Hamnar barnen efter i skolan resten av deras liv...???!!

Soffipropp1

Ny medlem
hej!

Vi planerar att flytta ner till Alicante i januari. Vi kommer bosätta oss så att pendling till Skandinaviska skolan i Orihuela Costa blir för långt. Vi planerar därför at sätta våra barn 3 & 7år i en spansk skola (privat spansk/engelsk). Enl min 7 årings nuvarande förstaklass lärare, som har jobbat med nysvenska barn i Sverige, så brukar de barnen alltid vara efter de svenska barnen, "knappt så de klarar de nationella proven". Stämmer detta??? jag blir ju livrädd att vi gör våra barn en stor otjänst med att flytta till Spanien. Tänk om de inte får jobb eller inte klarar skolan i framtiden??!!
Jag har läst lite kring hur inlärningsprocessen fungerar, och jag planerar att hjälpa dem så gott det går. Just nu kör vi gärnet hemma så att vår stora pojk kan läsa och skriva ordentligt innan flytten. Vad är era erfarenheter??!!

//En skrämd mamma

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Är barnen så unga som dina är det nog inga problem, även de "nysvenska" barnen i den åldern hänger med bra i svensk skola, dock är det skillnad när det kommer äldre barn som inte ens har gått i skolan innan de kommer till Sverige, dom får det kämpigt.

Våra vänner flyttade utomlands i 1,5 år när deras barn var 6 och 9. Deras barn har bara fått mycket positivt från sina lärare. Jag tror det viktigaste är att barnen går i skolan och att vi kan stötta som föräldrar där vi kan och behövs. Då borde de flesta skolgången.

Som förut sagt, yngre barn har mindre problem. Viktigt är att ni stöttar på alla sätt och vis. Sen beror det på hur länge ni tänkt stanna i Spanien. Spanska skolan är minst lika bra som den svenska (jag har lite insider information). Och de lär ju sig spanska som alltid är en fördel att man kan utrikiska. De första skolåren är det ju mest svenska, läsa, skriva, tala osv viktigt. Och matematik. Men inga våldsamt svåra saker. Era barn kommer säkert klara detta galant.

Och om man utgår från att dina barn blir ett år försenade, vad händer då.
Jo, de flesta med högskoleutbildning är färdigutbildade vid ca 25åå och ska jobba till 65åå dvs 40 år förutsatt att man håller sig frisk. Dina barn blir istället färdiga vid 26åå och jobbar i 39 år.
De har däremot lärt sig ett nytt språk och upplevt något som många andra inte gjort.

Har jobbat inom skolan i drygt 40 år, både i Sverige och utomlands och med elever i alla åldrar. Och har barnen svenska språket med sig och är klar med läsinlärningen, den äldsta av era, och viss skrivträning finns, så är min erfarenhet precis som Rinconada att det inte är några problem alls att senare börja i svensk klass igen. Tvärtom, ytterligare ett språk berikar. Bra är också, att förhoppningsvis engelskan kommer in tidigt, och i Sverige sker det oftast i klass 3. Vad gäller matte är ofta de utländska skolorna långt före de svenska, en helt annan takt och andra mål och krav.
Bra om ni fortsätter att dagligen träna läsning och skrivning hemma under tiden ni är i Spanien.
Lycka till och det kommer att gå bra.

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
"Enl min 7 årings nuvarande förstaklass lärare, som har jobbat med nysvenska barn i Sverige..."

Varifrån kommer de barnen? Det är ju en väldig skillnad på kunskapsnivå beroende på varifrån de kommer. Tänk på flyktingbarn kontra våra barn, vi som valt själva att flytta.

Vi har bekanta här i Spanien som har en dotter som är jämnårig med vår son. Dottern gick tidigare i skola i England, nu går hon i en kommunal spansk/engelsk skola här. Jag är rätt säker på att hon har större kunskaper än vår son då hon drillas långt mer av sin mamma och skolan är hårdare. Har du inte nått den önskade nivån får du gå om ett år. Punkt slut. Det var fem ungar i klassen som nu har fått den erfarenheten.

Jag tror inte alls du behöver vara orolig för den saken.

Tack för era svar!!! Jo, jag börjar lugna mig lite när jag dels läst era kommentarer och också läst lite mer på nätet. Och visst är det så att det måste vara stor skillnad om du kommer till Sverige som flykting o det vi ska göra. De har kanske inte ens gått i skolan, och då är det klart att de har en del att ta igen när de kommer till Sverige. Jag pratade med skolan idag (den i Spanien) o de sa att de hade flera erfarenheter av skandinaviska barn tidigare och det hade aldrig varit några problem. ☺️ I samband med Volvo Ocean Race några år tidigare hade de haft många europeiska barn, så det känns ju bra!

Väljer ni spansk skola får ni utbildningen gratis. Alla andra skolor är privata och har därför terminsavgift.

Jag har ju ingen förstahandserfarenhet av den vanliga Spanska skolan, men den engelskspråkiga skola som vår son går på (lärarna är engelska, men de flesta barn är spanska), är ju ljusår före den svenska... De började läsa/skriva på engelska redan när de var 4, och på spanska när de var 5. Nu i årskurs 2 (engelska systemet - de är alltså 6 år), så skriver de bara skrivstil.
Matematiken är nu, när de är 6, uppe på addition/subtraktion av 2-siffriga tal, och de började redan förra läsåret lite smått med multiplikation också.
Vid sidan av läser han Svenska ett par timmar i veckan, och kan läsa/skriva svenska hyfsat - förmodligen bättre än jag själv kunde när jag var 6 - och det kommer vi se till att han fortsätter kunna, då vi räknar med att återvända till Sverige så småningom.

Nya trådar

Back
Toppen