Senior Ramos
Ny medlem
Hej! Detta blir mitt andra inlägg här på forumet. För fem år sedan köpte jag mig en semesterbostad i Torrevieja. I mitt hus finns det två lägenheter som under längre tid har varit övergivna. Den ena sägs ha varit övergiven sedan huset byggdes 1987, och den andre har varit det i flera år. Båda lägenheterna har stora skulder till föreningen för utebliven föreningsavgift (7000euro respektive 6000euro), och håller utifrån sett på att förfalla. Ägarna har under många år sökts men går ej att finna. Den ena ägaren har föreningen, utan framgång, drivit en juridisk process mot, och den andre sägs ha varit död sedan flera år. Att lägenheterna under flera år har varit övergivna borde ju även innebära en ackumulerad stor skatteskuld till kommun och stat i form av ej betald kommunal skatt och fastighetsskatt.
Kan det finnas någon juridisk möjlighet att göra anspråk på dessa lägenheter, privat eller via husets förening, och hur skall man i så fall gå till väga? Går det till exempel att upphäva besittningsrätten om en person (resident eller icke resident) varken har betalat föreningsavgift eller spansk skatt för sitt lägenhetsinnehav under 20-30 år? Och vilken spansk myndighet skulle man i så fall kunna vända sig till för att få svar om detta.
Tror ju själv att ett sådant förfarande är högst osannolikt, men är det någon medlem här på forumet som besitter någon djupare kunskap i ämnet så skulle jag tacksamt ta emot denna.
Med vänlig hälsning
Senior Ramos
Kan det finnas någon juridisk möjlighet att göra anspråk på dessa lägenheter, privat eller via husets förening, och hur skall man i så fall gå till väga? Går det till exempel att upphäva besittningsrätten om en person (resident eller icke resident) varken har betalat föreningsavgift eller spansk skatt för sitt lägenhetsinnehav under 20-30 år? Och vilken spansk myndighet skulle man i så fall kunna vända sig till för att få svar om detta.
Tror ju själv att ett sådant förfarande är högst osannolikt, men är det någon medlem här på forumet som besitter någon djupare kunskap i ämnet så skulle jag tacksamt ta emot denna.
Med vänlig hälsning
Senior Ramos