Flytta till Kanarieöarna temporärt

Diskussion i 'Teneriffa' startad av rosajulia, 21 juli 2015.

  1. rosajulia

    rosajulia Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juli 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej allihopa!

    Jag och min tjejkompis vill flytta till värmen runt november i år. Vi vill inte stanna så länge, utan till ca februrari då vi planerar att åka vidare till Marocko.

    Våra krav är:
    -Varmt
    -Relativt billigt
    -Ordentlig sjukvård
    -Surfmöjligheter
    -Thai-/kickboxningsmöjligheter
    -Möjlighet att få JOBB

    Vi har funderat mycket på Marocko, men då Sverige inte har något avtal med Marocko gällande sjukvård så tvivlar vi lite (jag är diabetiker). Vi funderar nu alltså på något av Kanarieöarna, har inte bestämt oss riktigt 100 % än. Vi har inte så mycket sparpengar, jag kan väl få ihop kanske 15000 eller något sånt och då klarar vi oss inte på det i flera månader direkt...

    Vi behöver alla tips, råd och förslag vi kan få. Vi söker jättemycket information, men får olika svar från alla håll. Vi kommer alltså inte behöva möbler och sånt med oss, utan varsin resväska och vetskapen att vi kan stanna några månader.

    Vi är heller inte hundra på vilken ö som är bäst i jobb- och surfavseende, så om någon känner att vi har valt fel ö så tar jag tacksamt emot en liten motivering till varför t.ex. Fuerteventura skulle vara bättre (som vissa redan sagt till mig).

    Tacksam för alla svar! Juliahjärtaa
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    När det gäller surfing, så har jag förstått av de som sysslar med det, att Fuerteventura är den ö som erbjuder de bästa möjligheterna. Det är också Fuerteventura som stått värd för de stora mästerskapen som hållits på Kanarieöarna.

    Gran Canaria är också bra och då framförallt orten Pozo Izquierdo, där det f.ö. finns en svensk kille som har en surfshop.

    Bahia Feliz samlar också en del surfare.... ett blåshål och har förstått att det gillas av surfarna.

    Sen det här med arbete. Svårt på båda öarna, men svårast är det nog på Fuerteventura.

    Tommy
     
  4. Vidde

    Vidde Medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    Ordentlig sjukvård får ni tillgång till genom att teckna en utökad reseförsäkring. Kolla med Länsförsäkringar, de är billigast sägs det.

    Sedan detta med jobb och pengar... Om ni inte kan någon spanska blir det tufft att få jobb. Och 15 000, även om man snålar och lever enkelt så räcker de inte långt. Börja redan nu med att dra in på alla onödiga utgifter, skaffa extrajobb etc. Med en ordentlig reskassa blir det genast lättare att stanna lite längre.
     
  5. Marvelicious

    Marvelicious Ny medlem

    Blev medlem:
    15 augusti 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    är ni bra på språk ska det inte vara omöjligt att hitta jobb på turistorterna, på en del hotell t.ex. kan det kanske duga med grundkunskaper i spanska om ni dessutom kan minst ett par andra turistspråk (engelska, skandinaviska, tyska, ryska etc..). Ju fler språk man kan desto attraktivare är man. Man kan också få vara beredd på att eventuellt ta ett sämre betalt jobb till att börja med, t.ex. som "public relator" utanför en restaurang, ifall ni inte har tillräckligt attraktiva utbildningar och språkkunskaper för att få jobb på ett bra ställe direkt. Teneriffa har absolut godkänd surfing enligt vad jag sett/läst/hört. El Medano t.ex. är populärt.

    Kolla gärna in min blogg (www.marvelicious.blogg.se) där jag bl.a. skriver om livet på Teneriffa, går också bra att fråga vad som helst om Teneriffa genom att lämna en kommentar i bloggen, brukar vara snabbare med att svara där dessutom eftersom jag loggar in och kollar där regelbundet :) Lycka till hur ni än gör!
     

Dela sidan

Laddar...