Flyttar i höst

Status
Stängd för vidare inlägg.

toka

Ny medlem
Hej! Jag har lite allmänna funderingar kring en flytt och hoppas någon snäll person tar sig tid att svara.
1. Hur är det med bredband i Spanien? Dyrt? Lättillgängligt i lägenheter, eller hur funkar det? I Sverige är det ju något som "alla" har och det är inte speciellt dyrt heller för den delen.
2. Jag har läst i gamla trådar om att ta med sig sin svenskregistrerade bil till Spanien. Vill gärna ha lite nya kommentarer kring det. Vad anser du som bor där, är det bättre att registrera om sin bil? Hur är det med spansk bilprovning i så fall? Kostnad för omregistrering? Omständigt?

Okej, det var de första frågorna. Hoppas någon har tid att svara ;)
Hoppas alla har en skön sommar!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej toka, hoppas jag kan hjälpa dig lite! Jag börjar lite.
1. Bredband är nu vanligt i Spanien, jag bifogar några länkar till tidigare diskussioner om vilka opertörer som är finns och är bra! Priserna är jämförbara med svenska priser, likaså hastigheterna är helt ok också enligt min mening. Bor du i en lägenhet i en "vanlig" stad, alltså inte långt ut på landsbygden, så ska det inte vara problem att få antingen ADSL eller vanligt bredband! Det är väl utbyggt i dagens Spanien!

2. Angående bilfrågan så är min uppfattning med det vi kollade upp mycket enklare att köpa en spansk bil direkt, eller om man enbart bor i Spanien max 1 år, eller några månader per år att ta med sin svenska bil och låta den vara svensk. Kostnaden för omregistrering låg på ca 1000 allt som allt!

Hej, visst fungerar bredband bra, det som inte är jämförbart med Sverige är priserna, det är mycket dyrare här. Och oavsett vilken operatör du har måste du även betala till telefonica som äger nätet. Bekanta som valt annan bredbandsoperatör än telefonica har fått vänta i månader på att få det installerat. Till slut gav de upp och "vade" telefonica som bredbandsoperatör. När det gäller priser på internet samt på mobilsamtal ligger Spaniens priser mer än dubbelt så högt som de priser jag betalade i Sverige.

Men men, ett härligt land är det trots allt!! :)

Hej, visst fungerar bredband bra, det som inte är jämförbart med Sverige är priserna, det är mycket dyrare här. Och oavsett vilken operatör du har måste du även betala till telefonica som äger nätet. Bekanta som valt annan bredbandsoperatör än telefonica har fått vänta i månader på att få det installerat. Till slut gav de upp och "vade" telefonica som bredbandsoperatör. När det gäller priser på internet samt på mobilsamtal ligger Spaniens priser mer än dubbelt så högt som de priser jag betalade i Sverige.

Men men, ett härligt land är det trots allt!! :)

Hmm är det verkligen så mycket dyrare än i Sverige? :confused:Comhem som vi hade i sverige betalade vi runt en 300 kr i månaden för, hos telefonica är det liknande summa ca 30 euro per månad.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen