bemöta Der Spiegel där man i praktiken sa att der Spiegel lyssnat till rättshaverister och hysteriska hemmafruar och därför begått pressetiska misstag"
Notera ordvalet; Hysteriska hemmafruar"
" Ett av de fall av omhändertaganden som Der Spiegel skrev om var ”fallet Olsson”. Och faktum är att svenska staten två gånger fälldes för brott mot de mänskliga rättigheterna för omhändertagande av barn och vanvård av barn. fallet var först uppe 1988."
Jag vidhåller alltså, att som svensk har vi fortfarande mycket kvar att lära av den kärleksfulle spanjoren.