Flytta till Spanien, hur ska man göra?

normannj

Ny medlem
Hej!

först vill jag säga at det er et veldigt fint forum ni har, dock hittar jag lite om det man måste fixa innan man flyttar/eller fixa när man kommer dit.

Kan någon förklara lite om hur man går fram och flyttar? :confused:

Planen er å bara hoppa på et flyg, bo på et hotel en vecka och sen leta boende på den veckan jag är där.
men vet inte hur jag ska göra angående flyttningen, kan jag som är Norsk hyra hur som helst där nere, vad måste jag ha av papper och vidare för at få bo där?

Hoppas någon förstår vad jag menar och kanske kan skriva lite om hur alt gick till från början tills alt va klart.

Och vart bor ni som bor där nu? hur är det å trivs ni? :)

mvh

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej,
Välkommen hit till forumet.
För mid låter det väldigt lite tid att söka bostad på när du säger en vecka. Men det är klart, du kan ta första bästa...Frågan är, tänker du köpa eller hyra? Och var i Spanien?
Jag har en lägenhet i Torrevieja (=Torre här på forumet) och trivs som fisken. Fast jag bor inte än permanent...bara på ferierna.
Om du tänker hyra, så finns väl inga hinder att du inte skulle kunna göra det. Man behöver inte vara EU medlem, om det är det du menar när du frågar "kan jag som är Norsk hyra hur som helst...". För att du ska kunna betala vatten och el måste du skaffa sk NIE, som är identitetsnummer för utlänningar (=alla som inte bor permanent)....
Número de Identificación de Extranjeros. Samma nummer använder man om/när man köper sitt boende. Man går till polisen, Policia Nacional som finns i större städer och ansöker där. Det tar lite olika lång tid att få numret, beroende på "omständigheterna". För mig tog det en dag i Alicante. Man ska ha passfoton med sig, kopia på pass när man söker.
Det finns många websidor med uthyrningsobjekt om du skulle vilja titta på dem innan du åker, så att du vet lite hur de är, vilka prislägen osv. Tex www.segumdamano.es har lägenheter. Sidan är på spanska.
I Torrevieja finns flera norrmän så du skulle inte känna dig ensam, och skulle säkert få hjälp med dina frågor. Även i Alfaz de Pi och Albir är "norska" områden. Jag känner inte till dem alls, har bara hört/läst.
Här på forumet finns gamla trådar om att hyra, bo, flytta osv. Läs där först. Du kommer att få mycket bra information om allt möjligt där.
Lycka till!

Nya trådar

Back
Toppen