Har man höjt den Statlig Skatten?

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Mats Snow, 4 maj 2021.

  1. Mats Snow

    Mats Snow Medlem

    Blev medlem:
    25 januari 2017
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    41
    Jag är inte resident. Min statliga skatt var dubblad från förra året.
    Någon som vet vad man höjt?

    Det här googlade jag fram så det stämmer kanske inte. Jag bor i Guardamar det är kanske inte 0,5% där.

    Beloppet räknas ut på basis av taxeringsvärdet som på spanska heter Valor Catastral. Denna skatt är en statlig inkomstskatt och uppgår normalt till 0,5% på taxeringsvärdet men kan variera beroende på kommun där fastigheten är belägen. På det framräknade beloppet blir skatten 24,75%
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Mats Snow

    Mats Snow Medlem

    Blev medlem:
    25 januari 2017
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    41
    Fick ett svar. Kände inte till det här med 10år så då är det 2% som gäller.

    De procentsatsen som du anger i ditt mail är inte korrekt. Procentsatsen som används i första hand är 1,1% av valor catastral. Om Kommunen inte uppdaterar detta värde på tio år, måste man istället tillämpa 2%.
    Till det värdet som man får, måste man tillämpa olika procent, beroende på bl.a. om man är EU-medborgare eller inte. I ert fall är det 19%. När Kommunen uppdaterar kadastervärdet (och så länge lagen förblir densamma), går vi tillbaka till 1,1%.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Kadastervärde? Så otroligt invecklat. Får man tillbaka pengar då när man "går tillbaka"... :) Aldrig hört det där.
     
    Mats Snow gillar detta.
  5. Mats Snow

    Mats Snow Medlem

    Blev medlem:
    25 januari 2017
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    41
    Ett väldigt brutalt sätt att höja procentsatsen från 1,1 till 2% för att man inte höjt taxeringsvärdet på 10år.
    Det kanske är dags att sänka taxeringsvärdet istället.
     

Dela sidan

Laddar...