Flytta till Gran Canaria / Olika områden

Diskussion i 'Gran Canaria' startad av jokomoko, 10 november 2015.

  1. jokomoko

    jokomoko Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1
    Som många andra drömmer vi om att flytta till GC efter pensionen, eventuellt köpa sig ett ställe någonstans, helst med terrass för plats med BBQ. Under de olika semesterbesöken har vi besökt Las Palmas, Playa Ingles, Puerto Rico, Puerto Mogan samt åkt runt lite.

    När man tittar på fastighetspriser så verkar man få speciellt "lite" för pengarna vid svensknästet San Augustin - vad beror det på?

    Las Palmas vore ganska häftigt, där har man ju allt. Det verkar dock inte vara så många svenskar som bosätter sig där. Är vädret verkligen så mycket sämre i LP t.ex jämfört med San Augustin?

    Någon här i detta forumet som bor i Las Palmas? Dela gärna erfarenheter
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Ska försöka besvara dina funderingar, eftersom jag bott närmare 25 år på Gran Canaria. Först några år i början av 70-talet och sedan kom jag tillbaka 1992 och bodde fast på ön till och med 2013. Har bott ungefär lika lång tid i San Agustin som i Las Palmas.

    Det stämmer, området San Agustin har en högre prisbild än andra äldre turistområden som Playa Inglés och Puerto Rico. Däremot de nyare områdena som Meloneras, Amadores, Arguineguin, Taurito och Puerto Mogan har jag en känsla av att vara något dyrare.

    Inte så konstigt, nyare hus och modernare områden, men inte säkert bättre och trevligare miljö för den skull.

    San Agustin är det första turistområdet som utvecklades nere i syd, svenska intressen fanns med redan från början. Så här 50 år senare får man tacka för den återhållsamhet man hade när man planerade San Agustin, där man primärt byggde bungalowområden som Rocas Rojas, Monte Rojo, Los Manueles och en hel del mindre bungalowområden.

    Själv tror jag att det är det området som är lättast för en svensk pensionär att anpassa sig i och trivas. Här finns massor av skandinaver om vintern, bra restauranger, bra sjukhus, Svenska kyrkan och skandinaviska klubben med alla sina arrangemang. Tillrättalagt för skandinaver som gör det enkelt och tryggt.

    Att prisbilden är lite högre och att priserna inte föll på bungalows i San Agustin under krisen, får man tacka den skandinaviska marknaden som inte försvann och det faktum att det för Kanarierna själva är "fint" att ha bungalows eller lägenhet i San Agustin.

    Det är också grönt och fint i San Agustin, inte så betongbetonat som i t.ex. Playa Inglés och Puerto Rico.

    När det gäller Las Palmas, så hade jag själv ingen kontakt med den skandinaviska kolonin eftersom jag arbetade och levde helt i den spansk-/kanariska sfären, men visst finns det svenskar som bor i Las Palmas. Ganska många tror jag

    Där finns Skandinaviska Klubben och jag tror att de flesta svenskarna bor i området Ciudad Jardin, som är en exklusiv del av staden och relativt dyrt.

    Själv har jag bott på Plaza Espiritu Santos i Las Palmas gamla del, Vegeta och sedan på Plaza España i Puerto.

    Som svensk pensionär, ifall man inte kan språket, så skulle jag rekommendera att titta efter boende i Puerto. Turistiskt ja, men också praktiskt och enkelt för en svensk pensionär och priserna inte allt för höga.

    Att jämföra Las Palmas och syd är svårt, det är helt enkelt två helt olika saker och beror på vad man själv prioriterar.

    Vad beträffar vädret så är det mycket bättre i syd. Det är kallare och regnigare i Las Palmas under vintern, under sommaren har man något som kallas "Panza de burro", ett sfäriskt fenomen i Las Palmas, som gör att det hela tiden verkar mulet. Å andra siden gör det att temperaturen är behagligare i Las Palmas under sommaren.

    Själva delar vi numera vårt Spanienboende mellan San Agustin och Altea på fastlandet.
     
    Last edited: 11 november 2015
  4. jokomoko

    jokomoko Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1
    TACK Los Suesos :):sol:

    Vilket jättebra svar! Mycket värdefull information för oss.

    Faktum är att vi ännu inte besökt San Augustin. Bara tittat på bostadsannonser än så länge och vi har fått uppfattningen att det fanns mest lägenheter där. Vi hittar massor med bungalows till salu runt Playa ingles men faktiskt inte San Augustin - kanske inte så stor omsättning där möjligtvis..? (..säkert en förklaring till höga priser..) Nästa gång vi besöker Gran Canaria blir det definitivt att boka boende i San Augustin för att se hur det är där. Ska bli spännande.

    Av en slump har det blivit att vi semestrat Puerto Mogan par gånger, mysigt ställe verkligen. Nästan garanterat sol och varmt även Dec-Feb. Men, att BO där en längre tid - nej tack, det skulle kännas så instängt. Puerto Rico, Playa Ingles gillar vi inte alls. Las Palmas med sitt utbud lockar, men vädret verkar onekligen vara en nackdel. Vi kunde t.om uppleva en "negativ" vädergräns norr om Arguineguin jämfört med Mogan.

    Vad gäller vädret i Las Palmas just på sommaren kanske det inte spelar jättestor roll för oss eftersom vi kommer nog spendera 3 månader sommar/höst hemmavid. Dessutom gillar vi inte när det är FÖR hett. Värme är dock en vanesak. Det är ju ändå pga vädret (dvs sol & värme) som man överhuvudtaget funderar på flytt...

    20grader -3 = 17
    20grader +3 = 23
    ....3 grader gör faktiskt STOR skillnad...



    Jättebra forum detta hjärtaa
     
  5. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Självklart skall ni först provbo på aktuella orterna, eftersom det finns stora olikheter mellan t.ex. San Agustin och Puerto Mogan.

    Sedan det här med klimatet.

    Man brukar säga att Gran Canaria har ett mikroklimat, med minst fyra olika klimatzoner, som bildas av den bergiga ön och nordostpassagen som passerar Kanarieöarna.

    Södra delarna har ett Nordafrikanskt ökenklimat, som syns i naturen och passar soltörstande nordeuropeiska turister. Det finns många som också påstår att ju mera sydväst man kommer på ön, ju solsäkrare blir det och jag är böjd att hålla med.

    I norr, där Las Palmas ligger är det ett subtropiskt klimat, som betyder regnigare och frodigare. Det är också här vi finner de stora odlingarna av bananer, mango, papaya och avokado.

    I dalarna i de inre delarna av ön är det svalt medelhavsklimat.

    Uppe på bergsryggarna kan det bli riktigt kallt och där råder det inlandsklimat, kallt, t.o.m. snö ibland under vintern och hett som attan under sommaren.

    Lycka till med flyttplanerna.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. jokomoko

    jokomoko Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1
    Återigen Tack Los Suecos :)

    Vi är fortfarande bara i "dröm-stadiet" så vi har ett par år på oss som vi ska prova olika platser. Alternativet att bara hyra finns också kvar och då är man ju inte fastbunden på en enda plats vilket är en stor fördel. Men, men, det skulle samtidigt var häftigt att ÄGA ett "andra hem"

    Hur skulle du jämföra Las Palmas med Spanska fastlandet, Costa del Sol?
    Vi har tidigare avfört fastlandet för att:

    (1) Lite för kallt på vintern (Dec-Feb)
    (2) FÖR varmt på sommaren.

    Visst är det så, att även om Las Palmas är mindre varmt än södra GC så är det ändå betydligt behagligare (klimatmässigt) än Costa Del Sol på vintern? Vad tycker du?
     
  8. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Det är riktigt, vädret är bättre på Kanarieöarna, både sommar som vinter.

    Förra vintern tog vi vår husbil och reste ner till spanska fastlandet, för att "provbo" där.

    Visserligen har jag bott och arbetat i Madrid och mina vintererfarenheter därifrån var värre än min barndoms vintrar i Norrland. Kallt, rått och råfuktiga iskalla hus.

    Det var min erfarenhet och förutfattade bild av vinterklimatet på spanska fastlandet när vi reste ner, men den kom på skam. Klart jag visste att det var skillnad på Madrids klimat uppe på högplatån och det mildare vädret nere vid Medelhavskusten, men inte att den var så stor.

    Vi fattade direkt tycke för vädret och bestämde oss för att söka ett bra boende på fastlandet. Hyrde en bil, körde 500 mil, upp och ner efter kusten, från Estepona i syd och Denia i norr.

    Vi fastnade för Altea, inte för vädret som vi upplever som ganska likvärdigt utefter Costa Blancakusten, utan det var huset som fällde avgörande den här gången.

    Som sagt vädret är något bättre på Kanarieöarna, men inte alls så stor skillnad egentligen. På Gran Canaria badar du inte gärna mitt i vintern och om inte poolen är uppvärmd så är den tom på badande. Här finns det statistik att jämföra.

    Här i Altea just nu är det 22 grader varmt och 18 grader i poolen, skulle tro att det är ungefär det samma Gran Canaria just nu.

    Men visst är Atlanten en effektiv termostat och enligt turistmyndigheterna på Canarias så brukar man säga att det bara är 4 grader mellan den varmaste månaden augusti och den kallaste februari. Faen tro´t.

    Det enda negativa vad gäller klimatet för mig är de gånger under året som öarna drabbas av Calima, som kan vara jobbigt även för oss som inte har hälsoproblem.

    Men nu är det ju inte bara vädret som fäller avgörande vart man skall bo, var man kan trivas bäst.

    Gran Canaria är en ö, med vad det innebär.... en ö, är just en ö. Efter alla åren känns den som ganska utforskad och både jag och min fru har nog tröttnat lite.

    Visserligen har vi kvar vårt boende i San Agustin, men skulle vi inte köpt i Altea, så hade vi troligen flyttat in till Las Palmas igen.

    Det fanns tidigare även direkta ekonomiska fördelar på Kanarieöarna, eftersom man inte hade IVA (moms), men idag har man istället något som kallas IGIC, visserligen bara 7% mot IVA som är 21%. Tyvärr äts den mellanskillnaden upp av transporterna. Det är i alla fall motiveringen varför t.ex. Corte Ingles och Zara har samma priser på Kanarieöarna som på fastlandet.

    Mat är dyrare på Kanarieöarna, men spriten något billigare och tobak mycket billigare. Lönerna ligger också lägre på Kanarieöarna, än de flesta provinserna på fastlandet.

    Själva upplever vi ingen större skillnad på levnadsomkostnaderna, men tycker att det verkar billigare här på fastlandet.... som sagt "tycker", har inte gjort några studier i frågan.

    Las Palmas:
    + Klimatet
    + Levande och idag en fin stad.

    Spanska fastlandet:
    + Större variation och utbud på boendet och billigare, man får mer för pengarna.
    + Närmare Sverige och kan nås med egen bil.

    Lycka till med planeringen.
     
  9. jokomoko

    jokomoko Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack Los Suecos - jättetrevligt att läsa om era erfarenheter :)
     
  10. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Mycket bra skrivet av Los Suecos , gjorde samma övervägande och bor 2,5 timmar längre söderut.

    Jämnare klimat på en Ö , men som sagt en Ö är en Ö , flygpriser kan gallopera i framtiden och när askmolnen kom så var det inte roligt. Från fastlandet kan man ju t.o.m. Gå hem om det skulle vara kris! Lycka till!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. jokomoko

    jokomoko Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Sharky Holaa

    Hur upplever du Dec-Februari på fastlandet Sharky? Har du en en bra islolerad hus/lägenhet? eller behöver du mycket eluppvärmning under de kallaste månaderna?

    Vad jag har förstått, även om södra GC är varmast, så även Las Palmas behöver man inte så mycket extravärme under vintermånaderna eftersom det generellt inte blir så kallt, även nattetid.
    (men jag kan ha fel, man kanske måste ha hyfsat med extravärme i LP också?)
     
    Last edited: 15 november 2015
  13. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Man är ofta ute i sol under dagen , men stödvärme behövs när man ser på Tv mellan kl.18.00 till 22.00 och lite på morgonen. Ingen extra värme nu , vi har det varmt!
     
  14. jokomoko

    jokomoko Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1
    Om man nu fokuserar på Gran Canaria.:)

    Ett dilemma. Antingen har man "garanterat" bra väder i Söder, typ San Agustin, eller så väljer man stadspuls och utbud i Las Palmas med mindre bra väder. Men, vi vill ju ha BÅDA delarna;:(

    Om man tänker så här då. Vi skaffar en bil. Med bil kan man nå de flesta områdena inom en timme oavsett. Om vi bor i Las Palmas och less på regn eller saknar sol så åker man bara ned till solen under dagen.

    Eller, så bor man i, låt oss säga San Agustin, kanske i en Bungalow med uteplats (gillar:cheeky) och när man saknar stadslivet - ja då tar man bara bilen som sagt. Oh dessa val.

    Men å andra sidan, jag är inte så förtjust i för varmt väder heller. Speciellt på nätterna - jag vill gärna ha ett svalt sovrum. När det är riktigt varma sommarnätter i Sverige brukar jag sova ute på balkongen... Om man nu behöver aircondition under sommarhalvåret lär ju elräkningen rusa iväg är jag rädd.

    På något engelskspråkigt forum var det någon som tyckte om man bor i Las Palmas så måste man ha ett 2:a ställe i söder på helgerna, så att man åtminstone får sol två dagar i veckan....
    SÅ dåligt väder är det väl inte i Las Palmas väl...???
    De dagar vi besökt LP i December/Januari var det riktigt varmt & soligt under dagen (kyligare på eftermiddag/kväll). Kanske vi hade tur
     
  15. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    En kort kommentar om användning av AC: Om man köper moderna apparater av kända fabrikat och använder dom med förstånd, d.v.s. inte har fönster eller dörrar öppna när AC:n är i gång, så blir inte alls kostnaden så hög. I somras när dels vänner m. barnbarn i div. åldrar var i vår lgh. i 3 veckor och min son m.fam. var där i 2, så var vår elräkning inte så mycket högre än "normalt", alltså när vi inte använder AC thumb.
    rocio
     
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har lärt mig att bo utan AC på sommaren. Jag sover med öppna fönster (=korsdrag). Även duschar mig kallt innan läggdags. Och jag tror att vi har snäppet varmare i Torre än på GC på sommaren.
     
  17. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Så eländigt är inte alls vädret i Las Palmas, visst det är mera solsäkert i syd och ofta några grader varmare, men visst är det en skön temperatur även i Las Palmas året runt.

    När jag bott i Las Palmas har jag inte behövt varken extra värmekälla under vintern, eller AC under sommarens varmaste månader. Däremot i syd gör livet enklare under sommaren om man har AC installerat.

    Hade faktiskt en bungalow i syd när jag bodde i Las Palmas, men det var mest för mina döttrars önskan, men visst åkte jag ner ganska ofta på helgerna. Nödvändigt? Nej inte alls.

    Eftersom du inte är förtjust i stark värme, så tror jag Las Palmas är perfekt för dig.

    Välj bara rätt område !
     
    Last edited: 23 november 2015
  18. jokomoko

    jokomoko Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack igen Los Suecos,


    Min fru lusläser alla bostadsannonser och även innan vi läste din tidigare fina rekommendation, så hade vi redan lite siktat in oss på Puerto-området. Både centralt och nära strand. Kan ju inte bli helt fel... :)

    Att få fin havsutsikt tycks dock gå bort för oss när vi tittar på priser, det blir för dyrt. Antar att om man verkligen ska BO i LP och (nästan) klippa banden med Sverige, så blir behovet av rymlig lägenhet med stort kök, stort badrum tvättmaskin etc, mera viktigt än en fin havsutsikt.

    Efter att nu (för ögonblicket vart fall) ha valt ett specifikt område, så lär nästa steg bli att utvärdera individuella bostadskomplex. Antar att det finns väldigt stor skillnad på standard t.ex förutom skick på själva lägenheten, som man själv kan påverka själv, så tillkommer ju allt det andra som t.ex föreningens ekonomi, skick på allmänna utrymmen, avlopsstammar, fasader etc. Hoppas att man hittar kunnig & ärlig mäklare när det kommer till ett mera skarpt läge.

    p.s
    Visst är det så att priserna har gått upp en hel del på senaste tiden?
    Brukar det finnas god prutmån från annonspriser?
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag har ju bott mycket på Gran C, den varmaste av Las Canarias.
    Mycket behagligare på sommaren än på fastlandet.
    Även på vintern, Sällan under 20 gr på dagarna.
    Nån gång 30-32 i Playa del Ingles.
    Jag skulle välja Las Palmas absolut även om jag verkligen
    gillar Playa del Ingles som jag bodde ett år som mest.

    Som sagts så är ju inte ön större än att man kan ta buss t.o.m
    till södern om man känner solabstinens :)

    Tycker inte priserna ännu höjts...marginellt i så fall. Det har ju stått
    nån procent i nåt område men då har det varit mäklarinfo :).

    En bra och kunnig (oberoende) advokatfirma som kan köpeprocessen är viktigast
    av allt att anlita när man hittat ett objekt som man gillar.
    I Spanien kan vem som helst bli mäklare...utan utbildning eller etiktänk.
    Mäklare vill naturligtvis sälja det är deras jobb.
    Dom svenska stora tar ofta höga arvoden och är också oftast franchisetagare
    med egen firma som "lånat" namnet av tex Fastighetsbyrån m fl...
    Pruta ska man alltid göra...ge och ta blir det...

    Chao P :sol:
     
    Last edited: 23 november 2015
  20. jokomoko

    jokomoko Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1
    Tackar Preciosa :)

    Jätteintressant du väljer LP för ett boende på GC - framför Playa Ingles - trots dina tidigare goda erfarenheter från södern. I ditt fall, vilka skulle i så fall vara huvudanledningarna till att välja LP?
     
  21. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    I Sverige har vi bjudgivning upp från annonserat pris, i Spanien är det åt andra hållet, dvs publicerat pris är maxpris, sedan bjuder man ett pris under och förhandlar fram ett pris.

    Inget självklart, men min egen erfarenhet är i alla fall det. Bjudgivning som i Sverige är mera regel än undantag, har jag aldrig hört talas om i Spanien. Det finns alltså prutmån.

    Nu är jag inte helt uppdaterad med prissituationen i Las Palmas, men jag tror absolut inte att priserna har gått upp där. Eftersom Las Palmas fastighetsmarknad primärt är den lokala marknaden, så tror jag faktiskt att det är tvärtom, att priserna gått ner.

    Att bo första linjen på Las Canteras är toppen om man är nere på 2 veckors semester, men att bo permanent.... Nej, det är opraktiskt. Fukt, salthinna på det mesta, stort slitage pga närheten av havet som betyder att TV'n bara fungerar ett par år, möblerna tappar finish, osv. Det är också dyrt, men om man ser det som en investering, så är den säker investering, det finns alltid köpare som är villiga att betala mycket för Las Canteras.

    När jag själv bodde i Puerto så bodde jag på Plaza Espana och jag rekommenderar det området och runt gatan Mesa y Lopez.

    Tommy
     
  22. antra

    antra Ny medlem

    Blev medlem:
    23 november 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Vi har just bestämt oss för köp på GC och Puerto Rico.

    Har lusläst annonser de senaste månaderna och besökt alla orter utmed kusten.

    Vi har haft visningar med 4 mäklare och ALLA de objekt vi tittat på med dessa mäklare som vi tycker var intressanta hade INGEN prutmån alls. Enligt inte bara mäklare är priserna på väg uppåt.

    Så vi fick betala annonserat pris.

    Puerto Rico tycker vi var mest mysigt och promenaden mot Amadores mycket vacker. Centrum med allt det innebär gillar vi inte alls, slitet och thai-stuk men centrum skall renoveras med start strax, och strandpromenaden byggas ut ända mot Playa del cura.

    Playa Ingles tycker vi är risigt och ganska fult överlag, och stranden opersonlig, tråkig men för all del stor. (lever man i komplex och skiter i det så är nog Ingles bra). Blåsigt som attans också.

    Hade vi inte köpt i Puerto är nog Las Palmas nummer 2, men allt är kompromisser.

    Övriga orter har alla sina för och nackdelar men totalen föll på Puerto.
    Vill du ta en diskussion över telefon så PM gärna får du vårt nummer.
    (Många färska observationer har vi i alla fall att delge)
     
  23. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Har funderat men tror det beror på överdos av sol här på fastlandets
    ostkust :sol: Man ändrar sig med åren och i bland är det skönt med
    moln och skugga :) Man kan faktiskt bli trött på den eviga "lampan" :cheeky
    Jag gillar Playa del Ingles för där hade jag som roligast men som äldre
    vill man ha mer kultur och lugn även fast Las P är ju en relativt stor stad
    med allt man kan tänka sig.

    Chao P :coolsmilie:
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...