Greenfee

Diskussion i 'Torrevieja' startad av MaNi70, 22 september 2014.

  1. AFJ

    AFJ Medlem

    Blev medlem:
    25 augusti 2014
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    1
    Under 2014 har alla banor jag spelat på Costa Blanca tagit ut en försäkringsavgift. I region Alicante är det 1,50 Euro och i region Murcia är det 3,0 Euro. Otroligt märkligt att det skiljer 100%!

    Den som är med i spanska golfförbundet slipper betala. Om jag förstår rätt så kostar det ca 80 Euro per år så man måste spela mycket för att det skall löna sig.

    Egentligen gäller nog den försäkring vi svenska golfare har via medlemskapet i svenska golfförbundet men alla försök att övertyga en spansk caddie master om den saken har varit fruktlösa! :)

    Många banor tycks föredra att försäkringspremien betalas kontant så man kan ju fundera över vart pengarna går...

    När jag var på El Valle i höstas så var det dock ordning och reda - varje spelare i vår boll skulle nogsamt registreras i deras datasystem med för och efternamn. Det blev förstås kö och kaos vid in-checkningen - det tog mig 30 minuter att checka in vår boll. Tur man var i god tid!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    OK då förstår jag. Ingen bana på Mallorca tar ut någon försäkringsavgift som jag känner till. Svensk försäkring gäller. Finns ett telefonnummer på Svenska golfförbundets hemsida om olyckan skulle vara framme.
    På Balearerna tar det lokala golfförbundet ca €90 per år. Det behövs egentligen endast om du skall tävla. (Ger iofs 10%-20% på greenfee.)
     
    Last edited: 18 december 2014
  4. AFJ

    AFJ Medlem

    Blev medlem:
    25 augusti 2014
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    1
    90 Euro kan säkert vara korrekt summa.

    Lustigt att det kan skilja så mellan regionerna. Banorna jag besökt motiverar sin avgift med att det är centrala bestämmelser utanför deras kontroll. Då kan man tycka att avgiften borde vara den samma. Risken att drabbas av en golfboll i skallen kan väl knappast vara dubbelt så hög i Murcia som i Alicante och obefintlig på Mallorca! :)

    Nåväl, så länge det rör sig om dessa belopp är det väl bara betala och se glad ut. Tar man en pilsner eller två i solskenet efter rundan så har man ju tjänat in hela avgiften och mer därtill jämfört men en runda hemma i Sverige! :)
     
  5. golfman

    golfman Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2
    På Costa Blanca er det bare IRM banene ( Tidligere Polaris World) som skal ha egen forsikring. Jeg har spilt alle banene (25 stk) og hvis man har med seg medlemskortet fra sitt lands golfforbund godtas dette. Min oppfordring er å boikotte disse banene, det finnes mange og like bra/bedre baner. Det er ren svindel å ikke godta den forsikring vi har via Svensk/Norsk golfforbund. Det blir som om du kjører bilen til et annet land og blir stoppet på grensen og får beskjed om at du må forsikre bilen i respektive land fordi den forsikringen du allerede har ikke gjelder. julgrantomte:frusen:spainsmile
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Budda

    Budda Ny medlem

    Blev medlem:
    1 februari 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1
    Golfhäftet oftast billigast

    Bor på Mar Menor Golf Resort och är medlem i IRM:s 6 golfbanor. Ordinarie greenfee är 80 € men med Golfhäftet blir det halva priset. Detta gäller på samtliga sex banor. Vidare ger IRM rabatt på efterföljande rundor med 30 %.

    Använder själv Golfhäftet när jag spelar andra banor.
     
  8. Budda

    Budda Ny medlem

    Blev medlem:
    1 februari 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1
    Golfförsäkring - licens

    När jag först träffade på frågan om försäkring vid spel på spanska banor var utgångspunkten att många utländska golfare inte var med i en golfklubb i hemlandet och därför saknade försäkringsskydd. Detta gällde speciellt britter.

    Eftersom vi svenskar är försäkrade genom Svenska Golfförbundet fanns det skäl för att undanta oss från kravet på försäkringsavgift. Jag skrev därför till EU-kommissionen som höll med mig om att förfarandet stred mot EU:s direktiv och hänvisade mig till Spanska konsumentverket. Spanska konsumentverket skrev ett brev till Spanska Golffederationen om det illegala att ta ut försäkringsavgiften. Av detta skäl kallas avgiften numera istället för licens. Eftersom jag numera är medlem i Spanska Golffederationen saknar det betydelse för egen räkning. Jag känner däremot till att Österrikes Golfförbund avser att vidta åtgärder.
     
  9. AFJ

    AFJ Medlem

    Blev medlem:
    25 augusti 2014
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    1
    Har du lyckats med detta även under 2014?

    Jag har försökt själv och jag har stått bakom många i receptionen som har försökt och hittills har jag inte sett någon som lyckats.

    IRM hade tidigare en "egen" försäkring - som de då motiverade med att banan låg så nära husen. Jag har dock uppfattningen att det som skett under 2014 är nytt.

    Men jag kanske är grundlurad? :)
     
  10. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej golfare ni borde ha en egen tråd för alla spelar inte golf på torre inlägg
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. kktka

    kktka Medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2014
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    7
    Eller också kan man hoppa över golfrelaterade ämnen om man inte är intresserad. Ops, jag är ju inte heller golfintresserad....sorry
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Tråden heter ju faktiskt "Greenfee" och vänder sig följaktligen till dom i Torrevieja som golfar ;:;;).
    rocio
     
  14. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Jobbigt va! Att en tråd om året handlar om golf ! Kanske de som inte klarar av det skall skaffa sig ett eget forum och bara diskutera det man själv är intresserad av och helst bara med sig själv! :)
     
  15. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej hoppsan vad du blev sur har spelat mycket golf i svedala sorrysorry
     
  16. golfman

    golfman Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2
    Jeg er ikke interessert i alt som blir skrevet på forumet heller, men da lar jeg bare vær å lese det. Det går an å være selektiv.spainsmile julgrantomte
     
  17. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det är skrivet:"diskutera allt som har med Torrevieja att göra" . För mig innefattar "allt" även golf.
     
  18. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    För att inte bråka... bada istället gubbar..Vilket väder vi har...


    Tänkte skicka en badbild..Men hur går detta till???julgrantomtejulgrantomte
     

Dela sidan

Laddar...