Flytta till medelhavsområdet

coherent

Ny medlem
Jag har funderingar på att flytta till Spanien under 2011 och har en del frågor.
Jag har ett jobb där jag har en anställning i England men jobbar mest i andra delar av världen (mest utanför EU).
Hur fungerar det med skatter på inkomst, just nu måste jag skatta upp min inkomst i Sverige efter att den ursprungliga skatten har dragits i GB, jag förmodar att samma sak gäller i Spanien?
Hur fungerar det med sjukförsäkring (tandvård, sjukvård mm) då jag inte kommer att ha en anställning i Spanien, jag vill gärna ha bra och säker vård och kan tänka mig att betala för separat försäkring men finns det något speciellt att tänka på?
Jag har en bil som jag vill importera till Spanien, jag har sett i andra delar av forumet att registreringsavgiften i Spanien är beroende av bilens värde, stämmer detta verkligen?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Coherent, om du kommer att vara skriven i Spanien då ska inkomsten utanför beskattas i Spanien, oavsett om det är utanför eller i EU. Kommer du att jobba något i Spanien också?
Sjukförsäkring är enkel att skaffa och ganska så prisvärd, för ca 120 € per månad så får du och hela familjen skydd för allt (om du har familj vill säga :) )
Angående bil, så stämmer det att totala omreggningskostnaden beror på till stor del på hur gammal/ny bilen är, kan ligga på mellan 5-1000 € i grova drag.

Läs dessa trådar för mer info..

http://spanienforum.se/leva-bo-i-spanien/477-sjukvard-i-spanien.html

http://spanienforum.se/leva-bo-i-spanien/1551-sverige-goer-blaa-kort-oss.html

Last edited:
Ok, men vet du om det är samma skatteregler som i Sverige? Idag betalar jag ca 25% i England och får sedan skatta upp med ytterliggare ca 20% i Sverige. Jag hoppas att det är samma regler i Spanien, alltså att jag kan "tillgodoräkna" skatten jag betalat i GB.
Jag har inga planer på att jobba i Spanien men man vet aldrig, är typen som har svårt att vara sysslolös för länge..
Det låter kanon med sjukförsäkring. Hur är det med hemförsäkring, ingår reseförsäkring(sjukvård mm) i detta som det oftast gör i Sverige? Jag reser en del privat så detta viktigt för mig.
Angående bil, min bil nästan ny och ganska dyr (eller väldigt dyr) så det är kritiskt om bilens nypris är avgörande för importavgiften. Vad ligger försäkringskostnader på för bilar?

Kanon info i länkarna! Tack för det.

På skatteverkets hemsida, aeat.es hittar du avgiften för registrering av bil under Impuesto Especial sobre Determinados Medios de Transporte.

Litet enkelt kan du uppskatta den till litet under 4% av listvärdet i tabellen under "otros servicios". Är bilen mer än ett år får du 16% rabatt, efter 2 år 33%. Sedan kommer skatten, men den är lägre än i Sverige.

På t ex clickseguros.es kan du få en försäkringsoffert på bil.

Tack för länkarna Backis! Kikade runt på dom med hjälp av en spansktalande arbetskamrat. Min spanska är fortfarande minst sagt dålig men jag har hela 2010 på mig att studera.

Detta med inkomstskatten verkar inte vara så lätt att reda ut. Är det någon som har tagit hjälp av spanska ambassaden innan ni har flyttat? Hur pass hjälpsamma har dom varit i så fall?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
om du nu bara skattar 25% i england så förstår jag inte varför du bara inte skriver dig i england om din bil nu är väldigt dyr så antar jag att du tjänar en del eller har pengar sedan tidigare och om du tjänar enn del så borde 20% mindre skatt vara välkommet.. sedan kan du ju ändå bo i spanien finns ju ingen som har koll på någonting sedan schengen och den fria rörligheten.. dessutom förstår jag inte varför du ska importera bilen till spanien.. du kan ju lika gärna ha den svenkregistrerad och köra med den nere i spanien.. jag menar du registrerar ju inte om den varje gång du åker till ett annat land.. finns gott om svenskreggade fordon nere på solkusten..

Skriva mig i England är inte aktuellt då jag tänkt bo permanent i Spanien. Jag ser mängder med problem med bla sjukvård och annat men jag kanske har missat något?

Anledningen till att jag vill importera bilen är att jag så småningom vill kunna byta bil smidigt om några år. Jag vet inte hur intresserad en spansk bilhandlare är av en svenskreggad bil. Detta kanske inte är något problem?

Anledningen till att jag vill importera bilen är att jag så småningom vill kunna byta bil smidigt om några år. Jag vet inte hur intresserad en spansk bilhandlare är av en svenskreggad bil. Detta kanske inte är något problem?

Det är inte så svårt att sälja den svenska bilen till en handlare härnere.. men du får väldigt dåligt betalt.. de vet om att kostnaden för omreggning är förhållandevis hög och erbjuder ett pris därefter!

Kanon information.
Blir att sälja bilen i Sverige.

Jag har bokat en lägenhet Torrevieja en vecka i mars för att känna på läget. Jag tänkte hyra en bil och köra ner till Marbella och bo där en natt eller två också. Hoppas det är så härligt som man drömmer om!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen