Fuktskada i lägenhet - vem ska stå för kostnaden?

Diskussion i 'Spanien' startad av Cecilia H, 5 december 2019.

  1. Cecilia H

    Cecilia H Ny medlem

    Blev medlem:
    5 december 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Mina föräldrar har en bostadsrätt i Torrevieja. Grannen ovan har haft en läcka i sitt badrum. Vårt tak i badrummet har blivit fuktskadat. Vi har fått skadedjur som flugor och kackerlackor. Grannen vägrar ta på sig denna kostnad. Vi har inte kunnat hyra ut lägenheten pga detta. Vi har försökt att sanera - men utan resultat. Vi vet inte hur vi ska gå vidare?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på ekonomifokus@gmail.com.
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.398
    Mottagna gillanden:
    301
    Sätt ert försäkringsbolag i arbete , det betalar ni för.
    Spanien har strikta regler för ansvar men det är mycket att läsa på om det är grannen eller föreningen som är ansvarig.
     
    Los Suecos och Cecilia H gillar detta.
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.580
    Mottagna gillanden:
    551
    Det är grannen som ska stà för skadorna uppkommna i din lägenhet fràn hans vattenläcka.
    Har grannen försäkring, sà ta det med hans försäkringsbolag, de skickar ut en värderingsman och antingen ersätter de er, eller sà reparerar de skadorna i ert boende.
    Har han ingen försäkring, sà fàr ni stämma grannen. Om ni har täckning för "asistencia juridica" i er egen hemförsäkring brukar de fixa allting. Kan vara en bra ide att ringa dem iaf.
     
    Los Suecos och Cecilia H gillar detta.
  5. Cecilia H

    Cecilia H Ny medlem

    Blev medlem:
    5 december 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack Sharky - då vet jag iaf vart jag ska börja...
     
    Sharky gillar detta.
  6. Kenth

    Kenth Aktiv medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    126
    Borde inte ert försäkringsbolag ta hand om det? Vi har också blivit drabbade av vattenskador x 3 och vårt försäkringsbolag har ställt upp förnämligt alla gånger. Praxis är väl att ert försäkringsbolag tar hand om skadorna i er lägenhet o grannens bolag tar hand om skadorna i dennes badrum.
     
    Cecilia H gillar detta.
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    7.975
    Mottagna gillanden:
    823
    Man kontaktar sitt eget f.bolag som sen får deala med grannens...I bland går det lätt i bland är det svårt...
    men så ska det gå till...support av eget ska man ha. Och så har det alltid gått till i alla läckor jag varit
    med om själv, släkt och vänner...sämst support fick en väninna av Sabadell som hon har.,..tog 3 mån.
    Dränkt lgh...
    Bättre ha ett bolag som man själv pratar med. Även där kan det fallera i bland...
     
    DiBo gillar detta.
  8. Kenth

    Kenth Aktiv medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    126
    Vi har Sabadell o de har ställt upp på ett ypperligt sätt - då vi drabbats 3 ggr har vi haft att göra med olika handläggare o alla har varit ytterst hjälpsamma - sen kan logistiken ställa till det då man inte alltid är på plats men går att stuva om så det passar alla inblandade + de tjänstgjorde som tolk då målaren sista gången inte var engelsktalande..
     
    Rolf.P gillar detta.
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    7.975
    Mottagna gillanden:
    823
    Ja visst kan det gå bra och gör...dock har flera råkat ut just med Sab som jag känner. Det beror alltid på i detta land.
    Vissa behandlas olika det har jag varit med om många ggr...i detta fall har jag mina aningar men inget jag vill
    ut med. Sen kan det ju bero på hur motpartens bolag är klart, hur välvilliga dom (eller handläggaren...) är och hur bankens perrito som skickas ut har för auktoritet...var ju en jätteskada där vattnet runnit ner i en månad...
     
  10. Kenth

    Kenth Aktiv medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    126
    Helt sant o ibland verkar det som slumpen avgör.... Man blir lätt mörkrädd när man läser hur vissa hyrbilsbolag agerar gentemot kunder samtidigt som de rosas av andra o samma behandling verkar ju försäkringskunder få utstå. Normalt regressar bolaget mot andra bolaget i de fall det finns ett annat bolag. Visserligen är det ett krav att det ska finnas en hemförsäkring men hur det sedan efterlevs är en annan pilsner då kontrollen är nada. En av mina få spanska vänner råkade ut för det för en tid sedan - familjen hyr i andra hand och hade ett överslag i elsystemet o visade sig då att det inte fanns ngn försäkring vilket gjorde det kostsamt för de drabbade.
    I vissa fall beror det säkert också på vilken man approach man har som kund.
    Så olika faller ödets lotter och jag hoppas från hjärtat att det går bra för föräldrarna som blev drabbade
     
    Preciosa gillar detta.

Dela sidan

Laddar...