Har funderat lite på Nerja

Diskussion i 'Malaga' startad av John123, 27 augusti 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. John123

    John123 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Då de verkar ha högsta medeltemperatur året runt. Har även kollat lite youtube videor, det verkar mysigt. Men sen läser man här som av en ren slump om förr mycket turister, om avlopp som går direkt ut i havet. Nu senast om de som har haft otur när de ska köpa lägenhet. Nu lockar spanien lite mindre. Vad säger ni som bor där är det ett problem med avloppsvatten som går direkt ut i havet, finnns det andra ställen som är bättre ? vill ha det varmt året runt rent så lite folk och turister som möjligt. En bit utanför en mindre stad kanske en stad som har resturanger supermarkets och bilservice. Men där man bor någon eller några mil utanför behöver inte ha något. Vad ska man välja ? Vad fick er att välja Spanien från början varför inte tex Grekland, Portugal eller Kroatien ? Tack för svar och mer information.
     
    Last edited: 27 augusti 2017
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Morgan

    Morgan Medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6
    Oroa dig inte för avloppet, det är en skandal i sig att reningsverket inte är klart än men som boende eller turist märker du inte av det iallafall. Rören går 2 km ut i havet. Det finns alltid gnälliga människor som vill nedvärdera andra områden, oftast har dom även bäst bilmärke också! Turister däremot får du dras med. Ca 20000 invånare blir 100000 på sommaren. Väldigt mycket svenskar trillade in denna sommar, och vi som köpte för 2,5 år sedan tyckte då att det var bra med mindre svenskar haha! Tiderna ändras hela tiden och vi ångrar oss inte iallafall. Klimatet är som du säger grymt och vi åker både vår, höst och vinter. Ett spanskt husköp tyckte vi kändes tryggare än Grekland och även Kroatien men det kunde förstås blivit Portugal med tanke på skatterna. Dock så kan det ändras tills vi blir pensionärer och det kändes inte som en bra motivering nog. Klimatet/mysig liten stad med det mesta och även fotboll(Malaga) avgjorde till Nerjas fördel. Vill du ha lugn o ro så finns det urbanisationer strax utanför kärnan och dessutom så sjunker även priset då, lycka till!
     
    John123 gillar detta.
  4. Morgan

    Morgan Medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6
    Glömde ju skriva att det bara är 1,5 timmes bilkörning till Sierra Nevada. Har inte hunnit prova det än men skidåkningen var en stor motivering!
     
  5. John123

    John123 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok tack för svar. Så man vågar fortfarande bada i havet på de, utan problem med bakterier eller att det inte ser så rent ut ? Tryggare än Kroatien hur ?
    Portugal blir väl genast kallare både havet och på land under resten av året utom kanske sommaren ? Jag tycker om lugn och ro och trygghet. Är de andra sakerna med uppförstorade som t ex husockupanter? och folk om fått problem när de ska elller har köpt lägenhet i spanien ? Har varit i Kroatien tycker det känndes tryggt men jag tror att det är dyrare där än i Spanien och inte lika varmt året runt heller. Grekland är väl kanske ekonomisk otrygghet i landet. Tack för svar det är intressant att drömma lite och lära sig nytt varje dag.

    M v h
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Det är bara i Nerja jag hört talas om avloppsproblem, så det verkar inte vara något utbrett problem. Men det kommer ju inte vara ett problem för all evighet.
    Du frågar om varför Spanien och inte Grekland, Portugal eller Kroatien.

    Vad man vill ha/behöver skiljer sig mellan när man ska turista ett par veckor och när man ska leva vardagsliv, året-runt eller periodvis. Hur ser klimatet ut året runt? Alltför heta somrar blir en plåga. Du vill också ha en vinter som är mild och inte alltför regnrik, så du kan njuta av sol och dagsvärme även i januari/februari. Havet kanske ska bli badbart så tidigt som möjligt på året o.s.v. Du vill också ha viss service, i längden krävs affärer med ett visst utbud, bra internetuppkoppling, tillgång till bra vård vid behov o.s.v.

    För mig är det när det gäller Portugal främst att de inte har det varma medelhavet (Atlanten har en kort badperiod utan jättevärme ens då) men även att de inte har samma utbud på bostäder och priserna ligger högre. Annars upplever jag Portugal som bra. Grekland är helt enkelt för hett på sommaren, och med en instabil ekonomi är det inte ett land där jag skulle investera i fastighet. Kroatien har jag ingen uppfattning om, mer än det jag hört från andra att tiden med Jugoslavien påverkar hur serviceminded man är och att det ännu inte är lika moderniserat. Men det kan ju ha förändrats eller kommer förändras.
    För mig har Spanien det jag vill ha; värme (i havet, klimatet och i den mellanmänskliga samvaron), genuin kultur/tradition kombinerat med det moderna, ett utbud av boenden till bra priser etc. Sen kan du jämföra olika områden i Spanien. Den sydliga kusten Costa del Sol har inte per automatik bättre klimat än den östliga kusten Costa Blanca.

    De allra allra flesta har inte problem med sitt fastighetsköp, men det är inte de vi hör utan det fåtal som får problem. Jag inbillar mig (men vet inte) att risken för ockupation är större i städer än i mindre orter. Men det är viktigt att veta att man inte råkar ut för något sånt per automatik, de allra allra flesta är faktiskt förskonade och märker inget av detta. För mig är det bara tidningsrubriker, men som gör att jag kanske har ett högre säkerhetstänk kring boende än jag har i Sverige.

    Men allt utgår från var du trivs. Viket land trivs du i? Vill du bo i stad, i mindre ort, på landet, i urbanisacion? Vilken typ av liv, vilket typ av boende passar dig? Känns området trivsamt för dig? Vill du ha det för landet genuina, eller vill du bo där du kan ha kontakt med andra svenskar inom rimligt avstånd. Eller kanske t o m som grannar. Måste du bo på gångavstånd från havet? Jag tror att det är saker man ska rannsaka innan man köper.

    För dig som vill ha lugn och ro m.m. är kanske ett boende i eller utanför en mindre ort bäst. Kanske en bit från kusten, men med bilavstånd från bra service. Åk ner och åk runt mellan orter och känn efter var du hittar den där rätta känslan. Du kan använda söksajter som exempelvis idealista.com eller fotocasa.es för att få en överblick över vilket utbud som finns, var och till vilka priser.
     
    DiBo gillar detta.
  8. John123

    John123 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej ! Säkerhet, trygghet står högt på listan vill bo utanför någon lite by med kanske några 10 000 invånare viktigaste är att amn har en supermarket som har lite utbut bilreparatör atm apotek kanske som en liten by i Sverige. sen så nära havet som möjligt. Både grekland och Kroatien stämmer in på det här Där jag varit upplever jag Greker och kroater som rädda om sina turister hjälpsamma de vet att de står för ekonomin i landet. Hellre hus än lägenhet men inte där det är för tomt. Kanske är det mest husokupanter i bankägda fastigheter inget som kanske drabbar en privatperson ? Kroatien blir kanske för kallt runt vintern och är lite dyrt. Grekland vet jag inte. I Spanien verkar det vara stor skilland på te x costa del sol och vid nerja costa del sol varmare om sommaren kallare om vintern Nerja är väl igentligen det ställe i Spanien eller ja Europa som är varmast under vintertid högst medeltemperatur. Enda stället dr de odlar sockerrör eller något sådant. Portugal för kallt ja. Så valet är kanske grekland eller Spanien. Är spanien så mycket säkrare investering, med så många fastigheter som står tomma politiska läge med mera? Nej inget behov av svenskar direkt eller resturanger i närheten, bara lite hav sol och lugn och ro och så några mil till mindre shopping :) En annan fråga slänger de papper i toaletten i Spanien ? Kanske är det mest i >grekland man slänger det i en papperskorg fortfarande. strunt sak men kul o veta. Tack ha en bra dag :) Någon eller några mil utanför
    Almuñécar
    i ingenstans eller utanförr en ännu mindre ort men på costa de tropical vore något.


    M v h
     
    Last edited: 27 augusti 2017
  9. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jodå, du kan spola papper i toaletten i Spanien :) åtminstone överallt där jag varit. I längden är ju inte de de där papperskorgarna vid sidan av som man kan hitta i Grekland, Cypern, Turkiet , Thailand m fl särskilt kul.
     
  10. John123

    John123 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Nej det är väl inte det, tror de flesta har lock idag så lite bättre. Just det Cypern har det med varmt och en massa soldagar men tror det är ganska dyrt där och kanske ganska tätt med männikor om man inte väljer norra delen som är den turkiska delen men vet inte hur säkert det är. Annars vore nog cypern bra väder och skatt mässigt. Ha en bra dag i solen :)

    M v h
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nimo

    Nimo Medlem

    Blev medlem:
    5 mars 2013
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    10
    Nerja väldigt fint och kuperat om du gillar gå upp för backar. Väldigt kuperat.
     
  13. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Ibland (eller ibland och ibland, jag har under våra tre år här sett det en två-tre gånger kanske) när man går på toaletter på t ex restauranger så står det faktiskt att man inte vill att papper ska kastas i toaletten. Troligen är det väl gamla gjutjärnsrör där allt toapapper fastnar i avlagringarna. Har vänner som råkat ut för det i Sverige.
     
  14. John123

    John123 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon som vill prata mer om Spanien vad det finns att tänka på ? Skillnader mellan Spanien och Sverige kanske. Grekland och Sverige är det ganska stor skillnad mellan allt stängt på söndagar och vissa andra dagar te x jungfru Marias dag. Sedan har de siesta vid 2 då stänger det mesta med. Här är ganska dyrt nästan allt kostar som i Sverige utom kanske en hårklippning. Stress verkar knappt finnas kanske i Aten. På de flesta ställen ser människor inte glada ut det är inte som hemma där de festa som står i kassa ler. Parkeringar och trafik är lite av en mardröm inte för att de kör snabbt men de är väldigt tätt och trångt och parkeringar kan vara svårt att finna. Små kassor i affären där kassörskan hjälper dig att packa men att få dem att snabba på är omöjligt inget går snabbt och på många ställen känns det väldigt ineffektivt. Vägtull ganska tätt. Fördelar är att jag inte råkat ut för någon som är otrevlig de är alla hjälpsamma om man frågar om väg eller annat, men de flesta pratar inte engelska verkar det som. Likheter i Spanien eller är allt annorlunda där ?
     
  15. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Din fråga är ganska obegripligt.
     
    DiBo, KeLo och Gyllis gillar detta.
  16. John123

    John123 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Katt arina ja den var kanske lite diffus :) den handlar om olika kulturer och exempel som jag märker. Min fråga är hur den spanska kulturen är om den är som den Grekiska eller mer som den svenska. Saker som man märker i Spanien när man lever där som det är skillnad på från Sverige bra och dåliga i kultur ?
     
  17. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Spanska kulturen är varken som den Svenska eller den grekiska, vissa liknar nog mer den grekiska pga (eller tack vare) att det är en medelhavskultur. Men du vänjer dig. Jag tycker idag vissa saker i Sverige är konstiga, andra grejer är bra,
     
    DiBo gillar detta.
  18. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Grekland får du nog ta på något forum om Grekland. Sen är ju frågan otroligt bred. Jag tror att kultur måste upplevas. Det är ju inte ens så att alla svenskar uppfattar svensk kultur likadant, utifrån bakgrund, geografi, umgänge m.m. På samma sätt finns det massor av aspekter av den Spanska kulturen.
     
  19. John123

    John123 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Om jag kommer till Spanien vilka skillnader tror du jag märker hos gemene man eller kvinna från gemene man eller kvinna i Sverige ? Många saker är bra i Sverige det är rent och det mesta fungerar ganska bra landet lagom där inget är extremt bra men inte heller dåligt. Det som jag sen tycker är att Svenskar är nog världens mest försiktiga folk man är rädd för man vad säger och orolig för det mesta. Att driva försäkringsbolag i Sverige måste vara väldigt lönande :)
     
    Last edited: 28 augusti 2017
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...