Det är bara i Nerja jag hört talas om avloppsproblem, så det verkar inte vara något utbrett problem. Men det kommer ju inte vara ett problem för all evighet.
Du frågar om varför Spanien och inte Grekland, Portugal eller Kroatien.
Vad man vill ha/behöver skiljer sig mellan när man ska turista ett par veckor och när man ska leva vardagsliv, året-runt eller periodvis. Hur ser klimatet ut året runt? Alltför heta somrar blir en plåga. Du vill också ha en vinter som är mild och inte alltför regnrik, så du kan njuta av sol och dagsvärme även i januari/februari. Havet kanske ska bli badbart så tidigt som möjligt på året o.s.v. Du vill också ha viss service, i längden krävs affärer med ett visst utbud, bra internetuppkoppling, tillgång till bra vård vid behov o.s.v.
För mig är det när det gäller Portugal främst att de inte har det varma medelhavet (Atlanten har en kort badperiod utan jättevärme ens då) men även att de inte har samma utbud på bostäder och priserna ligger högre. Annars upplever jag Portugal som bra. Grekland är helt enkelt för hett på sommaren, och med en instabil ekonomi är det inte ett land där jag skulle investera i fastighet. Kroatien har jag ingen uppfattning om, mer än det jag hört från andra att tiden med Jugoslavien påverkar hur serviceminded man är och att det ännu inte är lika moderniserat. Men det kan ju ha förändrats eller kommer förändras.
För mig har Spanien det jag vill ha; värme (i havet, klimatet och i den mellanmänskliga samvaron), genuin kultur/tradition kombinerat med det moderna, ett utbud av boenden till bra priser etc. Sen kan du jämföra olika områden i Spanien. Den sydliga kusten Costa del Sol har inte per automatik bättre klimat än den östliga kusten Costa Blanca.
De allra allra flesta har inte problem med sitt fastighetsköp, men det är inte de vi hör utan det fåtal som får problem. Jag inbillar mig (men vet inte) att risken för ockupation är större i städer än i mindre orter. Men det är viktigt att veta att man inte råkar ut för något sånt per automatik, de allra allra flesta är faktiskt förskonade och märker inget av detta. För mig är det bara tidningsrubriker, men som gör att jag kanske har ett högre säkerhetstänk kring boende än jag har i Sverige.
Men allt utgår från var du trivs. Viket land trivs du i? Vill du bo i stad, i mindre ort, på landet, i urbanisacion? Vilken typ av liv, vilket typ av boende passar dig? Känns området trivsamt för dig? Vill du ha det för landet genuina, eller vill du bo där du kan ha kontakt med andra svenskar inom rimligt avstånd. Eller kanske t o m som grannar. Måste du bo på gångavstånd från havet? Jag tror att det är saker man ska rannsaka innan man köper.
För dig som vill ha lugn och ro m.m. är kanske ett boende i eller utanför en mindre ort bäst. Kanske en bit från kusten, men med bilavstånd från bra service. Åk ner och åk runt mellan orter och känn efter var du hittar den där rätta känslan. Du kan använda söksajter som exempelvis idealista.com eller fotocasa.es för att få en överblick över vilket utbud som finns, var och till vilka priser.