Garantier vid köp av nyproducerad lägenhet

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av stefand, 2 november 2019.

  1. stefand

    stefand Ny medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    10
    Hej forumet, Jag har en fråga till er som har erfarenhet av nyproducerade lägenheter. Vilka garantier brukar följa med? Och hur har det fungerat med ev garantiåtgärder efter inflyttningen?

    Tack :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    alla garantier pà nybyggen börjar gälla när byggherren fàr "Fin de obra" ungs slutbyggscertifikat.
    du har;
    1 àr pà ytskikt, dvs flagnade färg etc
    3 àr pà installationer sà som el, vatten etc.
    10 àr pà strukturfel (igentligen en försäkring och ingen garanti...)

    Men som alltid, sà krävs naturligtvis underhàll. Du kan inte kräva garantier för att vatten har kommit in fràn din balkong om det beror pà att avloppet är igensatt av massa löv etc etc
     
    stefand gillar detta.
  4. marre69

    marre69 Ny medlem

    Blev medlem:
    11 december 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3
    ...och som det verkar är de garantierna många gånger inte ens värda pappret de är skrivna på. Jag var och tittade på relativt nya hus (byggda 2016-2018) för ett tag sedan. Färg som flagnade, väggar fulla med sprickor och trappor som rostar (efter två år). Och så en mäklare som säger nääää det där är inget :) Efter lite pressande erkände han att byggherren gått i konkurs (för tredje gången förstod jag det som) och att garantierna var skvatt värda. Samtidigt sänkte han priset rejält. No deal hehe
    Visst, det är fina nya hus som byggs, men jag skulle nog ta något som har en 5-10 år på nacken i alla fall så man vet hur det ser ut när väder och vind fått spackla väggarna lite. Är det fuskbygge som en del av det som byggs i exempelvis Torrevieja verkar vara, så lär det synas.
    Mitt tips är att kolla upp byggherren så att de har bra ekonomi och inte har gått i kk tidigare. Värt de €50 att låta abogadon eller gestoren göra det.
     
  5. KS054

    KS054 Ny medlem

    Blev medlem:
    29 januari 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    22
    Har inte direkt med din fråga att göra men om du hittar du ett intressant objekt ta dit en bra byggare istället för en besiktningsman att utreda skicket. Vi fick ta del av ett besiktningsprotokoll utförd av en svensk besiktningsman på uppdrag av en mäklare och kan väl bara säga att jag är glad att det var säljaren och inte vi som betalade för det (kostade 600 eur tror jag), det blev heller ingen affär. Sen fick vi rådet av erfarna köpare att istället ta dit en bra byggare att titta på huset och det gjorde vi innan vi skrev kontrakt. Han gjorde en mycket trovärdig och realistisk bedömning av huset skick. Vi köpte huset och avslutar snart en ganska omfattande renovering, och det han beskrev stämde mycket bra sett till saker som vi sett och åtgärdat under det arbetet.
     
    peterstockholmsweden och marre69 gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. stefand

    stefand Ny medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    10
    Ja det är nog en bra idé att kolla upp byggherren om garantier ska vara något värda. Min gissning är att andelen oseriösa byggherrar är större där det byggs mycket i turistområden. Men som sagt inget jag har belägg för.
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Tror jag inte stämmer heller. Snarare tvärtom idag. Detta pga (tack vare??) att tomterna är dyrare i tursitomràden och gör ofta att bara etablerade byggfirmor kan köpa dessa. En "hederlige Harry" typ fàr svàrare att fà làn för att bàde bygga och köpa tomt.
    Tänk ocksà pà att 10 àrs "garantin" gäller även om byggfirman har kànkat.
     

Dela sidan

Laddar...